sigurnost u prometu

Znate li kako funkcioniraju zračni jastuci u automobilima? Škoda pojasnila kako oni spašavaju živote

20.05.2024 u 10:53

Bionic
Reading

Ovi sigurnosni uređaji su nešto što nitko ne želi iskusiti na djelu. Ali u teškim nesrećama oni su od neprocijenjivog značaja, pa su zbog toga tijekom razvoja izloženi ekstremnim zahtjevima

Moderni automobili, pa tako i Škode, danas imaju puno više zračnih jastuka nego prije nekoliko godina. Vozačev prednji zračni jastuk u kolu upravljača i suvozačev zračni jastuk integriran u armaturnu ploču uzimaju se zdravo za gotovo. Automobili Škoda također imaju bočne zračne jastuke, koji se nalaze na vanjskim stranama sjedala (uglavnom sprijeda, ali i straga) ili zračne jastuke za glavu.

Postoje dva takva za cijeli automobil i ovaj zračni jastuk uvijek pokriva cijelo područje bočnih prozora sa svake strane. Tu je i zračni jastuk za koljena (obično na strani vozača, ali i na strani suvozača) i središnji zračni jastuk koji se napuhuje u prostoru između vozača i suvozača. Ukupno, dakle, u sadašnjim Škodama ima do 10 zračnih jastuka.

Kako funkcioniraju?

Svaki od zračnih jastuka štiti od nekoliko različitih rizika. Prednji ublažavaju udarce u glavu i prsa putnika u frontalnom sudaru; bočni i oni za glavu štite torzo i glavu, posebno kod bočnog sudara; a središnji zračni jastuk, koji je relativna novost, dizajniran je tako da spriječi sudaranje tijela vozača i suvozača pri raznim udarima.

Dizajn zračnih jastuka uvijek je prilagođen ovim funkcijama. 'Postupno su programeri shvatili da bi se prednji zračni jastuci trebali kontrolirano ispuhnuti kada ih putnici udare, tako da imaju poseban dizajn s otvorima koji to omogućuju. S druge strane, zračni jastuci za glavu ili koljena, na primjer, ne bi se trebali ispuhati, pa nemaju ventilacijske otvore. Zračni jastuci su presvučeni silikonom iznutra i, ako je potrebno, na šavovima kako bi se spriječilo nekontrolirano istjecanje plina', objašnjava Michal Mrhálek, koji se bavi razvojem zračnih jastuka u Škodinom tehničkom razvoju.

Kako će se zračni jastuk napuhati ovisi o obliku jastuka, njegovom specifičnom pakiranju i vrsti mehanizma za aktiviranje. 'Veliki jastuci, poput onih ispred vozača ili suvozača, napuhuju se pomoću pirotehničkog uloška i plinskog generatora – on jednostavno izgara i brzo stvara veliku količinu plina. Zračni jastuci drugačijeg dizajna, kao što su zračni jastuci za glavu, koljena ili središnji zračni jastuci, koriste uloške sa komprimiranim plinom i principom adijabatske ekspanzije ili ekspanzije plina,' kaže Hana Cwierzová, stručnjakinja u Škodinom tehničkom razvoju.

Također je važno detektirati događaj koji bi trebao izazvati napuhavanje zračnog jastuka. 'Detekciju provode različiti senzori u automobilu, a situaciju procjenjuje kontrolna jedinica. To onda odlučuje koji se zračni jastuci trebaju aktivirati,' objašnjava druga programerka, Klára Ševčíková. Cijeli proces je superbrz. Potrebno je samo nekoliko milisekundi od početne detekcije do odluke kontrolne jedinice i još nekoliko desetaka milisekundi za punjenje zračnih jastuka. Na primjer, zračni jastuk za glavu je pun za 25 do 35 milisekundi, a vozačev zračni jastuk se napuhuje za 30 do 40 milisekundi. Ovisno o vrsti sudara, u automobilu se mogu napuhati različiti zračni jastuci ili kombinacije zračnih jastuka.

