Kao devetogodišnjak Dara Khosrowshahi je s obitelji prebjegao iz Irana u SAD gdje je u međuvremenu postao uspješni i cijenjeni menadžer, stvorio najveću internetsku turističku agenciju, a novi izazov bit će mu vođenje jedne od najkontroverznijih kompanija u svijetu
Otkad je prije sedam godina s prvim vozilima i vožnjama krenuo ulicama San Francisca, Uber gotovo da ne prestaje silaziti sa stranica i ekrana raznih medija širom svijeta. Prvo kao revolucionarna usluga, nakon toga kao konkurent upitne legalnosti u bilo kojem gradu ili državi u kojima se pojavio tijekom proteklih sedam godina, u međuvremenu kao izvor ideje koju su kopirali mnogi konkurenti, sve usput kao kompanija čija vrijednost nezaustavljivo raste, pa do posljednjih mjeseci kad se u središtu pažnje našao zbog korporativne (ne)kulture i vodstva.
Travis Kalanick, osnivač i glavni izvršni direktor Ubera gotovo od samog početka, ovog je ljeta na pritisak investitora napustio tu poziciju i tvrtka je do prije nekoliko dana tražila osobu koja se može uhvatiti ukoštac s vođenjem jedne od najkontroverznijih kompanija u svijetu.
Menadžer koji je, čini se, odlučio prihvatiti izazov je Dara Khosrowshahi, u javnosti dosad relativno neeksponirani stručnjak koji je do ovih dana bio na čelu tvrtke za internetsku prodaju aviokarata, hotelskog smještaja i sličnih turističkih usluga Expedia.
Khosrowshahi je poslovnu karijeru započeo 1991. u investicijskoj banci Allen & Co. da bi 1998. prešao u televizijsku kuću USA Network. Tamo je kasnih devedesetih pokušao pokrenuti uslugu emitiranja programa preko interneta no troškovi su tada još uvijek bili previsoki i inicijativa je propala.
Sredinom 2001. godine kompanija, koja je u međuvremenu promijenila ime u InterActiveCorp (IAC), je od Microsofta za 1,3 milijarde dolara kupila Expediju, internetski servis koji je pružao uslugu kupnje aviokarata i rezervacije smještaja. Khosrowshahi je na čelo Expedije zasjeo 2005. godine i u međuvremenu je pretvorio u najveću takvu kompaniju u SAD-u koja je lani imala prihode od gotovo devet milijardi dolara i dvadesetak tisuća zaposlenih.
Uspjeh u vođenju Expedije upravo je ona interesantna točka oko koje se može postaviti upitnik zašto je Khosrowshahi prihvatio izazov vođenja Ubera. Prije dvije godine, vodstvo Expedije, zadovoljno načinom na koji Khosrowshahi vodi kompaniju odlučilo ga je bogato nagraditi bonusom čija se vrijednost penje i iznad 100 milijuna dolara. No, isplata dijela bonusa bila je vezana i uz obavezu da Khosrowshahi ostane na čelu Expedije do 2020. godine. Zasad nije poznato pod kojim je uvjetima prihvatio poziciju u Uberu, no logično je očekivati da bi mu prelazak trebao biti bogato nagrađen.
A ako se uzme u obzir što ga čeka u Uberu, to niti ne čudi. Afere koje se vežu uz Uber stvarno su brojne. Od svima poznatih problema s osvajanjem tržišta na kojima gotovo redovito Uber dolazi u prijepor s tradicionalnim taksi prijevoznicima, preko niza primjedbi o neadekvatnom poštivanju privatnosti korisnika njihove aplikacije i informacija koje prikuplja o njima, pa sve do korporativne (ne)kulture zbog koje je početkom ove godine Uber prokazan kao kompanija u kojoj vlada agresivna kultura bez suradnje u kojoj zaposleni u želji za napretkom na korporativnoj ljestvici ne prezaju od poteza nauštrb svojih kolega, kao i kompanija koja ne mari za seksualno zlostavljanje žena. Takva je situacija, konačno, i rezultirala micanjem Travisa Kalanicka s čela kompanije i dovela do dolaska Khosrowshahija na poziciju glavnog izvršnog direktora.
