'zlatni standard'

General Motors potresa najveći štrajk u autoindustriji u 20 godina, radnicima dozlogrdilo to što uprava štedi na njima

26.10.2019 u 23:03

Bionic
Reading

Na posao ne dolazi 48.000 radnika General Motorsa u najvećem štrajku u automobilskoj industriji u zadnja dva desetljeća, tražeći u novom ugovoru o radu ukidanje zapošljavanja na određeno vrijeme, obvezu GM-a da ulaže u tvornice i pogone na domaćem terenu, to da se drži 'zlatnog standarda' zdravstvenog osiguranja, pri čemu radnik plaća samo tri posto zdravstvenih troškova, te veće plaće. Plaća nije glavni motiv iako izvršna direktorica Mary Barra zarađuje koliko 281 radnik zaradi zajedno

Sezona je štrajkova. U nas štrajkaju prosvjetari i medicinske sestre, u Sjedinjenim Državama radnici u automobilskoj industriji. Od 19. rujna 48.000 radnika automobilskog diva General Motorsa prosvjeduje na ulicama Detroita tražeći u novom ugovoru o radu pozamašan paket promjena. Štrajk je zaustavio rad u 31 tvornici GM-a i 21 pogonu u devet država, uglavnom u SAD-u. Vrije u GM-ovim tvornicama u Meksiku i Kanadi, a pogođeno je i 10.000 američkih dobavljača, prisiljenih zbog zastoja otpuštati svoje radnike.

Organizator štrajka je UAW, najveći sindikat u automobilskoj i zrakoplovnoj industriji na području Sjeverne Amerike, zastupajući također interese kanadskih i portorikanskih radnika. Samo u detroitskom trolistu – GM-u, Fiat Chrysleru i Fordu - broji 148.000 članova, pa pregovarati s takvim sindikatom nije mačji kašalj.

'Hvala vam što se žrtvujete i jačate snagu radničkog glasa podupirući zajedništvo u solidarnosti. Zaslužujete snažan i pravičan ugovor o radu', poručuje radnicima Terry Dittes, potpredsjednik sindikata u videoporuci objavljenoj prošlog tjedna na njihovu portalu.

Obustava rada u General Motorsu prisilila je upravu na čelu s izvršnom direktoricom Mary Barrom da nakon mjesec dana konačno sjedne za pregovarački stol i okonča agoniju zbog koje je tvrtka, prema procjeni Bank of Americe, kraća za blizu dvije milijarde dolara dobitka, a pad dionica u prvi mah računao se dvocifrenim brojkama. Što zahtijevaju radnici?

U vrijeme recesije sindikat je pristao na zapošljavanje radnika na određeno vrijeme u GM-u, Fordu i Fiat Chrysleru, složivši se s visinom plaće od 15 do 19 dolara po satu (od 16.000 do 20.300 kuna mjesečno), bez podjele dobiti, plaćenog dopusta i zaštite na radu. No GM to koristi i danas iako se izvukao iz gliba, štedeći tako na troškovima i osiguravajući si brz put za otpuštanje radnika u slučaju pada tržišta. UAW zbog toga traži izjednačenje plaća privremenih sa stalnim zaposlenicima, njihovo sudjelovanje u dobiti i olakšan put do stalnog zaposlenja.

Ogorčen zbog objave planova GM-a o ukidanju četiri pogona u SAD-u, sindikat traži sigurnost radnog mjesta, što znači obvezu proizvođača automobila da ulažu u američke pogone i proizvode na američkom terenu, baš onako kako je to propovijedao Donald Trump.

Od GM-a se zahtijeva da u novom kolektivnom ugovoru zadrži tzv. zlatni standard, zdravstveno osiguranje, pri čemu radnik plaća samo tri posto zdravstvenih troškova, za razliku od 28 posto, koliko plaća prosječan američki djelatnik, uz obrazloženje da njihovi poslovi mogu dovesti do kroničnih oboljenja. Tvrtka, inače, na zaštitu radnika godišnje troši 900 milijuna dolara.

Donald Trump o štrajku u GM-u Izvor: tportal.hr / Autor: Fox Business

Došlo je vrijeme, kažu, da ih se nagradi nakon što su nizom ustupaka prije desetak godina debelo podmetnuli leđa spašavajući tvrtku od bankrota. Zahtjev za povišicom plaća tako nije prvi i jedini razlog za štrajk iako se zbog inflacije od 2010. do danas ona smanjila za 16 posto. Ali ni upravi GM-a nije išlo najbolje: glavna izvršna direktorica Mary Barra prošle godine dobila je 4,45 milijuna dolara manje nego 2017.

