U proteklom je mjesecu novoregistrirano 8281 novi osobni automobil, što je čak 1184 komada više nego u istom mjesecu 2023. godine. Škoda drži prvo mjesto među markama, a Octavia je ukupno najprodavaniji model s 2323 komada
Nakon što smo dobili najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za mjesec svibanj, donosimo vam detaljniju analizu prodajnih rezultata. Zahvaljujući Promociji Plus imamo detaljne podatke o prodaji, točnije registracijama novih automobila u Hrvatskoj za 5. mjesec 2024. Generalno, svibanj nam je donio bolje rezultate nego prethodni mjesec.
Novoregistriran je ukupno u svibnju 8281 novi osobni automobil. Uzmemo li u obzir samo mjesec svibanj, to je čak 1184 registracija novih automobila više ili rast od 16,7 posto u odnosu na prošlogodišnji svibanj, kada ih je prodano 7097 komada.
Ukupno, na godišnjoj razini ova nam je godina u odnosu na isti period 2023. donijela rast od 14,99 posto. Dakle, izvrsni rezultati posljednjih nekoliko mjeseci nisu bili iznimka, već pravilo koje nam je donijelo sjajne rezultate i u prvih pet mjeseci ove godine. Ovo je odlična vijest, jer to znači da prodajne brojke više ne odražavaju donedavnu situaciju s isporukom novih automobila zbog globalne svjetske situacije s nedostatkom elektroničkih čipova, ostalih komponenti i ratnih zbivanja u svijetu. Osim toga to znači i da je porasla kupovna moć prije svega pravnih, a posredno i fizičkih osoba. Ne treba zaboraviti da je upravo završio novi krug poticaja za kupovinu energetski učinkovitih vozila.
Škoda na vrhu, Volkswagen drugi, a Renault treći na listi najprodavanijih marki
Vrh ljestvice prodaje novih vozila i nakon mjeseca svibnja je pripao ponovno Škodi, koja s ukupno 4207 automobila drži 13,76 posto tržišta. Na drugom je mjestu i dalje Volkswagen s 3310 vozila ili 10,83 posto tržišta. Na trećem mjestu je i dalje Renault s 2502 vozila ili 8,18 posto tržišta. Prve tri marke drže ukupno 32,61 posto udjela na tržištu novoregistriranih novih automobila u 2024-toj.
Škoda Octavia na prvom mjestu najprodavanijih modela, Renault Clio drugi, a Suzuki Vitara treća
Prvi na listi najprodavanijih modela u 2024. godini je Škoda Octavia s 2323 komada (7,6 posto tržišta). Renault Clio je drugi s 1252 komada (4,10 posto), a Suzuki Vitara treća s 1137 komada (3,72 posto). Opel Corsa je na četvrtom mjestu s 989 komada, a Volkswagen T-Cross peti na ljestvici najprodavanijih modela u 2024. s 970 prodanih primjeraka.
Gledamo li samo svibanj 2024. godine, onda vidimo da je na prvom mjestu završila Škoda Octavia sa 773 prodana primjerka. Na drugom mjestu je Volkswagen T-Cross s 469 komada, a na trećem mjestu Dacia Duster s 284 komada. Četvrto mjesto je zauzeo Citroën C3 s 223, a peti je Renault Clio s 215 komada registriranih u svibnju.
Zanimljivo, gledamo li prema grupacijama proizvođača, Volkswagen grupacija (VW, Škoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche) zauzima prvo mjesto s ukupno prodanih 9709 automobila ili 31,76 posto. Renault grupa (Renault, Dacia, Alpine) je na dugom mjestu s 4294 automobila ili 14,04 posto. Dodamo li ovome i Nissan s 451 automobilom ili 1,48 posto, kao i Mitsubishi s 4 vozila ili 0,01 posto onda rezultati Alijanse Renault-Nissan-Mitsubishi čine ukupno 4749 prodanih automobila ili 15,53 posto. Treće mjesto je zauzeo veliki Stellantis (Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, DS Automobiles, Lancia, Dodge, Abarth, Ferrari i Maserati) s 4467 automobila ili 14,62 posto. Četvrta je grupacija Hyundai i Kia s ukupno 2879 prodana vozila ili 9,42 posto.
Prodaja marki prema tipu goriva
U donjoj tablici možemo vidjeti preferencije hrvatskih kupaca što se tiče vrste pogonskog goriva u 2024-toj. Ukupno je u 2023. godini bilo prodano 46 različitih marki automobila, 2022. godine 50, a 2021. njih 40. Sada ih je nakon svibnja bilo ukupno 47 različitih marki.
Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku od marki na našem tržištu, nakon prvih pet mjeseci 2024. dominiraju i dalje Otto automobili ili kolokvijalno govoreći, automobili na benzin s 14.964 komada ili 49,0 posto ukupnog tržišta prodanih novih automobila. Uzmemo li cijelu prethodnu 2023. godinu benzinaca je bilo 50,5 posto svih novih prodanih automobila.
Još od kolovoza 2022. su na drugom mjestu hibridni automobili. Tako je i sada nakon svibnja 2024. s prodanih 8746 komada ili 28,6 posto tržišta. Ovdje primjećujemo daljnji porast hibridnih automobila u odnosu na 2023. s 24,7 posto, 2022. je udio bio 20,7 posto, godine 2021. 15,6 posto, a 2020. samo 6,9 posto. Top 3 najprodavanije marke u toj kategoriji su završili redom: Suzuki (2200), Toyota (1109) i BMW (574).
