ZAŠTITA OD KRAĐE

[FOTO] Budućnost bez fizičkog ključa automobila: Ovo je Škodina priča o razvoju

09.08.2022 u 15:53

Bionic
Reading

Kako su ljudi od pamtivijeka štitili svoju imovinu od krađe? S bravama. Ni automobili nisu ništa drugačiji. Pogledajte kako se ova mala naprava razvila u posljednjih nekoliko godina - od klasičnih starih brava do današnjih sustava bez ključa

Dugo ste ulazili u svoj automobil okretanjem ključa u bravi. Međutim, postupno je nestala potreba za umetanjem ključa u bravu. Stigli su i prvi sustavi daljinskog upravljanja, prvo s dva gumba za zaključavanje i otključavanje, a kasnije i s posebnim gumbom za samo otvaranje prtljažnika. Ključ više nije probijao rupu u džepu: metalni dio se savio u ručku, ali ste ga ipak morali umetnuti u bravu za pokretanje motora. Zatim su došli sustavi bez ključa koji vam omogućuju da otvorite automobil i pokrenete motor bez vađenja ključa iz džepa.

'Ono što se kod ključeva nije promijenilo je osovina s izbrušenim konturama profila, bilo na starinski način izvana ili ovih dana unutar osovine, koja se umeće u modul ključa kao rezervni ako je baterija ključa ili automobila baterija se isprazni i auto se ne može otključati na daljinu. Iako se više ne vidi izvana, svaka Škoda ima i klasični mehanički cilindar brave u vozačevim vratima,' kaže Petr Jirásko iz Odjela za razvoj mehanizama bočnih vrata i stražnjih poklopaca, dodajući da nije daleko vrijeme kada će čak i otključavanje u nuždi bit će izvedeno isključivo električno.

Odzvonilo je dakle fizičkim ključevima u automobilima. Općenito vrijedi, zapravo, odsutnost mehaničkog otključavanja znači veću zaštitu od krađe – nijedna cilindar brava nije ravna bolje zaštićenom automobilu. Za otključavanje ili zaključavanje vrata ovim sustavom potrebno je prebaciti bravu iz zaključanog položaja u otključan položaj i obrnuto. Za razliku od fizičkog okretanja ključa u bravi, kod daljinskog otključavanja upravljačka jedinica vrata prima signal od ključa i šalje naredbu motoru ključa za otključavanje ili zaključavanje.

Što ako priđete svom automobilu, a on se ne otključa?

Vjerojatno je prazna baterija u ključu. Zatim morate izvući oštricu rezervnog ključa i koristiti ga za mehaničko otključavanje vozačevih vrata. Ali kako onda pokrenuti motor? Sve je to opisano u priručniku za automobil. U starijim sustavima bez ključa, ključ držite pored gumba za pokretanje motora; u novijim autima mjesto je u držaču za čaše.

Ključ unutar sebe ima zavojnicu koju automobil koristi kako bi provjerio je li ispravan i motor se pokreće. Ključu za to nije potrebna električna energija, tako da se motor može pokrenuti čak i kada je baterija ključa potpuno ispražnjena. Još je gore ako se auto ne otključa jer je akumulator prazan. Tada nema izbora nego mehanički otvoriti vozačeva vrata kako je opisano i napuniti akumulator.

Budućnost je bez ključa

Moderni sustavi ulaska bez ključa danas su tamo gdje su. Danas postoje dvije generacije takvih u automobilima Škoda.

'Kod starijih komunikacija funkcionira na sljedeći način: osoba s ključem prilazi automobilu koji čeka okidač, tipično umetanje prstiju u prostor ručke ili pritisak na tipku za otpuštanje prtljažnika. Senzor u ručki šalje zahtjev kontrolnoj jedinici, koja govori antenama da pretraže područje oko automobila u potrazi za ključem. Ove antene namjerno nemaju veliki domet i zbog toga su smještene na dvoja prednja vrata. Ako je ključ unutar njihovog dometa, antene ga hvataju i šalju pozitivan odgovor natrag kontrolnoj jedinici na kontrolnoj ploči. I to otključava automobil,' kaže Zdeněk Říha iz odjela za elektroniku karoserije i arhitekturu.

  • +5
Škodina priča o razvoju ključeva za automobile Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Novije generacije otključavanja bez ključa – koje se sada isporučuju s četvrtom generacijom Octavije i Enyaq iV-a – također nude funkciju automatskog otključavanja. Ako je funkcija aktivirana i ključ dođe na otprilike jedan metar od automobila, vrata se otključavaju. Sustav aktivno skenira svoju okolinu – antene ciklički šalju signal i čim detektira 'pravi' ključ, komunicira s ključem i nakon provjere automobil se otključava ili se pale 'dobrodošlice', ako se postavi.

Sjećate li se ovog?

Oni od vas s dugim pamćenjem sjećat će se ključa za prvu generaciju Octavije, koji je uključivao malu žaruljicu koja se mogla koristiti za osvjetljenje kada pritisnete gumb. A povijest Škodinih ključeva donosi još jednu zanimljivost: kupci prve generacije Superba mogli su dobiti i standardni ključ i potpuno plastični ključ za hitne slučajeve. 'Taj ključ je bio potpuno vodootporan i mogao je otključati auto i pokrenuti motor. Ljudi su ga zahtijevali sve dok je bio jedan od dostupnih rezervnih dijelova. Svidjelo im se i bilo je praktično, recimo ljeti kad ste nosili kupaće hlače,' kaže Petr Jirásko.

