Strateško partnerstvo

Na pomolu senzacionalno spajanje: Renault s Nissanom i Fiat-Chryslerom?

28.03.2019 u 09:47

Bionic
Reading

Nakon što je talijansko-američki proizvođač automobila FCA objavio kako traži novog partnera mogao bi se dogoditi jedan od najuzbudljivijih scenarija u povijesti autoindustrije

Iako je nedavno najavljeno kako Fiat-Chrysler traži novog partnera na globalnoj razini te da bi to mogla biti PSA grupa, čini se da od tog spajanja ipak neće biti ništa. Naime, još je jedan od vodećih svjetskih proizvođača, Renault, čini se, ozbiljno zainteresiran za talijansko-američkog proizvođača automobila, piše Financial Times.

Francuski Renault nastoji ponovno pokrenuti razgovore o spajanju s Nissanom u roku od 12 mjeseci, kao prvi korak prema stvaranju većeg automobilskog konglomerata koji će uključivati ​​ponudu obje tvrtke za Fiat-Chrysler Automobiles.

Kada govorimo o savezu (alijansi) Renault-Nissan-Mitsubishi, treba znati da se radi o francusko-japanskom strateškom partnerstvu između proizvođača automobila Renaulta (sa sjedištem u Parizu, Francuska), Nissana (sa sjedištem u Yokohami, Japan) i Mitsubishi Motorsa (sa sjedištem u Tokiju, Japan). Renault i Nissan postali su strateški partneri 1999. i imaju gotovo 450.000 zaposlenika te kontroliraju deset glavnih brendova: Renault, Nissan, Mitsubishi, Infiniti, Renault Samsung Motors, Dacia, Alpine, Datsun, Vaci i Lada. Ova automobilska grupa prodala je 10,6 milijuna vozila u 2017. Usvojila je sadašnje ime u rujnu 2017. godine, godinu nakon što je Nissan stekao kontrolni udjel u Mitsubishiju, a Mitsubishi je postao ravnopravan partner u alijansi.

Od siječnja 2018. to je vodeći svjetski proizvođač električnih vozila, s globalnom prodajom od 2010. od preko 500.000 električnih vozila, uključujući ona koje je proizveo Mitsubishi, sada dio saveza. Iz njihova ogranka za električna vozila najprodavaniji automobil potpuno je električni Nissan Leaf. On je također najprodavaniji električni automobil u povijesti, s više od 400.000 prodanih primjeraka diljem svijeta do ožujka 2019.

Strateško partnerstvo Renaulta, Nissana i Mitsubishija nije spajanje ili akvizicija. Tri tvrtke udružene su sporazumom o zajedničkoj podjeli. Tako posložena struktura bila je jedinstvena u autoindustriji tijekom trenda konsolidacije 1990-ih, a kasnije je služila kao model za General Motors i PSA grupu, i Mitsubishi, kao i Volkswagen i Suzuki, iako je propala posljednja kombinacija. Alijansa je značajno proširila svoj opseg, stvarajući dodatna partnerstva s proizvođačima automobila, uključujući njemački Daimler, kineski Dongfeng i ruski AvtoVAZ.

Stvaranje novog odbora saveza na čelu s predsjednikom Renaulta Jean-Dominiqueom Senardom povećalo je povjerenje da dvije strane mogu nastaviti s planovima spajanja, izvijestio je Financial Times.

Kombinacija Renaulta, Nissana, Fiata i Chryslera stvorila bi proizvođača automobila koji bi se mogao bolje natjecati s globalnim konkurentima kao što su Volkswagen i Toyota.

Carlos Ghosn, bivši predsjednik Renaulta i Nissana koji je uhićen u studenom u Tokiju zbog optužbi za financijske malverzacije, vodio je razgovore o spajanju Renaulta s Fiat-Chryslerom još prije dvije-tri godine, izvijestio je Financial Times, navodeći dva neidentificirana izvora. Ghosnov prijedlog zaustavila je francuska vlada, piše list. Ghosn, koji je pušten iz pritvora uz jamčevinu do suđenja, negirao je optužbe protiv sebe.

Glasnogovornici Renaulta i Nissana odbili su komentirati izvješće. Predstavnici Fiat-Chryslera nisu odmah odgovorili na zahtjev za komentar izvan redovnog radnog vremena u Europi.

Prije nego što je uhićen Ghosn je planirao učvrstiti savez Nissana i Renaulta potpunim spajanjem dviju kompanija. Ipak, takav potez suočio se s otporima unutar Nissana, uključujući direktora Hirota Saikawu. Umjesto dubljeg kapitalnog povezivanja, Nissan je nastojao poboljšati japansku pregovaračku poziciju u partnerstvu za koje je kazao da je predugo favoriziralo francusku stranu.

Savez Renault-Nissan često se navodi kao primjer uspješne kombinacije koja nije išla tako daleko da bi se izvršilo spajanje. Ipak, partnerstvo je opterećeno skandalom oko Ghosna, s insajderima s obje strane koji tvrde da je povjerenje narušeno otkako je izvršna vlast pritvorena i smijenjena. Ghosn je bio istodobno predsjednik Nissana i Renaulta.

Ipak, ovog mjeseca partnerstvo je pristalo na novu upravljačku strukturu osmišljenu kako bi se pojednostavile operativne odluke, a Senard je imenovan na čelo saveza.

Renault, koji posjeduje 43,4 posto Nissana, ima tržišnu kapitalizaciju od oko 16,8 milijardi eura (18,9 milijardi dolara). Nissan ima 15 posto dionica bez prava glasa u vrijednosti od 15 posto Renaultova kapitala.