Nizu posrnulih državnih tvrtki – 3. maj, Uljanik, Đuro Đaković, Croatia airlines itd. – mogao bi se uskoro pridružiti Zrakoplovno-tehnički centar (ZTC) u Velikoj Gorici. Firma je prošle godine imala gubitak veći od 22,5 milijuna kuna. Jedini izvor prihoda su joj ugovori koje dobiva od MORH-a, s time da je najveći posao, remont 10 helikoptera Mi-171Sh, pri kraju. Ako ne nađe novi izvor financiranja, neće moći plaćati svoje obaveze. Jedini tračak nade zainteresiranost je stranih tvrtki za ulazak u ZTC
Ministar gospodarstva Darko Horvat danas je s norveškim tvrtkama Kongsberg Defence&Aerospace i Kongsberg Aviation Maintenance Services te finskom Patrijom potpisao Memorandum o suglasnosti za procjenu i uspostavu strateške suradnje za održavanje, popravak i modernizaciju.
To je u biti prvi konkretan korak za dokapitalizaciju ZTC-a kako bi Kongsberg i Patria osnovali regionalni centar za remont zrakoplova i helikoptera u Velikoj Gorici.
Horvat je ustvrdio da se ne radi o prodaji ZTC-a, iako je jasno da Norvežani i Finci sigurno ne bi uložili novac da nemaju garanciju kako će voditi glavnu riječ.
'ZTC se ne prodaje, već se stvara logistički hub u koji investiraju Patria i Konsberg, a s Fakultetom strojarstva i brodogradnje dogovara se model školovanja ljudi koji će raditi u ZTC-u', izjavio je Horvat.
Tako se ZTC pretvara u logistički centar koji će nuditi usluge kakve takvi centri Patrije i Konsberga pružaju diljem Europe, kazao je Horvat, napominjući da će svi detalji biti sadržani u modelu strateškog partnerstva, a koji će se definirati do 15. veljače te nakon toga predstaviti hrvatskoj, finskoj i norveškoj javnosti.
ZTC se izdvojio iz sustava MORH-a sredinom 2010. Tada su se najavljivali veliki projekti na civilnom tržištu, ali sve je ostalo na obećanjima.
Tvrtka je dandanas pupčanom vrpcom vezana za MORH. Menadžment i dalje bira Ministarstvo obrane (uglavnom je riječ o djelatnim i umirovljenim časnicima), a živi isključivo od održavanja, popravka i obnove kanadera, borbenih zrakoplova i helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.
Prošlu godinu ZTC je završio s 116,1 milijun kuna prihoda i gubitkom od čak 22,5 milijuna kuna.
Trenutno najveći ugovor im je onaj s MORH-om za remont 10 helikoptera Mi-171Sh te će im u ovoj godini donijeti oko 88 milijuna kuna, što je više od 60 posto od očekivanih prihoda. Međutim taj posao je pri kraju i postavlja se pitanje što dalje.
Upozoravaju na to i revizori u financijskom izvješću za 2018. te navode kako će ZTC u 2019. imati značajnih problema s likvidnošću.
Na isto ukazuje i uprava tvrtke na čelu s brigadirom Ivicom Grebenarom. U planu poslovanja za 2019. ističe se kako projekt remonta helikoptera Mi-171Sh osigurava stabilnost i solventnost firme, a kad on završi, bit će nužno brzo iznaći dodatna sredstva financiranja.
Zbog nedostatka posla i stagnacije ZTC napušta najvažniji kadar - licencirani mehaničari.
'Trend je zabrinjavajući. Kako ostajemo bez posla, padaju nam standard i plaće. Naši mehaničari koji rade viši stupanj održavanja imaju manja primanja od mehaničara u MORH-u koji rade linijsko održavanje. Zbog toga je dosta velik odljev kadra', rekao je za tportal Zlatko Cvenić, predsjednik Samostalnog sindikata djelatnika u zrakoplovstvu u ZTC-u.
Cvenić ističe kako je u deset godina četiri puta promijenjena uprava, ali tvrtka nije uspjela privući veće poslove na tržištu civilnog zrakoplovstva.
'Ne možemo temeljiti poslovanje samo na ugovorima s MORH-om. Potreba za tehničkim uslugama na zrakoplovnom tržištu godišnje raste stopom od pet do sedam posto, a mi imamo sve manje posla', istaknuo je Cvenić te se boji da ZTC ne zadesi sudbina Đure Đakovića, čiji su radnici nedavno štrajkali, a račun tvrtke je svako malo blokiran.