NOVOTARIJE

U njima su se Londončani krili od njemačkih bombi, inspirirali su Jamesa Bonda, a sad čekaju turiste

14.02.2025 u 13:08

Bionic
Reading

Prije 85 godina London je bio meta Blitza, danonoćnog nacističkog bombardiranja Ujedinjenog kraljevstva. Stanovništvo je spas potražilo u podzemlju, najviše na postajama podzemne željeznice, a paralelno je krajem 1940. počela izgradnja tunela spasa. Sada će jedan njihov dio postati velika turistička atrakcija.

Tuneli su dugi nešto više od kilometra i pol, visoki dovoljno da kroz njih prođe dvokatni londonski autobus, površina im je oko osam tisuća kvadratnih metara, a nalaze se pod Holbornom u središnjem Londonu. Kad su dovršeni 1942. njemački zračni napadi su već bili prestali, i tuneli zapravo nikad nisu poslužili onome zbog čega su građeni. No, tamo je smješten obavještajni stožer u kojem je tada radio i mornarički časnik Ian Fleming, kasnije autor Jamesa Bonda. Dapače, smatra se da su ti tuneli bili inspiracija za prostor u kojem 007 pribavlja svvoju sofisticiranu opremu.

Lice koje stoji iza obnove je Angus Murray, bivši investicijski bankar, danas na čelu tvrtke The London Tunnels. Nada se da će uređenjem tunela stvoriti svojevrsni spomenik Blitzu, dijelom muzej, dijelom izložbeni prostor, a dijelom mjesto za zabavu. Tragovi nekadašnje namjene na mnogim su mjestima još tu - prekidači, generatori, razni stari instrumenti... Tu su i ostaci kafeterije i kantine za osoblje, njih dvjestotinjak koji su radili u tunelima sve do šezdesetih godina, kad je to mjesto služilo kao telefonska centrala. Ali ne bilo kakva: Kingsway Telephone Exchange služila je za povjerljivu komunikaciju tijekom Hladnog rata, tuda je prolazila i linija koja je izravno povezivala lidere SAD-a i SSSR-a.

the-london-tunnels-img-gallery-34
  • the-london-tunnels-img-gallery-35
  • the-london-tunnels-img-gallery-37
  • the-london-tunnels-img-gallery-42
  • the-london-tunnels-img-gallery-44
  • the-london-tunnels-img-gallery-45
    +5
London Tunnels Izvor: DBOX/The London Tunnels / Autor: Promo

Prošle godine vlasti su odobrile ulaganje u tunele, a konačna investicija bit će teška oko 140 milijuna eura. Murray i njegov tim nadaju se da će tunele posjećivati i do tri milijuna ljudi godišnje, uz ulaznicu koja će biti skuplja od 30 funti. Očekuje se da će ovaj lokalitet biti usporediv samo s uspjehom kotača London Eye, otvorenog prije 25 godina.

Dovršetak radova zacrtan je za kraj 2027. ili početak 2028., a kad tuneli budu gotovi upravljanje će biti predano zasad neimenovanoj kompaniji specijaliziranoj za ovakve i slične atrakcije. Projekt uređenja tunela napravili su arhitekti koji stoje iza velebnih zdanja poput Zaljevskih vrtova u Singapuru, ili londonske elektrane Battersea, riječ je o studiju Wilkinson-Eyre koji na projektu radi pod okriljem građevinske kompanije DBOX.