Po onome što je poznato novi šef Ubera je karakterom čista suprotnost Kalanicku. Khosrowshahi ima reputaciju smirenog i razumnog menadžera kojeg cijene njegovi zaposlenici i uz njega se ne vežu nikakve afere. Ranije ove godine nije se suzdržavao kritizirati američkog predsjednika Donalda Trumpa, a posebno njegovu antiimigrantsku politiku koja je dovela i do rasta rizičnosti poslovanja u turističkoj industriji.
Pred novim čelnikom Ubera nalaze se stvarno zahtjevni zadaci. Uvođenje reda u korporativnu kulturu samo je jedan od njih. Uber je u svojih nepunih osam godina poslovanja izrastao u kompaniju čija se vrijednost procjenjuje na više od 60 milijardi dolara. No, za razliku od drugih sličnih internetskih giganata Uberu tek predstoji javna ponuda dionica i izlazak na burzu. Mnogi očekuju da bi se to moglo odigrati u idućih 18 do 36 mjeseci, a u javne ponude i interes novih ulagača ovisit će o financijskim i poslovnim rezultatima.
Iako je zbog svojih afera Uber izgubio dio tržišta, brojke o poslovanju u drugom ovogodišnjem tromjesečju pokazuju solidan trend. Prema onome što je objavila sama kompanija bruto prihodi od ugovorenih vožnji su u drugom kvartalu bili 16 posto viši nego u prethodna tri mjeseca, a gubitak, s kojim kompanija i dalje posluje, se smanjio za devet posto u odnosu na prvo tromjesečje. Tako je u drugom kvartalu rezultat poslovanja bio gubitak od 645 milijuna dolara, u usporedbi s minusom od 708 milijuna u prvom kvartalu ili gotovo milijardu dolara gubitka u posljednja tri mjeseca prošle godine.
Dara Khosrowshahi svakako ima težak zadatak pred sobom. Preokrenuti kompaniju na koju se već dulje vrijeme gleda sa skepsom, popriličan je izazov, no ako je suditi po uspjesima koje Dara i njegova šira obitelj bilježe u korporativnom svijetu, Khosrowshahi je osoba kojoj bi sve to moglo i uspjeti. U njegovoj se široj obitelji, naime, nalazi i kanadski milijarder Hassan Khosrowshahi, osnivač i nekadašnji vlasnik lanca trgovina elektroničkom opremom Future Shop kojeg je prije desetljeće i pol prodao američkoj kompaniji Best Buy.
Darin brat Kaveh je jedan od izvršnih direktora u investicijskoj banci Allen & Co. posebno poznatoj po ulaganjima u tehnološki sektor. Nekoliko rođaka zaposleno je u Googleu i Intelu, a braća Ali i Hadi Partovi, također Darini rođaci, poznati su kao uspješni investitori u tvrtke poput Airbnba, Dropboxa, Facebooka i Ubera.
Čak i prije nego što je Dara kao devetogodišnjak sa svojim bližnjima zbog revolucije napustio Iran, njegova obitelj je bila uspješna u poslovnom svijetu. U Iranu su vodili uspješan konglomerat koji se bavio transportom, proizvodnjom hrane i kemikalija, kao i farmaceutikom. Nakon što im je kompanija tijekom revolucije nacionalizirana, obitelj Khosrowshahi je odlučila napustiti Iran i naseliti se u Americi.
Dara očito dolazi iz obitelji uspješnih poduzetnika, a njegova dosadašnja profesionalna karijera i potvrđuje da mu upravljanje kompanijama ide dobro. Valja se nadati da će uspjeti Uber s makadama vratiti na asfaltiranu cestu i da neće, za razliku od Travisa Kalanicka, izgubiti kontrolu nad upravljačem.