Električni automobil, koji teži nešto manje od tone, kreće se brzo i spretno. Spring Electric 65 ubrzava od 0 do 100 km/h za ugodnih 10,3 s, a kranja brzina mu je pristojnih 125 km/h što je dovoljno i za komotnu vožnju autocestom
Dacia vjerojatno nije niti sanjala kako će zanimljivo evoluirati konceptni model Spring iz 2020., no otkako je svjetska premijera u ožujku 2021. pokazala proizvodnu verziju njihovog prvog potpuno električnog automobila iz A-segmenta sve je odjednom sjelo na svoje mjesto. Inačica je to malenog električnog Renaulta City K-ZE, koji se trenutno proizvodi i prodaje u Kini, u Wuhanu, u partnerskim pogonima Dongfenga. Renaultov model je električna verzija Kwida, mini SUV-a s petero vrata, četverosjeda koji se prodaje u Indiji, Brazilu i drugim tržištima u nastajanju.
I da, Spring je doista električnu mobilnost učinio široko dostupnom po motom 'Jednostavan, zabavan, učinkovit: Spring je idealan suputnik za svakodnevna putovanja'.
Spring je od samog predstavljanja na tržištu i bio deklariran kao maleni gradski automobil, s kojim sigurno nećete ići na daleka putovanja. Ali niti to nije isključeno, no ipak biste u tom slučaju morali pomno planirati svoje putovanje s obzirom na maleni domet s jednim punjenjem od 221 km u mješovitom ciklusu vožnje (u usporedbi s homologiranih 230 km dosega prema WLTP-u).
Kad je riječ o prodajnim rezultatima na globalnoj razini, Spring je 2022. i 2023. bio treći najprodavaniji električni automobil na tržištu privatnih kupaca. Od svoje je globalne premijere u svijetu je registriran 140.000 puta, od čega 61.803 primjeraka u 2023. Gledamo li samo Hrvatsku, u protekle je tri godine i prvih pet mjeseci 2024. registrirano 324 primjeraka. Dodatno, Fond za zaštitu okoliša je početkom svibnja objavio popis električnih vozila nakon ovogodišnjeg kruga poticaja (za čisto električna vozila taj je iznos 9000 eura, pod uvjetom da pojedini model ima prodajnu cijenu ispod 50.000 eura), na kojem je vidljivo da je Dacia Spring četvrti najtraženiji EV model sa 133 prijave za poticaje.
U međuvremenu je Dacia u veljači predstavila novi Spring. Iako ne možemo reći da je ovo njegova druga generacija, novi Spring je za 2024. godinu temeljito obnovljen što se posebno odnosi na njegov vanjski i unutarnji izgled.
Mi smo bili na svjetskoj premijeri novog Springa u Parizu i iz prve vam ruke možemo reći da je ovaj maleni električni automobil doživio i puno više od uobičajenih kozmetičkih zahvata. Slobodno možemo reći i kako je novi Spring, nakon novog Dustera koji je imao svoju svjetsku premijeru krajem studenog prošle godine, Dacijin dizajnerski najmoderniji model.
Ipak, prije dolaska novog Springa željeli smo isprobati 'stari' još uvijek aktualni model kako bismo mogli u konačnici usporediti voznost i praktičnost obje verzije. U ovom tekstu nam, naravno, nije bila namjera pisati o novoj verziji, pa ćemo se fokusirati na model koji smo imali na svom jednotjednom testu model Dacia Spring Extreme Electric 65.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Kad je riječ o našem ovotjednom testnom Springu napomenimo kako je Dacia na sajmu automobila u Bruxellesu u siječnju 2023. prikazala potpuno novu opremu Extreme na ovom potpuno električnom modelu, dajući mu 'outdoor' dojam. Ova razina opreme je zatim uvedena na četiri primarna modela marke: Spring, Sandero, Duster i Jogger.
Verzija Extreme je zamijenila opremu Expression koju je dosad odabralo 8 od svakih 10 privatnih vlasnika Springa. Dolazi s potpuno novom plavom bojom Stonewash Blue i nizom ekskluzivnih značajki dizajna.
