Važnije nam je da projekt uspije nego da dobijemo nagradu, otkrilo je nedavno provedeno istraživanje o motivima zbog kojih ljudi u Hrvatskoj sudjeluju u kampanjama za crowdfunding
Prema Kickstarterovim podacima, tijekom prošle godine nas 1.382 iz Hrvatske razne je projekte poduprlo s ukupno 188.700 američkih dolara. U prosjeku, nešto manje od 140 dolara po glavi (što bi bilo oko 850 kn), nešto ispod svjetskog prosjeka (oko 165 dolara, odnosno 995 kn).
Zašto i kako se odlučuju na sudjelovanje? Odgovor na to pitanje odlučila je potražiti Nikolina Jakovljević, stručnjakinja za upravljanje marketinškom komunikacijom i zaljubljenica u grupno financiranje.
Nije žalila truda - provela je istraživanje online u kojem je izložila imaginarnu kampanju, po uzoru na slično istraživanje provedeno u Nizozemskoj te proučavala u kojoj mjeri se motivacije hrvatskih potrošača razlikuju u odnosu na do sada provedena istraživanja o motivaciji u grupnom financiranju.
Kao metodu istraživanja koristila je anketni upitnik koji je bio distribuiran uglavnom putem društvenih mreža na tematskim stranicama vezanim uz spomenutu kampanju. Zbog specifičnog uzorka dobivene rezultate nije moguće protegnuti na općenitu populaciju, no svejedno su zanimljivi jer pružaju bar kakvu-takvu sliku o ljudima koji u sudjeluju u crowdfundingu u Hrvatskoj.
Nikolini svaka čast na uloženom trudu. Nadamo se da će njen primjer potaći i druge pojedince i institucije na slična istraživanja.
U istraživanju koje je provela sudjelovala su 233 ispitanika. Od njih bi 195 podržalo opisanu kampanju, dok 35 ne bi. Preostala tri ispitanika nisu odgovorila i izuzeti su iz analize. Među njima su bili 131 žena (57 posto) i 99 muškaraca (43 posto). Zastupljeni su bili ispitanici u svim dobnim skupinama, osim mlađih od 21 godinu. Postotno više žena nego muškaraca podržalo bi opisanu kampanju i to u prosjeku s nešto većim iznosima.
Zanimljivo, čak 15,7 posto ispitanika navelo je kako imaju iskustva s grupnim financiranjem. Tako razmjerno visok udio Jakovljević tumači time što je istraživanje obavljeno i putem stručnih blogova poput Crowdfunding.hr, što je za posljedicu vjerojatno imalo natprosječno veliki broj iskusnijih u uzorku.
Osam ispitanika financiralo je jednu ili više kampanja na Kickstarteru, devet na Indiegogou, osam na nekoj drugoj platformi, a 11 ispitanika se izjasnilo se da su financirali kampanje na više od jedne platforme.
Što nam je važno pri odluci o tome koga ćemo financirati? Pa, materijalne nagrade nisu presudne. Tako se bar izjasnilo 55,3 posto ispitanika. Njih još više - 77,8 posto - ulaganje u crowdfunding smatra donacijom, dok 71,7 posto navodi kako im je važnija motivacija pomaganje organizatoru da projekt uspije nego samo dobivanje nagrade.
Za 80,4 posto ispitanika grupno financiranje je inovativni način financiranja, dok je 83 posto inovativnim smatralo projekt opisan u pokaznoj kampanji. Temeljem toga, kaže Jakovljević, možemo zaključiti kako je i inovativnost važan motiv za sudjelovanje u kampanjama grupnog financiranja.
64,8 posto ispitanika složilo se da im je važno dobivanje ekskluzivnih obavijesti o napretku projekta dok bi 68,7 posto ispitanika podijelilo putem društvenih mreža vijest o svom sudjelovanju u financiranju kampanje. Usko povezana je i tvrdnja s kojom se složilo 70 posto ispitanika: da je veća vjerojatnost da će podržati kampanju osobe koju osobno poznaju.
59,6 posto ispitanika navelo je kako povjerenje u inicijatora kampanje utječe na odluku o financiranju kampanje, a za 58,7 posto ispitanika zabava je važan motiv. Manje su važna mišljenja drugih crowdfundera (bitno za tek 33 posto ispitanika), kao i količina prikupljenih sredstava (30 posto) ili veliki broj sudionika (36,5 posto).