Kineska videoplatforma još će ove godine prihodima nadmašiti Snapchat i Twitter zajedno, a do 2024. mogla bi se izjednačiti s YouTubeom
TikTok bi ove godine mogao ugrabiti udio u globalnom oglašavanju veći od Twittera i Snapchata zajedno te se za dvije godine izjednačiti s YouTubeom i ostvariti 23,6 milijardi američkih dolara prihoda u 2024. godini.
Snapchat, aplikaciju koja je dominirala tržištem tinejdžera i adolescenata, pretekli su prihodima još prošle godine. Do kraja ove očekuje se da će utrostručiti prihode na svjetskoj razini, čime će nadmašiti Twitter i Snapchat zajedno (11,6 naspram 10,44 mlrd. američkih dolara).
Popularni i među djecom
Kineska platforma za videozapise pokrenuta je 12 godina nakon YouTubea. Isprva je nudila korisnički generirane sadržaje poput pjevanja na playback i plesanja uz hitove i manje poznate pjesme. No u kratkom se razdoblju transformirala u aplikaciju koja pokreće trendove i stvara duboku povezanost publike s tvorcima sadržaja.
Do milijarditog korisnika došla je u samo četiri godine, upola kraće nego što je to bio slučaj s Facebookom, YouTubeom ili Instagramom, odnosno tri godine kraće od WhatsAppa.
Iako se očekivalo da će do 1,5 mlrd. aktivnih korisnika mjesečno doći do kraja ove godine, taj su broj nadmašili za sto milijuna korisnika u prva tri mjeseca 2022.
Facebooku i drugim društvenim mrežama preotimaju publiku između 18 i 25 godina. Usprkos zabrani korištenja za starije od 13 godina, procjenjuje se da sadržaje na TikToku pregledava oko 16 posto djece između tri i četiri godine te 29 posto djece između pet i sedam godina.
Lani je prosječan korisnik TikToka proveo 19,6 sati na toj mreži, po čemu se izjednačio s Facebookom, globalnim predvodnikom. Od 2018. godine to je vrijeme povećano za gotovo pet puta.
Niski udarci
Facebook je i dalje kralj društvenih mreža s 2,9 mlrd. aktivnih korisnika mjesečno (čemu treba pridodati i Instagramove dvije milijarde), što bi mu 2024. godine trebalo donijeti 85 mlrd. američkih dolara prihoda, a Instagramu njih 82.
Ipak, prošlog mjeseca pojavila su se izvješća prema kojima su Mark Zuckerberg i društvo angažirali lobističku tvrtku koja bi TikTok trebala prikazati kao pravu prijetnju, naročito zbog toga što je u stranom vlasništvu.
U tome se oslanjaju na sumnjičavost prema kineskim tvrtkama u Sjedinjenim Državama, promicanu za vladavine predsjednika Donalda Trumpa, prema kojoj one predstavljaju prijetnju nacionalnoj sigurnosti zbog načina na koji upravljaju korisničkim podacima.
Iako Trumpov plan o prisiljavanju ByteDancea na prodaju američkim tvrtkama poput Microsofta ili Oraclea nije zaživio, sumnja je ostala. Istraživanje provedeno prošle godine u Velikoj Britaniji pokazalo je da blizu trećine ispitanika brine to dijeli li TikTok njihove podatke s kineskim vlastima te nemali broj njih vjeruje da će njihovi podaci biti predani zatraže li to vlasti.
S druge se strane TikTokova matična tvrtka ByteDance našla među tehnološkim kompanijama koje službeni Peking raznim mjerama nastoji dovesti u red.
Suosnivač TikToka, milijarder Zhang Yiming, neočekivano je u svibnju 2021. najavio da će odstupiti s pozicije glavnog izvršnog direktora, da bi u studenom dao ostavku i na mjesto predsjednika tijekom restrukturiranja koje je ByteDance podijelilo u šest poslovnih jedinica.
Ako ih ne možeš pobijediti - kopiraj
Sve to nije spriječilo uspon TikToka do statusa najvećeg svjetskog jednoroga, vrijednog 353 mlrd. američkih dolara krajem prošle godine (za 80 mlrd. američkih dolara više u odnosu na 2020.). Ukupni prihodi ByteDancea rasli su za 70 posto, na 58 mlrd. američkih dolara, a u 2020. dosegnuli su 34,3 mlrd. američkih dolara.
Meta Platforms i dalje je značajno veća tvrtka, čiji rast prihoda također nije bio zanemariv - za 37 posto, na 118 mlrd. američkih dolara. No ne žele ništa prepustiti slučaju pa su posegnuli za oprobanom praksom - imitacijom uspješne konkurencije.
Tako, recimo, razmatraju mogućnost pokretanje virtualne valute Zuck bucks, namijenjene korisnicima Facebooka i Instagrama za kupovinu i korištenje po uzoru na vrlo sličnu strategiju TikToka.
Oni su, naime, najlukrativnija aplikacija na svijetu kad je riječ o kupovini u aplikacijama. Korisnici TikToka potrošili su u prvom ovogodišnjem kvartalu 840 milijuna američkih dolara na virtualnu valutu kako bi dali napojnice tvorcima sadržaja i promicali videozapise. To je 40 posto više nego u istom razdoblju lani.
Zuckerberg je već pokušao kopirati TikTok, ali je aplikacija Lasso ugašena nakon samo 18 mjeseci. Zadnje dvije godine nastoji postići isto značajkom Reels, ali bez značajnih posljedica na uspjeh TikToka, piše Guardian.