Pandemija je umnogome promijenila načine na koje se putuje svijetom, s brojnim ograničenjima posebno je pao zračni promet. No, 'omekšavanje' zdravstvenih prilika donijelo je povratak tog vida putovanja, možda i brži nego što se očekivalo, pa su se i neki od najvažnijih svjetskih aerodroma vratili na ranije razine.
Međutim, odnosi snaga su se ponešto promijenili. I dalje su dominantne zračne luke u SAD-u, ali ih je među najprometnijima sada nešto manje nego godinu prije. Primjerice, prema podacima Airports Council International, organizacije koja svaked godine objavljuje globalne poslovne podatke, prije pandemije među najvećima je bilo manje američkih aerodroma nego onih iz 'ostatka svijeta'. Podaci za 2021. su govorili da je osam od deset najprometnijih bilo iz SAD, uz dva kineska koji su sada sasvim ispali s liste.
Upravo objavljeni podaci ACI-ja među prvih deset i dalje donose pet američkih zračnih luka, ali je evidentan povratak i uzlet nekih drugih igrača koji su lani mahom bili nestali s top liste. Također, evidentna je razlika u poretku kad se gleda ukupni broj putnika, i broj putnika u međunarodnom prometu.
Po tom drugom mjerilu, naime, među prvih deset nema ni jednog američkog aerodroma, pa je očito da ih u vrhu drži nacionalni promet i navika Amerikanaca da ipak najviše putuju unutar vlastitih granica. Važno je i da većina navedenih aerodroma još uvijek zaostaje za prometom iz 2019., što znači da brojke još imaju prostora za rast.
No, evo deset najprometnijih.
1. Hartsfield-Jackson Atlanta (SAD)
S golemih 93,7 milijuna putnika na čelu je međunarodni aerodrom u Atlanti, koji je time zadržao prvenstvo koje je držao i na posljednje dvije liste. To mogu zahvaliti činjenici da su važno čvorište za letove unutar SAD-a i za one prema drugim zemljama, posebno kao glavna baza Delta Air Lines i njihovih partnera.
2. Dallas–Fort Worth International (SAD)
U Teksasu je sve veliko, pa tako i tamošnji najveći aerodrom koji opslužuje Dallas i susjedni Fort Worth, i prošle godine je zabilježio 73,4 milijuna putnika. DFW se može smatrati cijelim malim gradom, a ima i vlastiti poštanski broj. Glavni prijevoznik na ovom aerodromu je American Airlines, a broj putnika posljedica je i odličnog položaja, sličnog Atlanti i nekih drugih visokoplasiranih američkih aerodroma. DFW je u odnosu na 2019. zabilježio veliki skok na listi, tada je bio deseti.
3. Denver International (SAD)
Zračna luka najvećeg grada Colorada zabilježila je još veći skok na listi nego njihov teksaški 'susjed', 2019. su bili tek 16., danas su treći sa 69,3 milijuna putnika. Dapače, među rijetkima su koji imaju rast broja putnika u odnosu na predpandemijsko vrijeme. Rezultat je to velikog projekta širenja u kojem je dodano 39 novih izlaza za putnike, te brojni sadržaji namijenjeni udobnosti.
4. Chicago O’Hare International (SAD)
Aerodrom u Chicagu dugo je već u vrhu, neko vrijeme bio je i prvi, a prošle godine je zadržao 4. mjesto sa 68,3 milijuna putnika. Doista je riječ o golemoj zračnoj luci s čak 193 izlaza prema avionima na četiri terminala, i brojnim sadržajima namijenjenim putnicima, od restorana do hotela s bazenima i spa sadržajima. I oni su nedavno prošli kroz modernizaciju i dogradnju.
