Uredba kojom se revidiraju emisije osobnih i kombi vozila trenutno je zapela u pretposljednjem koraku, odnosno formalizaciji dogovora od strane Vijeća. Završno glasovanje očekuje se 7. ožujka, no prethodi mu pripremni rad Corepera, tijela koje okuplja veleposlanike država članica
Ovo su odlučujući sati za budućnost automobila u Europi, barem to tako ispada prema talijanskom Motor1. Taman kada se činilo da je sve učinjeno da se potvrdi prekid prodaje benzinskih i dizelskih motora od 2035. godine, Italija, Poljska, Bugarska i Njemačka su se usprotivile, pokušavajući dovesti u pitanje sve, ili gotovo sve.
'Glasat ćemo protiv', najavljuje talijansko Ministarstvo okoliša i energetske sigurnosti (Ministero dell’Ambiente e della Sicurezza energetica ili Mase), osnaženo s pomoći Varšave, a možda i Sofije, koja će biti suzdržana ili reći 'ne' zabrani. Još uvijek neodlučan Berlin, koji bi mogao sve srušiti. Ali što se događa? I kako će se to riješiti? Pokušajmo to riješiti.
Kako se rađaju pravila EU
Prije svega, treba objasniti europski zakonodavni proces, što je korisno za razumijevanje kako smo došli do ove točke. Troje su protagonista regulatornog procesa: s jedne strane tu je Europska komisija sa sjedištem u Bruxellesu i ima izvršnu i zakonodavnu inicijativu; s druge strane su Europski parlament sa sjedištem u Strasbourgu i Vijeće Europske unije sa sjedištem u Bruxellesu, koji dijele zakonodavnu vlast.
Sjedište Europske komisije u Bruxellesu
Kako funkcionira postupak? Komisija predstavlja prijedlog uredbe ili direktive, koji dolazi u Europski parlament i Vijeće. U oba koraka tekst se može odobriti, urediti ili odbiti. Da bi stupio na snagu, mora proći provjeru oba tijela, koja su naknadno pozvana da postignu dogovor o konačnoj verziji. Isti sporazum potom moraju formalizirati obje institucije. Posljednji korak je objava u Službenom listu Unije.
Prevaga Njemačke
Uredba kojom se revidiraju emisije osobnih i kombi vozila trenutno je zapela u pretposljednjem koraku, odnosno formalizaciji dogovora od strane Vijeća. Završno glasovanje očekuje se 7. ožujka, no prethodi mu pripremni rad Corepera, tijela koje okuplja veleposlanike država članica.
Sastanak se trebao održati u srijedu, 1. ožujka, ali je pomaknut na petak, 3. ožujka, kako bi se Njemačka uvjerila da glasa 'za' dosje. No, čini se da idemo prema još jednoj odgodi.
'Vjerojatno će danas biti odgođena i točka na sastanku veleposlanika EU-a o zaustavljanju automobila koji zagađuju okoliš od 2035. godine, kao što se dogodilo u srijedu – javlja europski diplomatski izvor za La Presse -. Nijemci ne mogu riješiti to pitanje u sljedeća 24 sata i, s obzirom na to da nije izvjesno njemačko stajalište, rotirajuće predsjedništvo Vijeća EU-a nema interesa iznijeti to pitanje Coreperu, jer bi se našlo u situaciji da mora prisiliti glasovanje u kojem rezultat bi vjerojatno bio neuspjeh.'
Izbor Berlina će zapravo biti odlučujući u sprječavanju stvaranja tzv. 'blokirajuće manjine'. No, i ovdje je potrebno malo 'objašnjenja'. Da bi tekst prošao razmatranje Vijeća, potrebna je dvostruka većina:
- 55 posto država članica (najmanje 15)
- 65 posto europskog stanovništva (spašava blokiranje manjine)
Njemačka ima budućnost automobila u Europi u svojim rukama
Do 'blokirajuće manjine' dolazi kada su najmanje 4 države članice protiv prijedloga. Budući da su Italija i Poljska odlučile o 'ne', a Bugarska ide prema istoj poziciji, Berlin je taj koji preteže na vagi. Ali što Nijemci traže?
E-goriva također
Prema stranim novinama i članku koji je napisao Mattia Eccheli za La Stampu, Vlada Njemačke je bitno podijeljena između dvije duše većine: Zelenih i FDP-a, pri čemu su prvi vrlo uvjereni u postupno ukidanje do 2035. godine, a potonji nepovjerljiviji i koji bi željeli da Europa bude otvorenija za vodik, e-goriva i biogoriva.
I ovo je mreža dva razmatranja. Za početak, tu je zaštitna klauzula 2026., koja obvezuje Europsku komisiju da revidira regulatorni okvir ako u roku od 3 godine nova alternativna goriva postignu tehnološki napredak kao što je uklanjanje emisija.
Zatim treba imati na umu da tekst koji je predstavio Bruxelles ne zabranjuje nijednu posebnu tehnologiju, niti nameće prodaju samo električnih automobila, već se ograničava na zahtjev da sva vozila registrirana od 2035. smanje razinu CO2 za 100 posto u usporedbi s 2021.
Italija na čelu
'Ne odustajemo', tvitao je Adolfo Urso, ministar poduzetništva i proizvodnje u Italiji (Mimit), neposredno prije Vijeća za konkurentnost EU-a. Zatim dodaje:
'Očekujemo da će ovaj signal imati željene učinke, posebno u pogledu novih dosjea. Poput onog Euro 7, za koji tražimo tehnološku neutralnost, i to za teška vozila. No, gledajući unaprijed, znamo da će pravi sukob biti 2026., kada će klauzula o reviziji ponovno dovesti u pitanje ovaj put u drugačijoj klimi, s novim Europskim parlamentom'.
Ponovno pokreće Gilberta Pichetta Fratina, čelnika Mase, koji govori o zaustavljanju za 12 godina tijekom intervjua za Radio Anch'io:
'Idemo prema električnoj energiji jer je to glavni vektor budućnosti, ali Europa ima ideološku poziciju 'sve električno' od 2035. godine. Ova odlučnost nema smisla. Ispravno je procijeniti cijeli niz drugih ruta koje također mogu koristiti endotermne motore. Italija je jedna od zemalja koje su počele razvijati sintetička goriva'.
'Rizik od izolacije? Takav pristup ima EU, a ne svijet. Multinacionalne tvrtke odlučile su proizvoditi određeni tip vozila u Europi, a drugi tip vozila drugdje. Moramo to uzeti u obzir.'
Što se sada događa
Ostaje samo shvatiti što će se dogoditi od sada do 7. ožujka. Osjećaj je da će odgoda Corepera pomoći u pronalaženju kompromisa između strana i da će stoga plan Fit for 55 ipak proći. To je cilj ostalih 23 država članica, kako je uvjerio Roland Lescure, francuski ministar industrije:
'Radimo na detaljima kako bismo osigurali da ova zajednička obveza koju smo svi zajedno preuzeli bude na mjestu kada treba biti na mjestu. Industrija se suočava s izazovima, organizira se kako bi pronašla pravi put. Ali to mora biti u skladu s ciljem koji smo svi zajedno odlučili i koji potrošači i naši građani čekaju'.
Također treba naglasiti da će sadašnja izvršna vlast EU završiti svoj mandat 2024. U tom trenutku nova Komisija mogla bi biti manje nepopustljiva i dodijeliti nešto više s obzirom na 2026. Alternativa je da se uredbom ponovi cijela procedura.