Jasenko Hadžić u Dansku je došao s obitelji kao petogodišnjak, bježeći od rata u rodnoj mu Bosni i Hercegovini. Danas je suvlasnik platforme Tame, planira novu rundu investicija i sanja o tvrtki s tisuću zaposlenih
Tame je startup iz Kopenhagena u Danskoj čiji je cilj riješiti vas kaosa koji dolazi s organizacijom događanja. Napravili su istoimeni alat namijenjen timovima pomoću kojeg, između ostalog, možete sastavljati programe, pohranjivati podatke o kontaktima i pojedinosti o govornicima, upravljati dobavljačima, sponzorima i izlagačima, izdavanjem ulaznica...
Uz to su prisutni alati za suradnju poput dijeljenja pohrane datoteka, bilješki, zadaća i poruka. Moguće ga je integrirati u druge tehnologije namijenjene podršci pri organiziranju događanja. Od travnja, kad je Tame pušten u rad, pronašli su korisnike u više od 80 država.
'Tame je nastao kako bismo riješili vlastiti problem', rekao je tportalu Jasenko Hadžić, jedan od suosnivača tog startupa.
Naime, nakon što su organizirali tridesetak 30 većih konferencija i događaja bili su umorni od kaosa koji donosi planiranje. Nisu uspjeli naći alat koji bi zadovoljavao sve potrebe, pa su odlučili napraviti vlastiti koji će zamijeniti kombinaciju proračunskih tablica, papira s bilješkama i više raznoraznih alata koju su dotad koristili.
Podrška nordijskih anđela
Projekt pokrenut prije dvije godine osnivači su sami financirali u prvih šest mjeseci. 'Nismo imali novca. Radili smo iz kafića i na fakultetima, žicali besplatnu hranu i kavu gdje god smo mogli, trošili ušteđevinu. Trud se isplatio. Procjena kako cijela industrija organizacije događanja ima veliki problem pokazala se točnom. Ubrzo smo privukli ulaganje vrijedno 550 tisuća američkih dolara', prisjetio se Hadžić.
U Tame su taj iznos uložila petorica nordijskih poslovnih anđela fokusiranih na proizvode iz domene softver-kao-usluga (Software-as-a-Service, SaaS): Tommy Andersen, Hampus Jakobsson, Jacob Wandt, Anders Pollas i Gregers Konborg.
Tame su pokrenula četiri suosnivača, među kojima su bila dva razvojna programera (frontend i backend), dizajner i Hadžić, koji je zadužen za prodaju. Putem tvrtke za outsourcing angažirali su još dva programera iz Pakistana.
Uobičajen prvi korak za startup značio bi stvaranje jednostavne inačice proizvoda, koju bi potom počeli prodavati i stjecati korisnike. No Tame je krenuo ponešto drukčijim putem. Postigli su dogovor s 200 organizatora događanja, pa povratne informacije koje su dobili od njih iskoristili za razvoj i poliranje proizvoda dok nije bio spreman za objavu.
Koliko je razvoj koštao? 'Teško je to procijeniti. Posljednje dvije godine svi smo na neki način bili uključeni u razvoj proizvoda, svako na svom području, od programiranja preko upravljanja proizvodom do razgovora s korisnicima', rekao je Hadžić.
Raznolikost je ključna za međunarodni uspjeh
Danas 31-godišnji Hadžić u Dansku je došao s obitelji kao petogodišnjak, bježeći od rata u rodnoj mu Bosni i Hercegovini. Kako je odrastao u Danskoj, nije mu bilo nepoznato ni ono što je iskusio jedan od suosnivača Tamea, koji se u državu preselio radi pokretanja projekta. 'Spavao je na mom kauču prva tri mjeseca', opisao je Hadžić.
Kad treba početi u stranoj zemlji, najveći problem uvijek je kultura, uvjeren je. 'Kako biste uspjeli, trebate istraživati kulturu i infrastrukturu zemlje u kojoj poslujete. Tako ćete izbjeći neugodna iznenađenja.
Isto vrijedi i za korporativnu kulturu. Tame su pokrenula dva rođena Danca, Bosanac i Litvanac. Morali smo od prvog dana razmišljati o tome kakvu kulturu i vrijednosti kompanije želimo. Od prvog dana razgovarali smo na engleskom. To nam je uvelike pomoglo u fokusiranju na međunarodno tržište. Danas Tame čini 13 zaposlenika iz sedam država s četiri kontinenta. Raznolikost je nužna ako želite postati pravi međunarodni igrač', poručio je Hadžić.
Bilo je prilično jednostavno pokrenuti tvrtku u Danskoj. 'Sve je digitalizirano, moderno i pouzdano. Lako smo našli zaposlenike i fokusirali se na rast. No sve izgleda lakše jednom kad ste to probali. U početku uvijek učite', istaknuo je Hadžić
Planiraju uskoro udvostručiti broj inženjera te povećati broj zaposlenih u marketingu i prodaji, kao i prikupiti novu veću rundu investicija od međunarodnih ulagača rizičnog kapitala.
'Za tri godine bit ćemo tim s bar 200 zaposlenih i uredima u više država. Tame će u to vrijeme biti platforma koja je preokrenula cijelu industriju organizacije događanja naglavačke', prognozirao je Hadžić.
No njegova je vizija još smionija. Uvjeren je kako će Tame postati globalni predvodnik u toj industriji, kao i tvrtka s barem tisuću zaposlenih. 'Nadam se kako će među njima biti i ljudi iz naših krajeva. To mi je idući cilj', zaključio je Hadžić.