5. Dubai International (UAE)
Sa 66 milijuna putnika Dubai je prvi neamerički aerodrom na ljestvici, no istodobno je prvi po broju međunarodnih putnika, koji je isti kao ukupni broj jer u ovom emiratu ne može ni biti unutrašnjeg zračnog prometa. Doživjeli su veliki oporavak, jer su godinu prije bili tek 27., a onda im je promet porastao za 127 posto. Najviše putnika im dolazi iz Indije, Saudijske Arabije, Ujedinjenog Kraljevstva, Pakistana i SAD-a. Naravno, kako to obično biva u Dubaiju, ovaj aerodrom oduvijek je pojam luksuza i udobnosti, a geografski položaj čini ga važnim čvorištem prema Dalekom istoku.
6. Los Angeles International (SAD)
Sa 65,9 milijuna putnika drži visoku poziciju, premda ih je Dubai pretekao u odnosu na prošlogodišnju listu. No, tko zna što će biti u bliskoj budućnosti s obzirom da i Los Angeles kreće u veliki projekt širenja i obnove, posebno što se tiče pristupa iz grada kojega 'opslužuje'. Glavni razlog je sportski, jer će Los Angeles biti jedan od domaćina Svjetskog nogometnog prvenstva 2026., a onda dvije godine kasnije tamo će se održati i Olimpijske igre.
7. Istanbul (Turska)
Istanbulski aerodrom je sa 64,3 milijuna putnika zabilježio veliki skok u odnosu na 2019., po broju putnika je za 23 posto nadmašio posljednju predpandemijsku godinu. To je, međutim, logično, jer je tada bio sasvim nov, otvoren je 2018., i još nije ni radio punim kapacitetom. No, ni danas nije još na optimumu, jer će kad bude sasvim dovršen moći primiti do 200 milijuna putnika godišnje. Ovaj golemi aerodrom veći od Manhattana ponos je Turske, i sigurno će još napredovati kao važno čvorište i 'dom' Turkish Airlines kao jedne od najvećih i najboljih zrakoplovnih kompanija na svijetu, a o razini usluge da se ne govori.
8. London Heathrow (Ujedinjeno Kraljevstvo)
Londonski Heathrow strašno je 'stradao' u pandemiji, dovoljno je reći da je 2021. bio tek 54. na svijetu po prometu, pa je novi uzlet doista fantastičan, u godinu dana povećali su broj putnika za 218 posto, i vratili se na mjesto koje im je uvijek pripadalo, najzaposlenijeg aerodroma u Europi. I oni planiraju širenje, dodavanje treće piste i novog terminala. Na listi po broju međunarodnih putnika Heathrow je drugi na svijetu, ali valja uzeti u obzir da London na tom Top10 popisu ima i drugi aerodrom, Gatwick.
9. Delhi Indira Gandhi International (Indija)
S ukupno 59,5 milijuna putnika aerodrom u glavnom indijskom gradu ima ulogu sličnu onim američkim - najveći broj putnika su oni koji putuju unutar nacionalnih granica. I ova zračna luka fino je napredovala, sad su prvi put među deset najvećih. Sastoje se od tri terminala, imaju tri poletno-sletne piste, a ponose se i ekološkom osviještenošću (koliko je to moguće s obzirom na toliki broj aviona), jer su prvi ugljično neutralni aerodrom u azijsko-pacifičkoj regiji.
10. Paris Charles de Gaulle (Francuska)
I oni su, kao većina drugih europskih aerodroma, zbog pandemije doživjeli veliki pad, 2021. su bili 31. na svijetu, ali očito se i najveća francuska zračna luka vraća na staze stare slave. U 2022. zabilježili su 57,5 milijuna putnika, i osim za putnike koji stižu u Pariz i Francusku Charles de Gaulle je najveće čvorište za letove koji s drugih kontinenata dolaze u EU, zato su na listi najvećih međunarodnih aerodroma na četvrtom mjestu.
Hrvatska
Gdje je u ovoj kategoriji Hrvatska? Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, četiri su naše zračne luke prešle granicu od milijun putnika u 2022. Ovako su poredane:
1. Zagreb - 3,1 milijun
2. Split - 2,9 milijuna
3. Dubrovnik - 2,1 milijun
4. Zadar - 1,1 milijun