Automobili s dizelskim motorom su na trećem mjestu nakon svibna ove godine s 5661 komadom ili 18,5 posto tržišta novoregistriranih novih automobila. Prošle, 2023. godine, su također bili treći s 10.753 komada (19,0 posto). Da spomenemo, godinu 2022. su završili na trećem mjestu s 8962 komada ili 20,3 posto. Cijele 2021. godine je postotak dizelskih automobila u ukupnom broju svih automobila bio nešto veći; 23,7 posto.
Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) sa 661 komadom ili 2,2 posto. Prošle godine je prodano 1717 komada ili 3,0 posto. U ovoj kategoriji smo na nešto nižoj razini nego u 2022. s 1806 komada ili 4,1 posto. U 2021. godini je rezultat bio 4,4 posto, a prethodne 2020. godine je prodano ukupno 717 komada ili 2,0 posto. Listu predvodi Dacia s 590 komada, tu je još Renault s 68 komada (riječ je naravno o istom motoru iz Alijanse), a slijedi na trećem mjestu Fiat s 3 komada. Treba reći da su na prva dva mjesta dvije sestrinske marke i jedine uz Fiat koje prodaju dvogorivne motore u prvoj ugradnji, odnosno ugrađene u tvornici proizvođača.
Potpuno električni automobili su završili na petom mjestu. U prvih pet mjeseci 2024. je prodano njih 537 ili 1,8 posto. U 2023. je bilo registriarano njih 1618 ili 2,9 posto. Treba spomenuti da prošle 2023. godine nije raspisan natječaj za energetski učinkovita vozila (EV, PHEV i FCEV). Ali, isto tako treba reći i da su trgovci davali obilne popuste na čisto električne i PHEV automobile, koji su imali funkciju 'zamjenskih poticaja'. Sada je završio novi krug poticaja u iznosu od 15 milijuna eura, što je dosad najviši iznos otkako se dodjeljuju poticaji od strane države.Očekujemo ove godine, ujesen, i novu rundu poticaja za pravne osobe, pa očekujemo nešto bolje rezultate za ovu godinu. Hoće li oni biti bolji od prethodne 2023. to još ne znamo, ali nekako se i kod nas osjeća splašnjavanje globalnog 'entuzijazma' za čisto električne automobile.
Treba reći i da je potpuno električnih automobila u cijeloj 2022. godini prodano 1374 primjeraka i oni su činili 3,1 posto hrvatskog tržišta prema tipu goriva. U 2021. godini je njihov udio bio 1,5 posto s 539 komada.
Nakon cijele 2023., listu je predvodila Tesla s 429 komada (26,5 posto EV tržišta u RH), Volkswagen je bio drugi s 226 komada (13,97 posto), treći je bio Renault sa 163 (10,07 posto) električna automobila. Škoda sa 119 (7,35 posto) primjeraka je bila četvrta, a poredak od top 5 marki je zatvorila Dacia s modelom Spring sa 115 (78,11 posto) vozila. Ukupno je 30 proizvođača (od 46 marki) isporučilo potpuno električne automobile svojim kupcima u 2023.
Nakon svibnja ove godine na vrhu je Tesla s 221 vozilom ili 41,15 posto tržišta, slijedi Volkswagen s 41 vozilom ili 7,63 posto. Na trećem mjestu je Hyundai s 38 čisto električnim automobilom ili 7,08 posto.
Prodaja prema županijama
I na kraju, prodajni rezultati prema županijama nakon svibnja izgledaju ovako; u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je očekivano najviše automobila, njih 11.912 ili 38,97 posto. Da podsjetimo, prošle 2023. je ovdje prodano 24.669 komada ili 43,51 posto (u 2022. 45,45 posto, a 2021. 42,96 posto) od ukupne količine prodanih osobnih automobila.
Na drugom mjestu je Splitsko-dalmatinska županija s 2629 komada novoregistriranih novih automobila ili 8,60 posto hrvatskog tržišta (2023. su isto bili drugi s 4828 komada ili 8,52 posto, 2022. također drugi s 8,35 posto, a 2021. 7,57 posto). Istarska županija je na trećem mjestu s 2143 komada ili 7,01 posto. Ova je županija 2023. završila na trećem mjestu s 4253 komada ili 7,50 posto, dok su 2022. su bili četvrti sa 6,16 posto tržišta.
Primorsko-goranska županija je ćetvrta s 2075 komada ili 6,79 posto (2023. je završila kao četvrta s 3986 komada ili 7,03 posto hrvatskog tržišta novoregistriranih novih automobila, 2022. treći s 7,85 posto, a 2021. 7,28 posto).
Kao i 2021., ali i 2022. godine na posljednjem mjestu je bila Ličko-senjska županija, sa 194 prodana automobila ili 0,44 posto tržišta. Nakon rezultata za 2023. ova županija nije bila na posljednjem mjestu, jer su s 289 automobila ili 0,51 posto tržišta, završili na pretposljednjem mjestu. Na neslavnom posljednjem mjestu je 2023. završila Virovitičko-podravska županija s 262 prodana komada ili 0,46 posto. No Ličko-senjska županija se vratila na neslavno posljednje mjesto sa 132 primjeraka ili 0,43 posto u prvih pet mjeseci 2024.