Višemjesečna istraga BBC-ja pokazala je novi trend prikupljanja donacija na popularnoj društvenoj mreži TikTok, a u kojem, kako se ispostavlja, najdeblji kraj izvlače oni najsiromašniji
Tijekom ove godine korisnici TikToka su primijetili da se njihovi feedovi pune prijenosima uživo brojnih obitelji u sirijskim kampovima, privlačeći podršku nekih gledatelja, no i zabrinutost zbog prijevara kod drugih.
Kako se ispostavilo, zabrinutost je bila opravdana.
Brojne raseljene obitelji u sirijskim kampovima mole za donacije na TikToku, a kompanija im uzima i do 70 posto prihoda, pokazalo je istraživanje BBC-ja.
Djeca satima mole za digitalne darove u gotovini na toj aplikaciji. BBC je pronašao streamove koji zarađuju i do 1000 dolara po satu, ali je istraživanjem doznao da su ljudi u kampovima dobivali samo mali dio toga.
S druge je strane TikTok rekao za BBC da će poduzeti hitne mjere protiv ‘izrabljivačkog prosjačenja’, naglasivši da ova vrsta sadržaja nije dopuštena na platformi. Dodali su da je njihova provizija na digitalne darove znatno manja od 70 posto.
Svakodnevno na mreži nekoliko sati
Jedna korisnica TikToka i njezinih šest kćeri su među obiteljima koje svaki dan idu uživo na ovu mrežu, satima sjedeći na podu svog šatora i ponavljajući nekoliko engleskih fraza koje znaju: ‘Molim lajkajte, molim podijelite, molimo darujte.’
Suprug joj je ubijen u zračnom napadu, a ona koristi livestream kako bi prikupila novac za operaciju svoje slijepe kćeri.
Darovi koje traže virtualni su, ali gledatelje koštaju pravi novac i mogu se ‘podići’ iz aplikacije u obliku gotovine. Gledatelji livestreama šalju darove, poput digitalnih ruža, koje koštaju nekoliko centi, do virtualnih lavova, koji koštaju oko 500 dolara, a sve kako bi nagradili ili dali napojnicu kreatorima sadržaja.
BBC je pet mjeseci pratio 30 računa na TikToku koji su emitirali uživo iz sirijskih kampova za raseljene osobe i izradio računalni program za prikupljanje informacija s njih, pokazujući da su gledatelji često donirali digitalne darove u vrijednosti i do 1000 dolara po satu na svaki račun.
Međutim obitelji u logorima navode za BBC da su dobivale samo mali dio tih iznosa. Budući da TikTok odbija eksplicitno reći koliko uzima od darova, BBC je proveo eksperiment kako bi pratio kamo ide novac.
Kamo odlazi novac livestreamera na TikToku?
Novinar iz Sirije kontaktirao je s jednom od agencija povezanih s TikTokom, rekavši da živi u kampu. Dobio je račun i krenuo emitirati uživo dok je osoblje BBC-ja u Londonu slalo TikToku darove u vrijednosti od 106 dolara s drugog računa. Na kraju prijenosa uživo stanje na sirijskom testnom računu iznosilo je 33 dolara. TikTok je uzeo 69 posto vrijednosti darova.
Influencer i bivši profesionalni igrač ragbija Keith Mason donirao je 300 funti (330 dolara) tijekom prijenosa uživo jedne obitelji i potaknuo svojih gotovo milijun pratitelja da učine isto.
Preostala 33 dolara od BBC-jeva poklona od 106 dolara smanjena su za dodatnih 10 posto kada je novac podignut iz lokalne trgovine za prijenos novca. Posrednici TikToka uzeli bi 35 posto ostatka, ostavljajući obitelj sa samo 19 dolara.
Hamid, jedan od posrednika TikToka u kampovima, rekao je za BBC da je prodao svoju stoku kako bi platio mobilni telefon, SIM karticu i internetsku vezu za rad s obiteljima na TikToku.
Sada emitira s čak 12 obitelji i to nekoliko sati dnevno.
Hamid je rekao da koristi TikTok kako bi pomogao obiteljima da zarade za život. On im isplaćuje većinu zarade, umanjenu za svoje tekuće troškove, rekao je.
Koja je uloga agencija?
Agencije koje korisnicima nude pojednostavljeni livestream na TikToku poznate su kao ‘cehovi livestreama’, nalaze se diljem svijeta, a sklopile su ugovor s TikTokom kako bi pomogle kreatorima sadržaja proizvesti privlačnije prijenose uživo.
TikTok im plaća proviziju prema trajanju prijenosa i vrijednosti primljenih darova, rekle su agencije za BBC. Naglasak na trajanju znači da tiktokeri, uključujući djecu u sirijskim kampovima, satima emitiraju uživo.
Marva Fatafta, iz organizacije za digitalna prava Access Now, kaže da su ti prijenosi uživo u suprotnosti s politikama TikToka za ‘sprečavanje štete, ugrožavanja ili iskorištavanja’ maloljetnika na platformi.
Što čini TikTok?
‘TikTok jasno kaže da korisnici ne smiju eksplicitno tražiti darove, tako da je ovo jasno kršenje njihovih uvjeta pružanja usluga, kao i prava tih ljudi’, rekla je Fatafta.
Pravila TikToka kažu da morate imati 1000 pratitelja prije nego što možete ići uživo, ne smijete izravno tražiti darove i morate ‘spriječiti štetu, ugrožavanje ili iskorištavanje’ maloljetnika na platformi.
Ali kada su iz BBC-ja upotrijebili sustav unutar aplikacije za prijavu 30 računa koji prikazuju djecu koja prose, TikTok je rekao da ni u jednom slučaju nije došlo do kršenja njegovih pravila.
Nakon što je BBC kontaktirao s TikTokom i tražio komentar tvrtka je zabranila sve sporne račune.
U priopćenju stoji: 'Duboko smo zabrinuti informacijama i optužbama koje nam je iznio BBC te smo poduzeli hitne i rigorozne mjere. Ova vrsta sadržaja nije dopuštena na našoj platformi i još ćemo pojačati našu globalnu politiku o izrabljivačkom prosjačenju.'
TikTok, najbrže rastuća aplikacija društvenih medija na svijetu, ostvarila je više od 6,2 milijarde dolara bruto prihoda od potrošnje unutar aplikacije od pokretanja 2017., prema analitičkoj tvrtki Sensor Tower.