'Ljudi su frustrirani zbog pohlepe članova uprave. Radnički bonusi od 11.000 dolara blijede pred 11.000 dolara, koliko Barra zaradi u jednom jedinom satu', kaže za CBS Paul Radatz, radni veteran s 35 godina staža u GM-u.

Doista, osnovna plaća Barre prošle godine iznosila je 2,1 milijun dolara (oko 13,6 milijuna kuna), što je 281 puta više od 77.849 dolara (504 tisuće kuna) - prosječne godišnje zarade njezinih zaposlenika. To, dakako, nije sve. Njezin ukupan paket, računajući dionice i privilegije, iznosio je 21,87 milijuna dolara (bolje ni ne preračunavati u kune). Prosvjednici podsjećaju i na to da se samo na sigurnost Barre godišnje troši 89.884 dolara te 140.599 dolara na prijevoz čarterom i zrakoplovom kompanije.

Chevrolet Corvette

Pred nama je nova generacija sportske ikone Chevrolet Corvette, pogledajte samo ovu zvijer!

Pogledaj galeriju

No druga strana, naravno, ukazuje na drugu stranu medalje. GM je zatvorio kasu jer je, kao i drugi proizvođači automobila, suočen s padom prodaje i potrebom ulaganja milijardi u razvoj električnih i samovozećih automobila. To je neminovna budućnost ako žele opstati, kaže uprava, pa najavljuje da će u istraživanja i razvoj ulagati najveći dio milijardi dobivenih uštedom od zatvaranja četiri sporna pogona.

U pregovaračkoj taktici uprava koristi slabu točku UAW-a, a to je širenje savezne istrage o korupciji u najvišim krugovima sindikata, uključujući podmićivanje, provale i pronevjeru sindikalnih fondova, što neki tumače kao namještaljku. Slučajno ili ne, istraga o regionalnom direktoru sindikata Vanceu Pearsonu, proširena na još neke čelnike UAW-a zbog trošenja sindikalnog novca u privatne svrhe, krenula je baš neposredno prije isteka starog ugovora o radu i najave štrajka.

Regionalni direktor američkog sindikata Vance Pearson uhićen je zbog pronevjere sindikalnog novca Izvor: tportal.hr / Autor: Wochit Business

Dogovor je ipak pao - detalji se ne znaju iako je procurilo obećanje uprave da će uložiti sedam milijardi dolara u širenje proizvodnje i zadržati zlatni standard, no čelnici UAW-a tek trebaju odobriti predloženi ugovor, nakon čega slijedi neizvjesno glasanje GM-ovih članova sindikata. Neki glasanje smatraju testom povjerenja u sindikat s obzirom na optužbe za korupciju, a sam UAW daje do znanja da će dogovor o novom ugovoru biti obrazac po kojemu će voditi pregovore s Fordom i Fiat Chryslerom.

A i radnicima je, čini se, dosta štrajka. Do sada su kraći za 835 milijuna dolara plaća, a iako im je sindikat povisio naknadu za dane provedene u štrajku za 10 posto, na 275 dolara tjedno, to je daleko manje od 1200 dolara, koliko tjedno dobivaju oni s dugogodišnjim stažem u General Motorsu.

Okvirić:

Koliko zarađuju radnici u američkoj autoindustriji?

Sindikat autoindustrije UAW traži iste plaće za isti rad, tj. izjednačenje statusa radnika na određeno vrijeme. Od 150.000 zaposlenih u GM-u, Fordu i Fiat Chrysleru, njih je 12.300 i broj im se povećava. Evo sadašnje situacije:

• radnik na određeno vrijeme zaradi 15-19 dolara po satu (100-125 kuna)

• novi radnik na neodređeno zarađuje 17 dolara (110 kuna) na sat, nakon osam godina 28 dolara (182 kune), ako je zaposlen prije 2007. godine dobiva od 28 do 33 dolara (od 182 do 215 kuna), dok kvalificirani radnik poput električara ili servisera ima oko 36 dolara po satu (235 kuna). Godišnja top plaća radnika na traci za 40-satni tjedan iznosi 65.000 dolara (420.000 kuna), ali kvalificirani stalni zaposlenik godišnje može zaraditi 123.000 dolara (796.000 kuna), uključujući podjelu dobiti i prekovremeni rad, tvrdi glasnogovornik GM-a

• privremeni zaposlenici ne sudjeluju u dobiti, a stalni dobivaju 1000 dolara na svaku milijardu koju zaradi kompanija prije poreznih odbitaka. Oni više troše na zdravstvenu zaštitu, ne dobivaju dodatnu plaću nakon otpuštanja i tijekom preuređenja postrojenja nemaju pravo na program izdvajanja sredstava za mirovinu.