Milijuni ljudi već dugo sumnjaju da se pomoću mobitela možda prisluškuju njihovi razgovori. Najnovije informacije koje su procurile sugeriraju da bi te sumnje mogle biti opravdane. Prezentacija tvrtke Cox Media Group (CMG), američkog medijskog konglomerata sa sjedištem u Atlanti, otkriva da ta grupa prisluškuje, odnosno koristi mikrofone pametnih telefona za prikupljanje podataka i ciljanje oglasa
Prezentacija otkriva da CMG koristi softver pod nazivom 'Aktivno slušanje', a on upotrebljava umjetnu inteligenciju (AI) za prikupljanje i analizu 'glasovnih podataka u stvarnom vremenu'. Ovaj softver navodno sluša razgovore korisnika putem mikrofona njihovih pametnih telefona, laptopa ili pametnih asistenta, a zatim koristi te podatke za prilagodbu i ciljanje oglasa. Oglašivači navodno kombiniraju ove podatke s informacijama o online ponašanju korisnika kako bi preciznije ciljali potrošače u fazi donošenja odluka o kupnji.
CMG tvrdi da ne sluša izravno razgovore korisnika, već koriste 'anonimizirane, šifrirane i agregirane podatke trećih strana za plasman oglasa'. Navodno te podatke prikupljaju zbog uvjeta korištenja aplikacija i uređaja, koje kao korisnici 'prihvaćamo' bez detaljnog čitanja. CMG tvrdi da dobivaju pristanak korisnika upravo putem takvih ugovora, iako i dalje sve djeluje mutno.
Razotkrili ih novinari
U prezentaciji grupe spominju se Facebook, Google i Amazon kao mogući klijenti CMG-ja, sugerirajući da bi upravo ti tehnološki divovi mogli koristiti uslugu 'Aktivno slušanje' za ciljanje korisnika. Prvi slajd prezentacije opisuje kako ovaj softver prati razgovore i prikuplja podatke o korisničkim namjerama u stvarnom vremenu, a sljedeći dijelovi objašnjavaju proces prikupljanja podataka i kreiranja ciljanih digitalnih oglasa.
Informacije iz prezentacije objavili su novinari 404 Media te su prikazali mogućnosti tog softvera. Nakon objave Google je uklonio CMG s popisa partnera na svojoj stranici. Meta, vlasnik Facebooka, Instagrama i WhatsAppa, izjavila je da istražuje svoju povezanost s grupom, pa tako i moguće kršenje uvjeta usluge. S druge strane, Amazon je negirao bilo kakvu suradnju s CMG-jem, ali je istaknuo da će poduzeti mjere ako neki od njihovih marketinških partnera prekrši pravila, ostavljajući status njihovog odnosa s CMG-jem nejasnim.
Prezentacija detaljno opisuje šest koraka koje softver 'Aktivno slušanje' koristi za prikupljanje podataka o glasu korisnika putem gotovo bilo kojeg uređaja s mikrofonom. Nije jasno je li softver uvijek aktivan ili se uključuje samo kad je mikrofon aktiviran, primjerice tijekom telefonskog poziva.
Oglašivači koriste ove uvide za ciljanje potrošača u fazi donošenja odluka, primjerice kada razmišljaju o kupnji određenog proizvoda ili usluge. Ako podaci sugeriraju da korisnici razmatraju kupnju, prikazat će im se oglasi za te proizvode. Naprimjer, ako razgovarate ili pretražujete informacije o automobilima marke Toyota, mogli biste početi viđati oglase za njihove modele.
Iako su Google, Amazon i Facebook navedeni kao klijenti CMG-ja, svi su negirali optužbe o prisluškivanju korisničkih razgovora, premda mnogi već duže vrijeme sumnjaju u to. Meta je izjavila da se njihova tehnologija ne koristi za prisluškivanje, iako priznaje da neki oglasi mogu tako djelovati.
Ovo curenje informacija predstavlja najnoviji u nizu izvještaja koji sugeriraju da pametni telefoni mogu prisluškivati naše razgovore, od čega tehnološke platforme poput Facebooka mogu profitirati. 404 Media otkrio je postojanje CMG-jeve usluge 'Aktivno slušanje' u prosincu 2023. godine, a dan kasnije otkrio je sličnu malu AI marketinšku tvrtku pod nazivom MindSift.
CMG je u sada već izbrisanom postu na blogu iz studenog 2023. godine tvrdio da je 'Aktivno slušanje' legalno, napominjući da se takve usluge često nalaze u uvjetima korištenja aplikacija koje korisnici prihvaćaju, a koje, budimo iskreni - rijetko čitamo.