Izvana je isto tako dobila i neke detalje bakreno smeđe boje na dijelovima koji se nalaze na krovnim nosačima, kućištu bočnih retrovizora, glavčinama kotača, logotipu Dacia na vratima prtljažnika i ispod optike vozila.
Nadalje, tu je i naljepnica s topografskim dizajnom na prednjim vratima i referenca na Dusterove prepoznatljive usisnike zraka smještene između vrata i prednjih blatobrana sa svake strane vozila. Tu su i topografski uzorci na donjoj zaštiti vrata.
Dacia Spring je temeljena na CMFA-EV platformi koja je prilagođena CMF-A platforma za primjenu u električnim vozilima na baterije (BEV).
I prije smo za Spring rekli kako njegov samouvjeren dizajn sadrži atribute iz SUV segmenta, kao što su širi lukovi kotača, krovne šipke, ojačana prednja klackalica, stražnja zaštita i povišen razmak od tla. Sa svojim širokim ramenima i zakrivljenim poklopcem motora, Spring se može pohvaliti čvrstim izgledom, a njegov stas sugerira izdašan unutarnji prostor. Ipak, unatoč svim očekivanjima, Spring je pravi gradski automobil skromnih dimenzija: dug je samo 3734 mm, širok 1579 mm (s otvorenim retrovizorima 1770 mm), visina s krovnim nosačima 1516 mm, međuosovinski razmak 2423 mm, visina od podloge bez opterećenja 151 mm. Polumjer okretanja između rubnika je samo 4,8 m, pa je Spring naravno idealno vozilo za grad.
Težina testnog modela spremnog za vožnju je za jedno potuno električno vozilo nevjerojatno malenih 975 kg, uz nosivost od 330-363 kg. Što se prtljažnog prostora tiče, Spring ima volumen od 270 litara, a kad se polegnu nasloni stražnjeg reda sjedala 620 l, do visine sjedala, odnosno 1100 l do krova.
Što se kotača tiče, Spring Extreme dolazi sa standardnim 14-colnim čeličnim kotačima 'Black diamond Flex Wheel' koji izgledaju kao pravi aluminijski naplatci, s ljetnim gumama GREEN-Max HP 050 dimenzija 165/70R14 81T. Isto tako, doplatni rezervni kotač je standardnih dimenzija.
Naš je model Spring Extreme Electric 65 imao vrlo atraktivnu doplatnu vanjsku boju karoserije Stonewash plavu metalik.
Unutrašnjost
Iznutra, Spring Extreme izgleda simpatično jednostavno, a sve je začinjeno zanimljivim dizajnerskim detaljima. Extreme verzija je dobila topografske uzorke na pragovima vrata, topografski ispis na prednjim gumenim podlogama na podu. Bakreno smeđa je korištena na određenim dijelovima ploča prednjih vrata, oko ventilacijskih otvora i navigacijske ploče. Tu su i bakreno smeđi šavovi na sjedalima te reljefni DC logo 'Dacia Link' na prednjim sjedalima.
Unatoč kompaktnim dimenzijama, 100-postotno električni Dacia Spring iznimno je prostran iznutra. Četvero odraslih se može komotno smjestiti, ali naravno treba voditi računa da je ovo vozilo iz A-segmenta, a njegova duljina je tek nešto veća od 3,7 m.
Sjedala od umjetne kože u modelu Spring Electric 65 Extreme doimaju se lijepo. Mogućnosti podešavanja prednjih sjedala su ograničene - vozačeva i suvozačeva sjedala se ne mogu podesiti po visini. Sjedala su nešto manje oblikovana i nude manju bočnu potporu ili potporu za bedra. Prednji nasloni za glavu integrirani su u sjedala i stoga se ne mogu podešavati po visini ili udaljenosti od glave. Straga su na raspolaganju dva naslona za glavu, podesiva po visini. Nema niti, danas gotovo standardnog središnjeg naslona za ruku, ali s obzirom da je ovo ipak maleni gradski automobil udobnosti vam ipak na kraju neće nedostajati.
