Ideja je bila proslaviti trenutnu proizvodnju Alfa Romeovih modela Giulia i Stelvio, zajedno s legendarnim 6-cilindričnim motorom u njegovoj najnovijoj GTAm evoluciji s karoserijom Coupéa Zagato s dvoja vrata od karbonskih vlakana i skraćenim međuosovinskim razmakom
Godine 2021., kao dio proslave stote obljetnice suradnje između Alfa Romea i legendarnog talijanskog karoserista Zagato, koja je započela 1921. s modelom TIPO G1, milanski atelier odlučio je obilježiti ovu važnu obljetnicu stvaranjem novog modela.
Ideja je bila proslaviti trenutnu proizvodnju Alfa Romea Giulia i Stelvio, zajedno s legendarnim 6-cilindričnim motorom u njegovoj najnovijoj GTAm evoluciji s karoserijom Coupéa Zagato s dvoja vrata od karbonskih vlakana i skraćenim međuosovinskim razmakom.
Projekt je odmah naišao na interes njemačkog kupca, odabranog među Zagato kolekcionarima, s mnogo Alfa Romea u njegovoj garaži uključujući, uz rijetki 8C Competizione, sve različite modele novijeg doba Alfa Romea.
Kao ljubitelj Granturismo Zagato modela, redovito vozi Alfa Romeo S.Z. (1990.) ali i nekoliko Aston Martin Zagata najnovije generacije.
Dašak ekskluzivnosti iz Milana
Savršen DNK, dakle, za krštenje ovog novog poglavlja u legendarnoj povijesti dviju milanskih kompanija i, kako bi se dodao dodatni dašak ekskluzivnosti, projekt je započeo od Giulia Quadrifoglio priručnika koji je Zagato ažurirao u svom sadržaju na GTAm.
Ispod poklopca motora, bliskije je povezan s moćnim Alfa Romeo Giulia GTAm modelom usmjerenom na stazu, dijeleći vatreni twin-turbo V6 motor snage 540 KS i ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa tog automobila.
Nema preciznih podataka o performansama, ali s obzirom da je njegova školjka od karbonskih vlakana s dvoja vrata vjerojatno lakša od one većeg GTAm-a, vrijeme ubrzanja od 0-100 km/h manje od 3,5 sekundi je realno.
Što se dizajna tiče, za 100. obljetnicu osnutka Alfa Romea (1910.-2010.), Zagato je odabrao temu 'TZ', stvarajući TZ3 Corsu s 8C motorom (pobjednik izložbe Villa D'Este), nakon kojeg slijedi TZ3 Stradale temeljen na Chrysler Viperu i koji je međunarodni tisak odmah nazvao prvim američkim Alfa Romeom, za ovu novu dvostruku obljetnicu tema je bila 'SZ'.
TZ i SZ mogu se pohvaliti s dva različita jezika dizajna, ali oba nose Zagato koncept Granturisma. Dizajn prototipa Giulia SWB (kratki međuosovinski razmak ili short wheelbase) Corsa je, dakle, prirodna evolucija modela Alfa Romeo SZ počevši od verzije Codatronca, rođene 1961., i koja je dominirala svojom GT klasom 1962. - 1963. do nešto novijeg S.Z. čiji je prednji kraj nadahnuo obradu prednjeg dijela vrlo recentnog modela Alfa Romeo Tonale.
Za razliku od S.Z. iz 1990., temeljen na modelu Alfa Romeo 75 Evoluzione, koji nije imao skraćeni međuosovinski razmak, ovaj novi prototip nazvan je 'SWB' jer ga je Zagato razvio unutar tvrtke iz Giorgio modularne platforme modela Giulia i Stelvio, optimizirajući njegove prevjese i međuosovinski razmak, u skladu sa Zagatovom sportskom tradicijom.
Proces dizajna proveden je prema Zagato ideji timskog rada, uz potporu Alejandra Mesonera (šefa dizajna Alfa Romea) i njegovog tima od samog početka.
Međutim, koncepciju, razvoj i proizvodnju automobila u potpunosti je i neovisno izveo milanski atelier bez vanjske potpore. Prisutnost oznake Alfa Romeo na automobilu isključivo je u opisne i promotivne svrhe, a Zagatov izbor je crpiti inspiraciju iz Alfa Romea S.Z.
Automobil će nakon snimanja na stazi 'La Pista' u Areseu biti službeno predan kupcu, kako bi se zaokružila važna godina za Zagato i zapečatila suradnja koja je tijekom više od 100 godina narasla na više od 150 modela najveće kolekcionarske vrijednosti.
Što su rekli kreatori ovog jednokratnog primjerka?
Andrea Zagato, izvršni direktor ZED Milano, je rekao: 'Odabrali smo za snimanje 'La pista' stazu u Areseu - nekadašnjem Alfa Romeu - gdje su rođene Giulietta SZ i Giulia TZ. Ova staza i obližnji muzej mjesta su koja svjedoče kako je Alfa Romeo je ishodište talijanskog motorsporta - i krstili su ga Ugo Zagato i Enzo Ferrari. Iznimno smo zadovoljni suradnjom koju smo kroz ovo razdoblje imali s Centro Stile Alfa Romeo, timski rad je bio savršen, također s odjelom marketinga i komunikacija. uzbudljivo iskustvo koje je potvrdilo kako je kombinacija Alfa Romea i Zagata apsolutni klasik kolekcionarstva.'
Alejandro Mesonero, potpredsjednik dizajna Alfa Romea, je rekao povodom stote godišnjice: 'Zagato je stvorio novi 'jednokratni' model. Rezultat je automobil koji se savršeno uklapa u povijesni put dviju marki gdje je prvi cilj bio i jest spojiti ljepotu s performansama. Alfa Romeo 'SZ', akronim koji izaziva emocije, vuče korijene iz duboke povijesti karoserije, one automobila izrađenih s krojačkom brigom onih koji se mehanički oblače na poseban način u skladu s mišlju, kulturom tih ateljea koji su, kao i Zagato, u ovom slučaju interpretirali brend s amblemom 'biscione.'
'Filozofija ovog novog SZ za 2023. je ona iz 1960-ih, s karoserijom koju pokreću jednostavnost, aerodinamičnost i lakoća. Novi SZ nudi dinamičnu, jednostavnu karoseriju, gdje se duge linije protežu od prednjeg prema stražnjem dijelu, stvarajući 'snažnu, ali diskretnu mišićavost u isto vrijeme.'
'Prednji kraj karakterizira koncept prednjih svjetala 3+3 koji je često viđen na novim Alfa Romeima, ali i na SZ-u iz 1990-ih. Kabina, potpuno ugljična, ponovno predlaže još jedan karakterističan element marke s dvije grbe na krovu u potrazi za smanjenjem visine, poboljšavajući aerodinamiku bez utjecaja na ergonomiju interijera. Straga je 'odrezani rep', tipično Zagato stilsko rješenje karoserije, aerodinamično i vizualno snažno kao Centro Stile, sretni smo što smo podržali Zagato pridonoseći dizajnu ovog automobila, koji je izabran da s ovim 'jednokratnim' proslavi svoju povijesnu vezu s Alfa Romeom.'