Povijest zračnih jastuka

Danas ih uzimamo zdravo za gotovo, no postali su standard tek u posljednjih nekoliko desetljeća. U automobilima Škoda, primjerice, zračni jastuci pojavili su se 1995. godine, kada su prednji zračni jastuk za vozača i suvozačev zračni jastuk postali opcija za Škodu Feliciju.

Uskoro će zračni jastuci proslaviti 30 godina u automobilima češkog proizvođača automobila. Prvi zračni jastuk na svijetu patentirao je John W. Hetrick 1953. Tri mjeseca kasnije, još 1953., sličan patent dobio je njemački inženjer Walter Linderer. Oba patenta su i dalje koristila komprimirani zrak, što se u praksi pokazalo neadekvatnim rješenjem.

Rješenje s eksplozivnom patronom počeo je razvijati 1964. godine japanski inženjer Yasuzaburou Kobori. Izum novog elektromehaničkog senzora, koji je 1967. predstavio Allen K. Breed, ključni je doprinos načinu na koji zračni jastuci rade. Zračni jastuci su se prvi put pojavili u masovnoj proizvodnji u SAD-u 1973. godine.

 

Zračni jastuci u automobilima
  • Zračni jastuci u automobilima
  • Zračni jastuci u automobilima
  • Zračni jastuci u automobilima
  • Zračni jastuci u automobilima
  • Zračni jastuci u automobilima
    +4
Zračni jastuci u automobilima Škoda Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Pazite gdje stavljate telefone – i noge!

Obično su zračni jastuci skriveni od očiju; mnogi su doslovno zašiveni ispod presvlaka i dijelova interijera. Ovi su dijelovi dizajnirani na takav način da ih zračni jastuk može brzo razbiti. Intenzitet kojim se zračni jastuk napuhuje je zapanjujući. 'Morate upamtiti da su zračni jastuci dio sigurnosnog sustava i ispravno rade samo u kombinaciji sa sigurnosnim pojasevima. Zračni jastuci mogu biti opasni za nevezanog putnika', upozorava Petro Korop iz Tehničkog razvoja Škode.

Da bi zračni jastuci ispravno radili u slučaju nesreće, putnici moraju biti vezani. Slično tome, važno je upoznati se s korisničkim priručnikom automobila i saznati gdje se aktivira zračni jastuk. Nikada ne stavljajte nikakve predmete na njih, jer se mogu pretvoriti u opasne projektile kada se jastuk otvori. Mobitel ostavljen na kontrolnoj ploči ispred suvozača je loša ideja, kao i jedan osobit suvozačev porok, pogotovo ljeti: noge na kontrolnoj ploči. Iz istog razloga, zračni jastuk ispred suvozačevog sjedala mora biti deaktiviran ako postoji dječja sjedalica okrenuta unazad.

Škoda ENYAQ iV - Rezultati Euro NCAP 2021. - 5 zvjezdica Izvor: Ostale fotografije / Autor: Euro NCAP

Izazov za budućnost

Dok se materijali, načini na koje su zračni jastuci sašiveni, od koliko dijelova su napravljeni i kako se sastavljaju i pohranjuju u automobilu naravno razvijaju, princip njihovog rada prilično je konstantan dugo vremena. Pojava električnih automobila to nije bitno promijenila, iako su inženjeri zračne jastuke morali prilagoditi određenim specifičnostima.

'Pozicioniranje baterije znači da postoji manja deformacija poda u bočnom sudaru, pokreti putnika ili lutki su brži, a zračni jastuci za glavu, bočni ili središnji zračni jastuci moraju biti robusniji. Općenito, međutim, upravo zbog ovih detalja deformacije zračni jastuci i njihova funkcionalnost prilagođeni su svakom modelu, tako da električni automobili ne predstavljaju dodatni izazov u tom pogledu,' kaže Ševčíková. Ali izazov u budućnosti, kaže ona, bit će autonomni automobili.

Ovo će putnicima omogućiti da zauzmu položaje drugačije od današnjih uobičajenih. A to će postaviti nove zahtjeve za sigurnosne sustave.