Stražnja klupa odlikuje se izdašnom visinom stropa za tako maleni automobil i s čak 100 mm prostora za koljena kako bi u njoj uživali i viši putnici. K tome je preklopiva pa u svakom trenutku možete prilagoditi prostor u skladu s potrebama ili prevesti teret većih dimenzija. Spring ima obilje prostora za pohranu, ukupnog obujma 23,1 l. Tu su veliki pretinac na armaturnoj ploči, pretinci u vratima i pretinac za sitnice na središnjoj konzoli. Putnicima na stražnjoj klupi na raspolaganju su džepovi za pohranu na poleđini prednjih sjedala.
Klasična ručica mjenjača ustupila je mjesto kromiranom rotirajućem gumbu s tri položaja: vožnja prema naprijed (D), prazan hod (N) i vožnja unatrag (R). Ručna kočnica je i dalje klasičnog izgleda, aktivira se podizanjem klasične ručice. No, zato brojne funkcije pojednostavnjuju svakodnevni život i standardan su dio opreme: servoupravljač, daljinsko središnje zaključavanje, ručni klima-uređaj, električno podesivi retrovizori i električno pomicanje prednjih i stražnjih stakala. Malo će vas isprva buniti prekidači podizača prednjih stakala koji se nalaze na središnjoj konzoli, a ne na samim oblogama prednjih vrata.
Digitalna instrumentna je ploča iza višenamjenskog upravljača pregledna i sve najvažnije informacije možete provjeriti jednim pogledom. Između digitalnih brojčanika nalazi se 3,5-inčni digitalni zaslon. Na raspolaganju vam je i funkcija prepoznavanja govornih naredbi uz koju ne morate pomicati ruke s upravljača.
Središnje postavljeni 7-inčni multimedijski zaslon i kamera za vožnju unatrag olakšati će vam putovanja i manevriranje gradskim ulicama.
Za verziju Extreme je standardan multimedijski sustav MEDIA NAV EVOLUTION + DAB sa 7" zaslonom na dodir i komandama kod upravljača. Tu je i funkcija povezivanja sa Android Auto™ i Apple CarPlay™, kao i kartografija Istočne Europe.
Sustavi pomoći vozaču i sigurnost
Dacia Spring podjednako je pouzdan u gradu i izvan njega te dokazano jamči aktivnu i pasivnu sigurnost. Uz sustave ABS i ESC, elektroničku raspodjelu sile kočenja i šest zračnih jastuka, raspolaže i sustavima za pomoć u vožnji koji vas prate na putovanjima. Sigurnosni pojasevi sprijeda su sa zatezačem i ograničivačem zatezne sile.
Tu su sljedeći sustavi: Automatski sustav poziva u nuždi; Automatsko paljenje svjetla; ECO funkcija štedljive vožnje; Električni servo upravljač; Indikator tlaka u gumama i promjene brzine; Isofix sustav na stražnjim bočnim sjedalima; Mogućnost isključivanja suvozačeva zračnog jastuka; Ograničivač brzine; Upozorenje na nevezane sigurnosne pojaseve (za sva sjedala); Središnje daljinsko zaključavanje; Sustav protiv blokiranja kotača (ABS); Sustav automatskog kočenja u slučaju nužde (AEBS); Sustav za nadzor stabilnosti vozila (ESP); Sustav za pomoć pri kretanju na uzbrdici (HSA).
Dodatno su serijski u opremi Extreme i stražnji parkirni senzori i kamera za vožnju unatrag.
Električni pogonski sklop Electric 65
Uz lansiranje nove opreme Spring Extreme, Dacia također premijerno predstavlja potpuno novi Electric 65 motor snage 48 kW (65 KS). Dostupan samo na modelu Spring Extreme, novi motor je povezan s novim jedinstvenim mjenjačem (koji višestruko povećava okretni moment koji se prenosi na kotače), dok pruža veće ubrzanje i oporavak u širokom rasponu.
