Naručivanje lijekova i pregleda, recepti, bolovanje... sve bismo to u skoroj budućnosti trebali moći obavljati putem aplikacije koja je još uvijek u probnoj fazi u nekoliko stotina ordinacija diljem Hrvatske. Kada će novi sustav u široku upotrebu i kako funkcionira, otkrivaju nam iz Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, kao i liječnici koji ga testiraju
Kao što smo već pisali, u sklopu sustava e-Građani od 20. rujna 2016. godine dostupan nam je Portal zdravlja, internetski servis namijenjen pacijentima.
Građani ga mogu koristiti kako bi pregledali propisane i preuzete lijekove u ljekarnama te nalaze i otpusna pisma iz bolnica i ustanova specijalističko-konzilijarne zdravstvene zaštite.
Nedugo nakon Portala zdravlja s probnim radom je postupno počeo i mobilni portal za pacijente Zdravlje.net. Zasad nije dostupan kao zasebna aplikacija, već mu možete pristupiti ako u internetski preglednik upišete adresu www.zdravlje.net te svoj matični broj osiguranika (MBO) i lozinku.
Za ulaz u mobilni portal nije potrebna potvrda identiteta putem sustava e-Građani ili e-osobnom iskaznicom, što znači da ga mogu koristiti i oni koji ne koriste sustav e-Građani.
No kako biste dobili lozinku, morate prvo doznati sudjeluje li vaš obiteljski liječnik u pilot-programu. Ukoliko je tomu tako, morate s njime sklopiti ugovor o korištenju aplikacije da biste dobili lozinku za pristup s uputama za korištenje.
Ugovor mogu sklopiti i roditelji za djecu te djeca za roditelje, odnosno bake ili djedove koji se ne znaju služiti računalima.
To bi se trebalo promijeniti s idućim izdanjem aplikacije, koja bi trebala omogućiti preuzimanje lozinke putem servisa e-Građani uz autorizaciju pomoću jedne od vjerodajnica koje taj sustav prepoznaje, navedeno je u odgovoru na upit koji je tportal poslao Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (HZZO).
Milijun pacijenata u prvoj godini korištenja aplikacije
Zašto mobilni portal već sad nije dostupan svim građanima, iako je već mjesecima u probnom radu u nekoliko stotina ordinacija diljem Hrvatske?
U HZZO-u kažu kako je sustav još uvijek u fazi pilot-projekta jer je potrebno obaviti testove tehničkih performansi kako bi se provjerilo može li izdržati očekivana veća opterećenja.
Naime u HZZO-u očekuju da će prosječno svaka ordinacija imati oko 200 pacijenata koji će se aktivirati kao korisnici aplikacije. Uz pet tisuća ordinacija, procjenjuje se da bi u prvih godinu dana aplikaciju moglo koristiti oko milijun pacijenata.
Trenutno intenzivno rade na integraciji mobilne aplikacije sa sustavom e-Građani kako bi liječnike u ordinaciji rasteretili administrativnih poslova poput potpisivanja ugovora i dodjeljivanja lozinke te prilagodbi NIAS-a - autorizacijskog sustava e-Građana - radu s mobilnim aplikacijama ove namjene.
U punom obimu mobilni portal će zaživjeti nakon dovršetka integracije sa sustavom e-Građani. Kad bi se to moglo dogoditi? 'O tome ćemo pravodobno obavijestiti javnost', poručili su iz HZZO-a.
Rok za odgovore - 48 sati
Mobilni portal je prilagođen osobama slabijeg informatičkog obrazovanja. Nakon upisivanja MBO-a (naći ćete ga na zdravstvenoj iskaznici ili na samom ugovoru) i lozinke otvara se web stranica na kojoj je ispisano ime i prezime, ime liječnika i broj telefona.
Mobilni portal možete upotrijebiti za naručivanje lijekova, komunikaciju s liječnicom, naručivanje za pregled... Preko aplikacije je moguće dobiti recepte za lijekove, ali isključivo za kroničnu terapiju koju je prije prvog izdavanja pripremio izabrani liječnik.
Bolovanje i druge administrativne usluge pacijent može zatražiti kroz sustav razmjene poruka. U budućem razvoju mogu biti otvorene kao zasebne funkcionalnosti.
Prema odredbama ugovora, pacijenti odgovore na upite od svojih ordinacija trebaju dobiti 48 sati od zaprimanja zahtjeva.
Morate pitati liječnika koristi li aplikaciju Zdravlje.net
Mobilni portal trenutno koristi 10.045 građana i 1020 ordinacija. U 287 ordinacija aktivan je bar jedan pacijent, u njih 116 bar po deset. Zatraženo je 83.199 recepata, od čega je odobreno 80.2018, a podijeljeno je i 11.977 nalaza.
Kako možete doznati jesu li i vaši obiteljski liječnici i liječnice uključeni u pilot-projekt? Pa, zasad jedino tako da ih - pitate.
Naime HZZO nije objavio popis liječnika dostupnih putem aplikacije jer je predviđeno da svi timovi u primarnoj zdravstvenoj zaštiti u Hrvatskoj dobiju tu mogućnost, pa tako i svi građani.
