INSTITUT RUĐER BOŠKOVIĆ

Tim IRB-a sudjelovao u dva važna istraživanja objavljena u časopisima Cell i Nature

22.07.2024 u 08:06

Tim kojeg vodi Iva Tolić na Institutu Ruđer Bošković sudjelovao je u dva istraživanja čiji su rezultati objavljeni u uglednim časopisima Cell i Nature, u sklopu projekta Europskog istraživačkog vijeća, priopćeno je s Ruđera u utorak

U istraživanju o diobi stanica, opisani su novi detalji o tome kako se centromere, ključne strukture u našim stanicama ponašaju tijekom diobe stanica, istaknuto je na naslovnici prestižnog časopisa 'Cell'.

Ovo istraživanje značajno unapređuje razumijevanje biologije centromera i naglašava njihovu ulogu u osiguravanju pravilne diobe kromosoma, što je ključno za zdravlje stanica i prevenciju različitih bolesti, ističe se u priopćenju.

Uz centromere, u procesu diobe stanica važnu ulogu imaju i mikrotubuli. To su tanke, šuplje cjevčice koje čine dio unutarnje strukture stanica, odnosno citoskelet. Važni su jer pomažu u održavanju oblika stanice, transportu tvari unutar stanice i razdvajanju kromosoma tijekom diobe stanica.

Istraživanje je pokazalo da u stanicama raka često dolazi do problema kada se ti dijelovi previše razdvoje, što dovodi do pogrešaka u diobi kromosoma. To može uzrokovati ozbiljne probleme, jer nepravilna dioba kromosoma može dovesti do daljnjih komplikacija u razvoju bolesti.

Iva Tolić naglašava važnost međunarodne suradnje istraživanju, koje je zajednički rad timova iz Nizozemske i Velike Britanije, uz pomoć istraživačkih timova iz Japana, Njemačke i tima IRB-a.

'Ponosna sam što je moj tim pridonio otkriću da u stanicama raka poput osteosarkoma i visokog stupnja seroznog raka jajnika, zaostali kromosomi često ostaju ‘zaglavljeni' jer su dva dijela njihove centromere povezana s mikrotubulima koji dolaze iz suprotnih polova stanice', rekla je Iva Tolić i čestitala članovima tima Patriku Risteskom i Kruni Vukušiću na 'izvrsnom radu sa super-rezolucijskom STED mikroskopijom'.

Rezultati drugog istraživanju, o evoluciji diobe stanica, koje okuplja timove iz Heidelberga, Lausanne, Groningena te znanstvenike s IRB-a, objavljeni su u uglednom časopisu Nature. U tom je istraživanju, otkriveno da postoji veza između životnog ciklusa organizma i načina na koji se njegove stanice dijele. Životinje i gljive koriste dva različita načina stanične diobe, poznata kao otvorena i zatvorena mitoza.

Monika Trupinić s IRB-a analizirala je arhitekturu i kiralnost vretena kod protista, što je bilo ključno za razumijevanje sličnosti i razlika tih vretena u usporedbi s vretenima raznih organizama od kvasaca do čovjeka, kaže se. Oba istraživanja s IRB-a financirana su u sklopu projekta Europskog istraživačkog vijeća (ERC) koji je Ivi Tolić dodijeljen zajedno s Nenadom Pavinom s PMF-a 2019. godine.