U usporedbi s osnovnim modelom od 33 kW (45 KS), Spring Electric 65 znatno je snažniji. Maksimalni okretni moment sada je 125 Nm, bez promjene brzine, tihog je rada i bez vibracija. Budući da novi elektromotor omogućuje značajno veće brzine, a samim time i ubrzanje, ovo je dobra vijest pogotovo u gradskom prometu. Električni automobil, koji teži nešto manje od tone, kreće se brzo i spretno. Spring Electric 65 ubrzava od 0 do 100 km/h za ugodnih 10,3 s, a kranja brzina mu je pristojnih 125 km/h što je dovoljno i za komotnu vožnju autocestom.
Za solidno ležanje na cesti brinu prednji pseudo MacPherson ovjes s trokutastim ramenima, kao i straga osovina u obliku slova H s programiranim deformiranjem uz spiralne opruge. Prednje kočnice su izvedene s diskovima (238x17), a straga su bubanj kočnice.
Potpuno električni motor od 48 kW (65 KS) uparen je s baterijom neto kapaciteta od 26,8 kWh. Ova tehnologija koristi deset godina električne stručnosti tvrtke Groupe Renault. Naravno, potpuno električni Spring ima manje troškove vožnje nego ekvivalentno vozilo s unutarnjim izgaranjem, jer su troškovi energije i servisiranja mnogo niži. Tome pridonosi rad bez ulja električnog motora i s mnogo manjim brojem pokretnih dijelova od motora s unutrašnjim izgaranjem (zbog odsustva remena), a osim toga ovaj je elektromotor pouzdan.
Zahvaljujući potpuno novom Electric 65 motoru, Spring Extreme ima domet od 220 km u WLTP mješovitom ciklusu i 305 km u WLTP gradskom ciklusu. Treba reći i kako dosadašnji motor Electric 45 snage 33 kW (45 KS) ostaje i dalje na opremi Essential i Cargo teretnoj verziji.
Punjenje strujom
Da bi mu pružio veću neovisnost, Spring nudi širok izbor opcija punjenja: na kućnoj utičnici od 220 V pomoću standardno isporučenog kabela, na Wallboxu (s dostupnim opcionalnim kabelom) ili na DC stanici za punjenje (opcionalno).
Vrijeme punjenja litij-ionske baterije je: manje od jednog sata za 80 posto punjenja na 30 kW istosmjernom terminalu; manje od 5 sati za 100 posto punjenja na 7,4 kW zidnoj kutiji; manje od 8h30 sati za 100 posto punjenja na 3,7 kW zidnoj kutiji; manje od 14 sati za 100 posto punjenja na kućnoj utičnici od 2,3 kW.
Besplatna aplikacija MY Dacia omogućuje vozačima da u stvarnom vremenu putem pametnog telefona saznaju razinu napunjenosti baterije i preostali domet vožnje u kilometrima, pokreću predkondicioniranje putničkog prostora (klima uređaj), a također mogu locirati automobil u stvarnom vremenu. Kad je Spring priključen, aplikacija obavještava vozača o napretku punjenja i omogućuje mu da ga uključi ili isključi.
Za kraj, cijene Dacije Spring kreću od modela Cargo Electric 45 od 24.700,00 eura, Essential Electric 45 od 23.700,00 eura te Extreme 65 od 25.700 eura. Naš je testni model Spring Extreme Electric 65 sa svom dodatnom opremom stajao 25.700,00 eura.
Naravno, idealna je situacija kad je otvoren natječaj za poticaje, pa od ovih gornjih cijena oduzmete iznos poticaja od 9000 eura. Tada bi baš testni automobil stajao 16.700,00 eura.
Tvorničko jamstvo na bateriju je 8 godina ili 120.000 km (preostali kapacitet od 75 posto), a Dacia nudi i produljeno jamstvo u trajanju od 5 godina ili 100.000 km po cijeni od 472,50 eura.