proizvodit će vlastite dresove?

Prijeti li Nikeu kolaps? Ovaj potez Barcelone mogao bi sve promijeniti

12.03.2024 u 15:44

Bionic
Reading

U Barceloni ozbiljno razmišljaju o raskidu ugovora s Nikeom i pokretanjem vlastite proizvodnje dresova - poteza koji bi mogao promijeniti sportsku industriju zauvijek

Nikeovim problemima ne nazire se kraj, a posljednji u nizu mogao bi imati nezapamćen negativan utjecaj na brend i njegovo pozicioniranje na tržištu. Naime, nakon 25 godina suradnje, nogometni klub Barcelona prijeti raskidom ugovora.

U šokantnom intervju za lokalnu katalonsku radio stanicu, klupski predsjednik Joan Laporta naglasio je kako sumnja da je Nike prekršio ugovor, koji godišnje vrijedi 105 milijuna eura i traje do 2028. godine.

'Imamo nekoliko razloga za brigu i nalazimo se u situaciji u kojoj se nismo željeli naći... Suradnja je u stalnom padu i mislimo da je došlo do kršenja ugovora', rekao je Laporta uz napomenu kako bi na aktualnom tržištu Barcelona mogla duplo uprihoditi za razliku od zarade koju prima od Nikea.

Iako nije posve jasno o kojim kršenjima ugovora se radi, jasno je da se iza svega krije upravo financijska motivacija i želja za još većom zaradom nego što je donosi aktualan ugovor, potpisan 2016. godine.

Nižu se prigovori klubova

Ovaj prigovor na račun slavnog američkog brenda samo je posljednji u nizu sličnih, a ujedno je potencijalno i najopasniji jer svi dobro znaju kakav značaj ima sponzorstvo kluba kao što Barcelona.

Prije tek nekoliko tjedana igrači američkog MLB-a kritizirali su opremu dobivenu od Nikea, naglašavajući da je loše krojena, neujednačene kvalitete i bizarnog dizajna. Fanovi su također ismijali hlačice koje su toliko prozirne da malo toga prepuštaju mašti.

Mjesec dana ranije NBA zvijezda David Booker javno je izrazio zgražanje tenisicama koje je Nike napravio s njegovim potpisom (model Nike Book 1), a na negodovanje javnosti naišli su i kada su odbili pustiti u prodaju dres vratarke engleske nogometne reprezentacije Mary Earps, kao što to čine u muškom nogometu.

Aktualno potencijalno otkazivanje suradnje Barcelone tako je samo na vrhu liste problema s kojima se svakodnevno suočavaju u jednom od najdugovječnijih i najrelevantnijih sportskih brendova u povijesti.

Barcelona će sama proizvoditi svoje dresove?

No, čak i više od neočekivanog strmoglavog pada Nikea (koliko u prodaji, toliko i reputaciji), industriju je šokirala najava Joana Laporte prema kojoj bi klub sam proizvodio svoju sportsku opremu.

Barcelona bi time stekla potpunu kontrolu nad time što nose njihovi igrači, ali i ostavila čitavu zaradu u klupskoj blagajni. Za razliku od komadića kolača koji sada dobivaju, u budućnosti bi mogli zarađivati deseterostruko. Naime, proizvodnja dresa košta oko 11 dolara, a maloprodajna cijena iznosi oko 100 do 150 dolara.

'Veliki klubovi prije ili kasnije shvatit će vrijednost svog brenda. Čitava industrija sportske odjeće će se promijeniti, počevši s time da će klubovi proizvoditi vlastitu opremu', kaže Andy Duggan, direktor Al-Nassra.

No, trenutno su proizvođači opreme ti koji najviše profitiraju jer klubovi od prodaje u blagajnu stave tek 15%. Jasno, uz bogate ugovore koje prethodno sklapaju, poput onog koji je Manchester United nedavno potpisao s Adidasom u vrijednosti od 1,1 milijarde funti u trajanju od deset godina.

Jesu li klubovi sposobni sami proizvoditi opremu?

I dok bi se klupska zarada definitivno povećala, ostaje ono ključno pitanje - kako bi Barcelona proizvodila dresove te koliko bi marketinškog utjecaja izgubila, s obzirom na to koliki posao u tom segmentu Nike trenutno odrađuje.

To je na svojoj koži osjetila Borussia Dortmund koja je početkom 2000-ih počela s proizvodnjom vlastitih dresova, no u njemačkom klubu od svega su odustali osam godina kasnije zbog problema s dizajnom i dostupnosti na tržištu.

  • +7
Mallorca - Barcelona, španjolska liga, 8.3.2024. Izvor: EPA / Autor: Alejandro Garcia

Ipak, činjenica jest da Barcelona ima znatno veću bazu navijača te financije kojima bi osigurala što kvalitetniju proizvodnju.

'Ako se Barcelona odluči na proizvodnju vlastitih dresova, mogla bi promijeniti model poslovanja profesionalnih klubova. Ako prodajete izravno, prodajete za znatno veći profit. No, ostaje ono ključno pitanje - jesu li klubovi, kao sportske organizacije, sposobni na ovaj potez?', zaključuje Clive Reeves iz PwC kompanije.