Više je toga o čemu će velike i male tehnološke tvrtke u Kini morati voditi računa tijekom godine u koju ćemo zakoračiti za nešto više od mjesec dana. Pogledajte pet najvažnijih
Ova je godina bila burna za kineski tehnološki sektor. Tvrtke su gubile milijarde američkih dolara tržišne kapitalizacije, regulatori su ih pritiskali novim zakonima i propisima, a vlast inzistirala na tehnološkoj samodostatnosti.
Evo pet tema kojima će kineske tehnološke tvrtke biti najviše zaokupljene tijekom 2022. godine.
Pritisak vlasti
U studenom 2020. godine suspendirana je moguće najveća javna ponuda dionica na svijetu, pripremana za diva fintech industrije, grupaciju Ant. Službeni je Peking nakon toga uveo niz novih pravila vezanih za zabranu monopola i poboljšanja zaštite podataka.
S globama su se suočile brojne tvrtke, od dostavljača hrane Meituana do diva e-trgovine Alibabe. To se negativno odrazilo na njihovo poslovanje. Samo su dionice Alibabe od tada do danas izgubile 41 posto na vrijednosti, i to u vrijeme kad vrijednost drugih tehnoloških giganata raste.
Neizvjesno je hoće li vlasti uvesti novu regulativu i u koja područja, koje će tvrtke biti time pogođene i što će to značiti za rast tehnološkog sektora u Kini.
Poluvodiči
Tehnološko suparništvo sa Sjedinjenim Državama navelo je Kinu na potragu za samodostatnosti u nizu područja, pa tako i proizvodnji poluvodiča, komponenti važnih za uređaje u rasponu od pametnih telefona do automobila.
To bi mogao biti problem jer opskrbnim lancem u proizvodnji poluvodiča dominiraju inozemne tvrtke. Isto se može reći za napredne alate i opremu, do kojih Kina ne može doći zbog američkih trgovinskih sankcija, između ostalog.
Napredne tehnologije
U 14. petogodišnjem planu razvoja kineske vlasti navele su umjetnu inteligenciju i svemirska putovanja kao strateški važne tehnologije.
U umjetnu inteligenciju značajno ulaže više kineskih tvrtki, poput primjerice Baidua i Tencenta. Kina je ostvarila značajan napredak u svemirskim letovima. Lansirali su vlastitu svemirsku postaju Tiangong i planiraju poslati astronaute na Mars 2033. godine.
Električna vozila
Proizvodnja električnih vozila dio je nastojanja smanjenja emisije stakleničkih plinova i ostvarivanja cilja prema kojem Kina treba do 2060. godine postati ugljično neutralna.
Kineska je vlada nekoliko godina subvencijama i drugim mjerama poticala razvoj električnih vozila, što je rezultiralo pojavom desetaka tisuća tvrtki koje se time bave.
Kina je danas najveći proizvođač električnih vozila na svijetu. Tijekom prve polovice ove godine prodano je oko 1,1 milijun električnih vozila, gotovo koliko i u cijeloj 2020. godini.
Rast je privukao i druge tvrtke. Primjerice, Xiaomi planira pokrenuti masovnu proizvodnju vlastitih vozila u prvoj polovici 2024. godine, dok su se u tražilici Baidu povezali s tvrtkom Geely kako bi pokrenuli vlastitu proizvodnju.
Usporavanje gospodarskog rasta
Kao i drugi, tehnološki sektor osjeća posljedice usporavanja rasta kineskog gospodarstva. Između ostalog, mora se nositi s padom kupovne moći, prekidima u isporuci električne energije, nastojanjima obuzdavanja tržišta nekretnina...
Posljedice se već osjećaju - Alibaba je smanjio prognoze o prihodima za ovu godinu i očekuju kako će nepovoljne okolnosti biti prisutne tijekom nekoliko narednih tromjesječja, piše CNBC.