TEHNO PREGLED

Google je ponovno odgodio smrt internetskih kolačića: Evo što o tome trebate znati

24.07.2024 u 09:45

Bionic
Reading

Novo rješenje, o kojem se zasad ne zna puno, trebalo bi omogućiti donošenje informiranog izbora koji se primjenjuje na cijelo njihovo pregledavanje weba

Google je najavio potez koji ima velike implikacije za oglašivače i budućnost weba. Odlučili su poništiti dugo najavljivano ukidanje kolačića trećih strana, ključnih tekstualnih datoteka koje za oglašivače prate web aktivnosti korisnika.

Evo što o tome trebate znati.

Što su internetski kolačići?

Kolačići su mali dijelovi računalnog koda koje web stranice isporučuju web pregledniku posjetitelja. Ti komadići koda tiho prate naše aktivnosti online, prikupljaju informacije o tome što tražimo i vrstama proizvoda koje obično kupujemo, naprimjer. Postali su ključan način za to kako oglašivači prilagođavaju ciljane oglase.

Praksa korištenja kolačića trećih strana za praćenje aktivnosti na webu pomogla je potaknuti velik dio ekosustava digitalnog oglašavanja, a oglašivači se i dalje snažno oslanjaju na njih kao alat za prikupljanje podataka o klijentima.

Otprilike 40,9 posto web stranica u svijetu ih koristi, prema podacima W3Techs, tvrtke za istraživanje web tehnologije. Ali kolačići nisu samo metoda praćenja korisničkih navika pregledavanja. Također čine važan dio funkcioniranja modernog weba i igraju ključnu ulogu u održavanju korisnika prijavljenim dok prelazi s jedne web stranice na drugu.

Argument u prilog zadržavanju kolačića na cijelom webu je praktičnost. Pojednostavljeno rečeno, mogu korisnicima učiniti praktičnijim kretanje webom jer su oglasi prikazani na uređajima više prilagođeni njihovim interesima.

Također pomažu da web ostane besplatan za korištenje. Brojni su izdavači uveli paywall i uložili u sponzorirani sadržaj kao odgovor na očekivano postupno ukidanje kolačića. Velik broj korisnika smatra ih dosadnim, napornim, pa i invazivnim.

Propisi o zaštiti privatnosti u Europi zahtijevaju od web stranica prikaz okvira u kojem se od korisnika traži pristanak za uporabu kolačića i mogućnost upravljanja načinima na koje će biti korišteni.

Koje je alternative predložio Google?

U početku je Google nastojao uvesti alternativu kolačićima više usmjerenu na privatnost. Tvrtka je 2019. godine pokrenula inicijativu Privacy Sandbox kako bi pronašla rješenje koje štiti privatnost korisnika, a istovremeno omogućuje da sadržaj ostane dostupan na otvorenom webu.

Godinu kasnije rekli su da će ukinuti podršku za te kolačiće nakon što otkriju rješenje koje podjednako funkcionira za korisnike, izdavače i oglašivače. Ono je trebalo biti upogonjeno početkom 2022.

Jedan od prijedloga uključivao je takozvani Federated Learning of Cohorts, što bi u osnovi svrstavalo ljude u skupine temeljem sličnog ponašanja pregledavanja. To znači da bi se ciljalo te grupe, ne pojedinačne korisnike.

Usprkos tome što su u Googleu bili uvjereni da će neko od mogućih rješenja dobro funkcionirati, u više su navrata pomicali rokove za postupno ukidanje kolačića. Pozivali su se pritom na povratne informacije oglašivačke industrije o implementaciji ovih promjena, što bi potencijalno značilo manje učinkovite oglasne kampanje.

Bio je to glavni razlog zbog kojeg je Google sada odlučio prekinuti planiranu amortizaciju kolačića trećih strana. Marketinška industrija jednostavno nije bila spremna za ovu promjenu.

Što Google sada nudi i kako će to funkcionirati?

U sklopu plana zadržavanja kolačića, Google namjerava predstaviti novo iskustvo u web pregledniku Chrome, što bi trebalo omogućiti donošenje informiranog izbora koji se primjenjuje na cijelo pregledavanje weba.

Nisu poznate konkretne pojedinosti o tome kako bi to trebalo funkcionirati, ali namjeravaju surađivati na tome s marketinškom industrijom i regulatornim agencijama.

Stoga u bližoj budućnosti korisnici ne trebaju očekivati značajnije promjene, a oglašivači će i dalje moći prikupljati podatke o tome gdje i kako surfate. Web će i dalje biti ogromnim dijelom besplatan, piše CNBC.