ENERGETSKA KRIZA

Koliko Hrvatska proizvodi plina i kakvi su planovi Ine s novim bušotinama?

07.02.2022 u 08:45

Bionic
Reading

Četvrtinu hrvatskih potreba zadovoljava hrvatski plin. Trošimo 2,6 milijardi kubika, a 0,6 milijardi proizvodimo. I ne proizvodimo plin za kućanstva, nego za industriju. Kad bismo pak bili toliko željeno samodostatni, vjerojatno ne bismo imali nižu cijenu plina, ali bismo možda imali nešto nižu samopercepciju građana o čistoj i netaknutoj zemlji

Energetski analitičar Ivan Brodić kaže da se cijena plina definira u odnosu na burzu.

"Jedna burza je u Groningenu u Nizozemskoj, koja je referentna za nas, druga je u okolici Graza u Austriji. To su dvije burze koje sada bilježe rekordne cijene plina zbog geopolitičkih rizika, a vezano uz njih se definira cijena na hrvatskom tržištu. Čisto sumnjam da bi netko propustio zaraditi", pojašnjava Brodić za Dnevnik.hr.

INA proizvodi hrvatski plin. Plina ima - što uskladištenog, što neiskopanog - na sjeveru i jugu Jadrana, u središnjoj Hrvatskoj, Podravini, Slavoniji... Koncesiju za bušenje u Hrvatskoj dobila je i kanadska plinsko-naftna tvrtka. Uz jedino skladište plina Okoli, u središnjoj Hrvatskoj, još jedno bi stručnjaci pozicionirali na istoku ili zapadu.

Davor Štern, energetski stručnjak, kaže: "Nedostatak investicije u području stvaranja novih skladišta plina - mi imamo jedno skladište plina, a govori se da smo drugo trebali napraviti oko Feričanaca, i moglo se i područje sjevernog Jadrana, plinska polja sjevernog Jadrana, isto tako pretvoriti u skladište plina."

Na sjevernom Jadranu je, uz 19 plutajućih platformi, radila i Ivana D, koja je INA-i donosila 5 posto ukupne proizvodnje plina. Potonula je 2020. Još je dolje. Možda neće ni biti izvučena, nego zatrpana.

Brodić naglašava kako je važno da je bušotina zatvorena i u ovom trenutku ne radi štetu okolišu. Drži da će tako ostati i u budućnosti, jer ako je zatvorena, neće ni raditi štetu, ne vjeruje da bi se netko igrao s tim.

INA je ozbiljno nadzire, objašnjavaju u svom odgovoru: "Sigurnosni ventil bušotine je zatvoren, a sama lokacija je osigurana te ne postoji nikakva opasnost za okoliš, pomorski promet ili ljude. INA redovito nadzire lokaciju podvodnim robotom te do sada nisu uočene nikakve značajne promjene. U tijeku je analiza izuzetih materijala te se kraju privode tehnička rješenja za uklanjanje platforme i sanaciju lokacije koja su procijenjena na više milijuna eura", navode.

INA neće štedjeti ni na skoroj izgradnji novih plinskih bušotina. Kažu i da su pokrenuli i kampanju na sjevernom Jadranu te se ovih dana privodi kraju izgradnja dviju novih plinskih bušotina, nakon čega će one biti puštene u proizvodnju. U idućem razdoblju u planu je izrada još nekoliko bušotina.