EKO ZRAKOPLOVSTVO

Joby Aviation je uspješno testirao leteći taksi pogonjen vodikom

12.07.2024 u 11:11

Bionic
Reading

Ovo bi mogao biti značajan korak prema regionalnom zračnom prometu bez emisija

Joby Aviation službeno je objavio da je njihov električni zrakoplov s mogućnošću vertikalnog uzlijetanja i slijetanja (eVTOL) s pogonom na vodik uspješno završio testni let od 841.5 kilometara. Prototip pogonjen ćelijom s tekućim vodikom i pogonski sustav na vodik tijekom leta je proizveo samo vodenu paru. Tvrtka je sugerirala da testni let ukazuje na budućnost regionalnog zrakoplovstva bez emisija u industriji koja se još uvijek uvelike oslanja na fosilna goriva, piše Engadget.

Vjeruje se da je ovo prvi eVTOL let na tekući vodik. Joby je zadržao isti oblik i većinu unutrašnjosti električnog zračnog taksija na baterije, ali je smanjio opterećenje baterije i ugradio spremnik za gorivo koji može pohraniti do 40 kilograma tekućeg vodika. Vodik se pumpa u sustav gorivih ćelija za proizvodnju električne energije, vode i topline. Električna energija proizvedena iz gorive ćelije pokreće šest električnih motora zračnog taksija, dok baterije daju dodatnu snagu tijekom polijetanja i slijetanja.

Joby planira započeti s komercijalnim radom svog zračnog taksija već 2025. Premda ova letjelica ne treba pistu, ograničena je na domet od 160 km prije nego što se treba napuniti, što ga čini dobrom opcijom za kratke letove poput onog od kuće do zračne luke. Ako bi model s vodikovim pogonom ikada krenuo u proizvodnju, to bi moglo rezultirati međugradskim zrakoplovom bez emisija koji je brži od putovanja cestom ili tradicionalnim zrakoplovima. Još jedna zgodna prednost ove letjelice na vodik je što se puni brže od drugih ektričnih zrakoplova s mogućnošću vertikalnog uzlijetanja i slijetanja.

'Zamislite da možete letjeti iz San Francisca u San Diego, Bostona u Baltimore ili Nashvillea u New Orleans bez potrebe da idete u zračnu luku i bez emisija osim vode', rekao je JoeBen Bevirt, osnivač i izvršni direktor Jobyja. 'Svijet je ovome bliži nego ikad, a napredak koji smo postigli prema certificiranju verzije našeg zrakoplova s ​​baterijskim električnim pogonom daje nam veliku prednost dok planiramo kako bismo letove s na vodik pretvorili u stvarnost.'

Jedna od glavnih prepreka u ostvarenju ove vizije je dobivanje dovoljno tekućeg vodika iz održivih izvora. Kao što Inc. primjećuje, to je bio glavni čimbenik u sprječavanju (sad zatvorenog) startupa Universal Hydrogen kad je pokušao napraviti sličnu stvar kao Joby Aviation. Universal Hydrogien i ZeroAvia su, podsjetimo, tijekom prošlih par godina uspjeli odraditi testne letove aviona na vodikov pogon.

Međutim, Bevirt je uvjeren da će vlada imati dovoljno potpore za opskrbu i distribuciju vodika i 'zelenog' vodika. SAD je izdvojio 7 milijardi dolara za postavljanje zelenih punionica vodikom diljem zemlje. 'Svijet polako prelazi na gospodarstvo pogonjeno vodikom, a zrakoplovstvo je jedan od najvažnijih polja u kojem će se opskrba zelenim vodikom koristiti', rekao je Bevirt za Inc.