'Svi proizvođači programa za ordinacije već su dobili kompletnu tehničku dokumentaciju i većina je već izradila komponentu integracije njihovog rješenja s probnim mobilnim portalom za pacijente.
Svi timovi u primarnoj zdravstvenoj zaštiti bit će spremni za rad bez obzira na kojem programu rade u ordinaciji. Čeka se samo službeni početak produkcije nakon prilagodbe sa sustavom e-Građani', obrazložili su u HZZO-u.
Mobilni portal je usklađen sa zakonima i propisima, uključujući Zakon o zaštiti osobnih podataka. Domena www.zdravlje.net odabrana je zato što je lako pamtljiva, rekli su nam u HZZO-u.
Instalirana je na poslužiteljima Centralnog zdravstvenog informacijskog sustava Republike Hrvatske (CEZIH) te je zaštićena po svim propisima koje predviđa taj sustav.
Ministarstvo zdravstva, kao vlasnik sustava CEZIH, redovno ugovara usluge održavanja i nadogradnje, odnosno uvođenja novih funkcionalnosti u sustav CEZIH.
Mobilni portal je dodan kao nova značajka kroz uslugu adaptivnog održavanja temeljem Ugovora o nabavi usluga podrške održavanja i nadogradnje programske osnovice središnjeg dijela informacijskog sustava CEZIH u razdoblju od dvije godine od nastanka ugovora, potpisanog 24. kolovoza 2015. godine s tvrtkom Ericsson Nikola Tesla nakon provedenog postupka nabave.
Kakva su liječnička iskustva?
'Za sada je 250 osiguranika, čija sam izabrana liječnica obiteljske medicine, aktiviralo uslugu mobilne aplikacije Zdravlje.net', rekla je tportalu liječnica Maja Buljubašić iz Ambulante Buljubašić u Sesvetama pokraj Zagreba.
Dosadašnja iskustva su pozitivna. Osim nje, zadovoljni su pacijenti i medicinska sestra koja radi s njom. 'Vrlo je jednostavna za korištenje. Pacijenti su ju dobro prihvatili', rekla je dr. Buljubašić.
Aplikaciju pacijenti koriste najčešće za naručivanje stalne terapije i, po potrebi, za komunikaciju za koju su prethodno korišteni e-mail i telefon (poput naručivanja za preglede, slanja nalaza obavljenih u granama drugih specijalnosti i tome slično).
'Pomogla je u smanjenju gužve u čekaonici i povećala kvalitetu usluge pacijentima štedeći im vrijeme. A i ja se mogu više posvetiti radu s pacijentima kojima je zaista potrebna liječnička pomoć', naglasila je dr. Buljubašić.
Kao prednosti je istaknula to što su pacijentima na raspolaganju razni alati komunikacije (mobiteli, laptopi i stolna računala), dok liječnici mogu koristiti računalo koje im je i inače na raspolaganju za obavljanje posla. 'Sustav uklanja potrebu za paralelnim načinima komunikacije liječnika i pacijenata', rekla je dr. Buljubašić.
Podaci koji se razmjenjuju kroz sustav trajno i automatski ostaju zabilježeni u kartonu pacijenata. E-nalazi su dostupni pacijentima bez potrebe za dolazak u ordinaciju, a i kronični pacijenti mogu bez čekanja u ordinaciji naručiti redovnu terapiju.
Što se nedostataka tiče, dr. Buljubašić smatra kako niti jedna digitalna aplikacija ne može zamijeniti osobni kontakt i izmjenu informacija između liječnika i pacijenta.
Problem je i to što neki osiguranici smatraju da je Googleova tražilica liječnik, a aplikacija 'skretničar' za dobivanje potrebnih uputnica na svoju inicijativu, bez stvarnog liječničkog pregleda.
Jedan problem, ali veliki
Pozitivna iskustva dosad je imala i vukovarska liječnica Renata Aleksa Vuković, čijih 80 posto pacijenata koristi mobilnu aplikaciju Zdravlje.net.
'Iskustva s aplikacijom su više nego odlična! Uvelike olakšava rad jer pacijenti preko nje mogu dobiti nalaze elektroničkim putem. Olakšana je komunikacija tijekom savjetovanja, što je uvelike smanjilo telefonske konzultacije', navela je dr. Aleksa Vuković.
Njezini pacijenti najčešće koriste aplikaciju za narudžbu lijekova i termina za pregled te zamolbe za ispis uputnica, doznaka i slično.
'Gužva u ambulanti se smanjila za 30 posto, na obostrano zadovoljstvo. Uvelike je podignuta kvaliteta zdravstvene usluge. Aplikacija je više nego jednostavna za korištenje i za liječnike i za pacijente. Gotovo savršena ideja i realizacija', istaknula je dr. Aleksa Vuković.
Probleme joj, dodala je, stvara jedino to što kod narudžbe lijekova odobrava ih bez uvida u karton pacijenta, pa se često dogodi da odobri lijekove dok se pacijent nalazi na bolničkom liječenju, zbog čega krši ugovorne obveze i plaća kazne. 'To je jedini, ali veliki nedostatak aplikacije!', upozorila je dr. Aleksa Vuković.