Samopokretanje kao i samootključavanje

Prtljažnik se može otvoriti na sličan način pomoću virtualne papučice: ispružite nogu ispod stražnjeg branika, senzor hvata zahtjev i traži potvrdu da je ključ prisutan. Prtljažnik se tada sam otključava i otvara.

Nakon što je vozač u automobilu i želi pokrenuti motor, ponovno se provjerava prisutnost ključa. 'Zahtjev u ovom slučaju je pritisnuti tipku start/stop. Enyaq iV već ima noviju verziju ovog sustava koja eliminira potrebu za pritiskom na gumb. Okidač je u ovom slučaju pomicanje ručice mjenjača u položaj D. Ali mora biti ispunjeno nekoliko uvjeta: vozačevo sjedalo mora biti zauzeto, vozačev sigurnosni pojas mora biti vezan i kočnica mora biti pritisnuta, naravno. Isto tako, nema potrebe za gašenjem automobila - otkopčavanjem sigurnosnog pojasa i pomicanjem poluge mjenjača u položaj P gasi se motor. Za sada se, međutim, automobil ne zaključava sam kada ga ostavite s ključem u džepu – ova se funkcija trenutno testira i planira se za budućnost,' dodaje Říha.

Kad smo već kod budućnosti, u planu je i otključavanje mobitelom ili pametnim satom putem UWB (Ultra-wideband ili Ultraširokopojasni), Bluetooth i NFC tehnologije. To bi trebala biti stvarnost u sljedećih nekoliko godina. Trend za nešto dalju budućnost su automobili oko kojih su načičkane svakakve antene. Naravno, radit će se o povezivosti, ovaj put za komunikaciju s okolnom infrastrukturom, drugim automobilima i sudionicima u prometu i tako dalje. Autonomno doba je na putu, a ove tehnologije bit će potrebne kako bismo došli do četvrte razine autonomne vožnje i dalje.

UWB kutija štiti od proširenja signala

Nova generacija sustava za ulazak bez ključa nudi jednu genijalnu sigurnosnu značajku: zaštitu od onoga što je poznato kao 'proširenje signala'. I dan danas povremeno nailazimo na izvješća o lopovima koji pokušavaju ukrasti parkirani automobil pojačavanjem (ili 'produživanjem') signala ključa potrebnog za otvaranje automobila. Novi modeli Octavia i električni Enyaq iV već su opremljeni nečim što se zove UWB kutija koja to sprječava. UWB je kratica za Ultra Wide Band, a uređaj radi na principu verifikacije vremena leta signala. Signal putuje brzinom svjetlosti pa UWB box šalje signal ključu i čeka odgovor koji mora doći u određenom vremenu. Ako se signal produži, nikada neće stići na vrijeme - to je fizički nemoguće.

Vrata za sva godišnja doba

Dok su se sustavi zaključavanja radikalno transformirali tijekom godina, osnovno načelo mehanike bočnih vrata automobila u biti ostaje isto kao i prije. Ako se nešto bitno promijenilo, to je način na koji današnja vrata u cjelini odolijevaju vremenskim prilikama. Prije četrdesetak godina zaleđeni cilindri brava i posljedične komplikacije s otključavanjem automobila, odnosno otežanim zatvaranjem bočnih prozora, nisu bili rijetki – voda je bila posvuda i ništa ju nije moglo spriječiti da se smrzne.

No, druga polovica 1990-ih donijela je promjene, jer je više truda uloženo u izradu robusnih i vremenski otpornih vrata te u osiguravanje da sustav otvaranja i zaključavanja radi u svim uvjetima. 'To je zapravo gdje smo danas, kada možemo garantirati da kada priđete svom automobilu, nije vas briga što je došlo do velikog leda nakon jake kiše. Vrata modernih Škoda još uvijek imaju svoje mokre i suhe prostore, ali došlo je do velikog napretka u dizajnu i mehanizmima vrata. Glavna razlika je u tome što voda puno manje ulazi u mokro područje vrata nego prije i drži se podalje od kritičnih područja. Brave na vratima i Bowden sajle za njihovo upravljanje dizajnirane su tako da voda i niske temperature ne utječu na njihovu funkciju,' objašnjava Simon Jeníček iz odjela za razvoj mehanizama bočnih vrata i stražnjih poklopaca.

Strukture vrata ovise o razdoblju u kojem je model razvijen, što je povezano sa sigurnosnim zahtjevima ili propisima pojedinih teritorija diljem svijeta gdje se automobili isporučuju. 'Za automobil za Sjevernu Ameriku, na primjer, mogu postojati razlike u debljini podupirača - američki zahtjevi su stroži od europskih u tom pogledu', kaže Petr Havelka iz ovog odjela specijaliziranog za mehanizme vrata.

U principu, neće biti velike razlike ni između vrata Fabije i Kodiaqa. Iako se radi o automobilima različitih veličina i težina, s različitim zahtjevima mehaničke otpornosti, ipak imaju vrata na šarkama koja imaju vanjski i unutarnji lim, podupirače unutar vrata, kod kvake, kod šarki i kod brava. A što se brava tiče one su gotovo identične za Fabiju, Kodiaq ili Superb.