Ovaj popularni model je predstavljen 2003. na 60. IAA Motor Showu u Frankfurtu, a prva generacija Mazde3 lansirana je u Japanu mjesec dana kasnije. Brzo je stekao popularnost jer je bio pristupačan, zabavan za vožnju i dobro izrađen automobil
Prije mjesec dana smo pisali o posebnom izdanju modela Mazda3 hatchback pod nazivom Nagisa. Njime je japanski proizvođač uveo sportske elemente trendovske 'retro moderne' estetike. No jeste li znali da ove godine Mazda3 kao model slavi svojih prvih 20 godina postojanja? Prisjetimo se malo povijesti jednog od najprodavanijih modela Mazde.
Premijera prve Mazde3 u Frankfurtu 2003.
Mazda je 1999. započela projekt zamjene modela 323 (na nekim tržištima poznatog i pod nazivom Familia, Protegé ili Allegro) novim dizajnom hatchbacka i limuzine. Ove napore vodio je glavni dizajner Hideki Suzuki, a uključivali su suradnju između Mazdinih dizajnerskih centara u SAD-u, Njemačkoj i Japanu.
Godine 2001. odabran je dizajn Hasipa Girgena, koji je proveo šest mjeseci usavršavajući ga u Hirošimi prije odobrenja za proizvodnju. Konačni proizvod predstavljen je 2003. na 60. IAA Motor Showu u Frankfurtu, a prva generacija Mazde3 lansirana je u Japanu mjesec dana kasnije. Brzo je stekao popularnost jer je bio pristupačan, zabavan za vožnju i dobro izrađen automobil.
Godine 2006. Mazda je na Ženevskom sajmu automobila predstavila Mazdu3 MPS (Mazda Performance Series) usmjerenu na performanse. Dolazio je s diferencijalom s ograničenim proklizavanjem i snažnim 2,3-litrenim motorom s turbopunjačem, istim onim koji se koristi u Mazdi6 MPS. Automobil je dobio pozitivne kritike i od medija i od kupaca.
Evolucija i inovacija
Druga generacija Mazde3 predstavljena je 2008., premijerno prikazana na Los Angeles Auto Showu i Bologni Motor Showu. Iako je i dalje koristio 'C1' arhitekturu koju su zajednički razvili Ford, Mazda i Volvo, ovaj je model dobivao ažuriranja tijekom svog životnog vijeka, uvodeći tehnologiju Skyactiv i izvedbene verzije u liniju Mazde3.
Performansni model MPS se vratio u drugu generaciju, s poboljšanjima poput podešavanja ECU-a, podešavanja omjera prijenosa, poboljšanih kočnica, poboljšanja ovjesa, poboljšanja klipova, poboljšanja sustava upravljanja i kozmetičkih promjena. Još jednom, MPS je bio popularan izbor za medije i klijente.
Sredinom 2013. stigla je treća generacija Mazde3 s potpunijim skupom Skyactiv tehnologija i odmakom od zajedničke 'C1' platforme, sada na novorazvijenom Mazdinom Skyactiv podvozju koje dijeli s prvom generacijom CX-5. Ova Mazda3 također je prva usvojila dizajnerski jezik Kodo i uvela inovacije poput GVC i Skyactiv mjenjača i motora.
Označavajući Mazdinu predanost održivom Zoom Zoomu i pristupu s više rješenja, treća generacija Mazde3 bila je osnova za Mazda3 'Skyactiv-CNG' koncept koji radi na komprimirani prirodni plin i prikazuje svestranost Skyactiv-G motora. 'Skyactiv-Hybrid' pogonski sklop, koji dijeli tehnologiju s Toyotinim Hybrid Synergy Drive sustavom, također je proizveden i prodan kupcima u Japanu, pokazujući Mazdinu predanost elektrifikaciji svoje linije modela.
Koristeći konceptni automobil Kai kao temelj dizajna, četvrta i sadašnja generacija Mazde3 predstavljena je u studenom 2018. na sajmu automobila u Los Angelesu i bila je prvo vozilo za Mazdu koje predstavlja ambiciju 'puta prema premiumu', ova generacija također je bila prva Mazda3 koja ima duboku vizualnu razliku između hatchback i sedan verzija.
Upečatljiv dizajn osvojio je brojne nagrade u industriji – uključujući Svjetski automobilski dizajn godine 2020. – kao i novopredstavljeni motor Skyactiv-X Spark Controlled Compression Ignition (sada ažuriran na e-Skyactiv X), koji u kombinaciji s novim 24-voltnim blagim-hibridnim sustavom, nudi poželjnu mješavinu karakteristika performansi dizela i benzinca.
Četvrta generacija Mazde3 ugradila je više čelika visoke čvrstoće u svoju strukturu, što je rezultiralo vrhunskom sigurnošću tijekom međunarodnih regulatornih ispitivanja. Također je predstavio GVC Plus, poboljšanje u odnosu na GVC sustav u trećoj generaciji.
Posebno izdanje povodom 100. obljetnice
Za proslavu 100. obljetnice Mazde Motor Corporationa 2020., izdano je posebno izdanje Mazde3. Ovo izdanje temeljilo se na vrhunskoj opremi i uključivalo je elemente dizajna inspirirane Mazdinim prvim osobnim automobilom, R360 Coupe. Sa svojom sedefastom bojom Snowflake White, bogatom bordo unutrašnjošću i prigodnom oznakom, ovaj se model ograničene serije doista izdvajao iz gomile.
Jedan od najprodavanijih modela Mazde
Mazda3 je odigrala značajnu ulogu u oblikovanju imidža Mazdine marke od svog predstavljanja, s kumulativnom globalnom prodajom od preko 6 milijuna, bila je jedan od Mazdinih najprodavanijih modela.
Dok Mazda3 slavi svoju 20. obljetnicu, uzbudljivo je vidjeti što budućnost nosi za Mazdu3.