Priča o odbjegloj princezi Haji bint al Husein, koja se ovih dana pojavila u medijima, skrenula je pažnju na obitelj koja se nalazi na čelu Dubaija, jednog od sedam emirata koji čine Ujedinjene Arapske Emirate. Neke procjene ukazuju na to da Muhamed bin Rašid al Maktum ima bogatstvo od 30 milijardi dolara, ali se pouzdano zna da ima najveću jahtu na svijetu i da voli jadransku obalu
Prema dosad objavljenim informacijama, Haja bint al Husein, kći pokojnog jordanskog kralja Huseina i polusestra sadašnjeg kralja Abdulaha II, pobjegla je s djecom od supruga, šeika Muhameda bin Rašida al Maktuma, vladara Dubaija i čovjeka kojem se pripisuju sve zasluge za današnji status grada Dubaija i emirata u globalnim poslovnim i turističkim kretanjima.
Dio medija javlja da je princeza Haja od Velike Britanije zatražila azil, a komentari koji se zasad mogu dobiti govore da se radi o privatnim poslovima. Situacija podsjeća na lanjski slučaj šeike Latife, kćeri vladara Dubaija, koja je pod nerazjašnjenim okolnostima pobjegla morem u smjeru Indije, a nakon toga vraćena u Dubai. BBC piše da se bijeg princeze Haje veže uz neka saznanja oko toga u kakvim okolnostima živi šeika Latifa.
Oba slučaja su u fokus interesa stavila emiratsku obitelj Dubaija i emira Muhameda bin Rašida al Maktuma. Muhamed, koji ima titulu potpredsjednika i premijera Ujedinjenih Arapskih Emirata, formalno se na čelu Dubaija nalazi od 2006. godine, kad je umro njegov brat šeik Maktum. No njegov utjecaj seže puno dalje u prošlost i danas mu se pripisuju zasluge za procvat Dubaija kao poslovne i turističke destinacije.
Rođen 1949. godine, šeik Muhamed se u državnoj službi našao već 1968., kad je po povratku sa školovanja u Velikoj Britaniji imenovan na poziciju šefa policije i javne sigurnosti Dubaija te ministra obrane. Ministarsku poziciju zadržao je i u novostvorenoj državi Ujedinjenih Arapskih Emirata 1971. godine.
Internetske stranice emiratske vlade navode da se šeik Muhamed u svojih nekoliko desetljeća u javnoj službi bavio vrlo širokom lepezom dužnosti, od nadzora naftnog izvoza, preko transformacije Dubaija u turističku destinaciju te razvoja najpoznatijih nekretnina, do avioprijevoza i brojnih dobrotvornih inicijativa.
Dostupne procjene bogatstva šeika Muhameda i njegove obitelji kreću se u vrlo širokom rasponu. Od 'samo' četiri, preko 18, pa sve do više od 30 milijardi dolara. Nepouzdanost procjena proizlazi iz činjenice da je liniju koja dijeli vladarsku obitelj i državu od privatnog vlasništva u Dubaiju koji put vrlo teško pronaći, kao i zbog same veličine obitelji. Šeik Muhamed jedan je od osmero braće i sestara, a on sam ima barem dvadesetero, iako se spominje i tridesetero djece. Brak s princezom Hajom bio mu je šesti.
Među značajnijim pothvatima koji mu se pripisuju jest inicijativa iz koje je sredinom osamdesetih nastala aviokompanija Emirates. Lani je avionima te kompanije letjelo gotovo šezdeset milijuna ljudi, a avioprijevoznik Emirates samo je dio priče u kojoj je Dubai postao vrlo važna točka u svjetskom avioprometu zahvaljujući i razvoju modernog luksuznog aerodroma.
Šeik Muhamed stoji i iza poznatih građevina i turističkih atrakcija. Izgradnja arhipelaga umjetnih otoka stotinjak metara udaljenih od obale Dubaija, izgradnja poznatog hotela Arapski toranj (Burj Al Arab) te tornja Khalifa (Burj Khalifa), najviše građevine u svijetu koja doseže gotovo 830 metara, također su projekti vladara Dubaija. Uz sve to, tu su projekti tehnološkog centra i zone slobodne trgovine Dubai Internet City te međunarodnog financijskog centra u Dubaiju.
Angažman šeika širi se i puno dalje od emirata čija površina odgovara veličini Osječko-baranjske županije. Među osam postulata koje je šeik Muhamed izdvojio kao osnovu vladavine naglašena je i briga za buduće generacije, a ona se odražava u brojnim poslovnim investicijama diljem svijeta kojima se nastoje ostvariti prihodi za Dubai.
U ogromnoj mreži kompanija i pravnih osoba kroz koje se ostvaruju te investicije ističu se kompanije Dubai World i Dubai Holding, a investicije se kreću od logističkog sektora, preko nekretnina i ugostiteljstva, do financijske industrije i telekomunikacija. Među tvrtkama u kojima drže udjele nalaze se britanski lanac hotela Travelodge, morski prijevoznik P&O, kao i niz važnih svjetskih komercijalnih luka. Uz to, među investicije u ugostiteljskom sektoru ubraja se vlasnički udio u projektu Porto Montenegro, velikoj marini i popratnim sadržajima u Tivtu u susjednoj Crnoj Gori. U tu marinu šeik Muhamed svakako može uploviti u stilu jer je vlasnik i jedne od najvećih jahti na svijetu, 162 metra dugačkog luksuznog plovila pod imenom Dubai, čija se cijena navodno kreće oko 400 milijuna dolara.
Koliko se investicijska aktivnost šeika i Dubaija razgranala, jasno je pokazao slučaj skorog bankrota Dubai Worlda, do kojeg je došlo 2009. zbog svjetske financijske krize. Informacije o problemima uzburkale su financijski svijet Perzijskog zaljeva, a restrukturiranje dugova i spašavanje kompanije potrajali su neko vrijeme.
Ambicije sedamdesetogodišnjeg šeika Muhameda bin Rašida al Maktuma, koji se uz vladanje Dubaijem stigao posvetiti poeziji i vrlo aktivno sudjelovati u konjičkom sportu, svakako su vidljive iz fantastičnog razvoja koji je Dubai prošao u posljednja tri desetljeća. Od gradića u pustinji do današnjeg centra biznisa i svjetske destinacije luksuza, Dubai je prošao vrlo impresivan put s namjerom da se ograniči ekonomska ovisnost emirata o naftnim prihodima. Popularni energent i dalje je u osnovi privrede i bogatstva Dubaija, no slučajevi princeze Haje i šeike Latife pokazuju da možda ipak nije sve u bogatstvu.