TEHNO PREGLED

Zašto i dalje ne smijemo koristiti mobitel u avionu? Evo odgovora na to i druga pitanja

03.08.2024 u 11:14

Bionic
Reading

Iako postoje tehnologije koje omogućavaju obavljanje poziva iz zrakoplova u letu, zabrana uvedena početkom devedesetih godina prošlog stoljeća i dalje je na snazi

Mada su postali neizostavnim dijelom svakodnevnice, mobitele ipak ne možemo koristiti uvijek i svugdje. Jedna od tih situacija je let zrakoplovom, u kojem je zabranjeno koristiti ih za povezivanje s mobilnom mrežom.

Moderni zrakoplovi opremljeni su osjetljivim navigacijskim i komunikacijskim sustavima koji se oslanjaju na radiosignale da bi pravilno funkcionirali. Ovi zrakoplovni sustavi, ključni za siguran let, uključuju navigacijsku opremu i komunikacijske sustave koji se povezuju sa zemaljskim stanicama i satelitima.

Svaka smetnja, čak i od naizgled bezopasnih uređaja poput mobitela, potencijalno bi mogla poremetiti ove kritične zrakoplovne instrumente i ugroziti sigurnost leta. Stoga ih ne možete koristiti, osim ako nisu u zrakoplovnom načinu rada. Taj način rada onemogućuje mobilnu vezu, a druge funkcije (poput, primjerice, Bluetootha) ostaju aktivne.

U provedbi te zabrane ključnu ulogu igra kabinsko osoblje te će vas podsjetiti na uključivanje zrakoplovnog načina rada i provjeravati pridržavate li se uputa.

Je li doista potrebno zabraniti korištenje mobitela na zrakoplovnim letovima?

Istraživači su sredinom dvijetisućitih zaključili da mobiteli mogu ometati kritičnu elektroniku u zrakoplovu, iako nisu mogli pronaći nijedan slučaj u kojem je to izazvalo nesreću. Danas nisu toliki sigurnosni problem kao nekad jer su uvedene promjene u konstrukciju zrakoplova da bi to ometanje bilo svedeno na najmanju moguću mjeru.

Oko elektronike u zrakoplovu (primjerice, navigacijskog ili komunikacijskog sustava) postavljene su zaštite protiv mogućih elektromagnetskih smetnji koje dolaze od računala i mobitela. Zasad se čini da te mjere zaštite dobro rade. Ali to ne znači da možete jednostavno ignorirati zabranu.

Pokušate li obaviti poziv u letu, vjerojatno ćete biti uhvaćeni na djelu jer će vas primijetiti ili osoblje ili drugi putnici. S druge strane, na visini od 11 kilometara ionako ćete teško uspostaviti kontakt s mobilnim stanicama, usmjerenima na promet na površini Zemlje. Eventualno biste to mogli učiniti na visini manjoj od tri kilometra, kako se zrakoplov približava slijetanju, ali nemojte.

Potencijal mobitela za ometanje zemaljskih mreža vjerojatno je veći mogući problem ovih dana. Gomila ljudi koji obavljaju pozive dok se avion brzo kreće zrakom teoretski bi posvuda mogla 'pingati' mobilne tornjeve, opterećujući sposobnost mobilnog sustava za obradu i prosljeđivanje poziva.

Kako funkcionira usluga korištenja mobitela u zrakoplovu?

Postoji tehnologija koja putnicima omogućuje telefoniranje bez opasnosti od ometanja elektronike zrakoplova ili zemaljske mreže. Za to se koristi pikoćelije - minijaturne mobilne stanice male snage instalirane u avionu - koje omogućuju prijenos telefonskih poziva preko internetske veze u zrakoplovu.

Primjerice, od ranih 2010-ih Virgin Atlantic, britanski zračni prijevoznik, pruža mobilnu uslugu tijekom leta koristeći tu tehnologiju.

Zašto ne koristiti mobitel tijekom leta?

Iako se razmišljalo o dozvoljavanju korištenja mobitela tijekom leta, od toga se odustalo zbog intenzivnog protivljenja niza zainteresiranih skupina. Jedan od razloga protiv bila je mogućnost da teroristi upotrijebe mobitele za detoniranje eksplozivnih naprava.

Druga kritika bila je da putnici neće čuti važne sigurnosne upute posade ako u isto vrijeme koriste mobitel. Također, njihovo korištenje moglo bi ionako skučenu kabinu zrakoplova učiniti nesnošljivo bučnim prostorom, piše How Stuff Works.