Na drugom dijelu HBOR-ove 17. Konferencije o poticanju izvoza, koja se ove godine održava u Dubrovniku, održana je panel rasprava o izvozno-kreditnom osiguranju kao ključnom elementu internacionalizacije poslovanja
U raspravi sudjelovali su Tamara Perko, predsjednica HBOR-a, ministar financija Zdravko Marić, Ivan Bahun iz Končar – Električnih vozila, Vazil Hudak iz Europske investicijske banke, Niek van der Bekk iz nizozemskog Atradius Dutch State Businessa (jedan od lidera na tržištu kreditnog osiguranja) te Beatriz Reguero Naredo, izvršna direktorica španjolskog CESCE-a.
Perko je rekla kako će se u budućnosti komercijalnim bankama dati odriješene ruke da procjenjuju rizik osiguranja do milijun kuna. Startup kompanijama će se pak osigurati novi venture capital fond s 15 milijuna eura, namijenjen inkubatorima.
'Iduće godine kreće equity fond od 70 milijuna eura koji će ciljati tvrtke osnovane u Hrvatskoj ili će pratiti investicije u Hrvatskoj', rekla je Perko.
Ministar Marić rekao je kako su u izvozu trendovi dobri i pozitivni i kako se stalno pojavljuju 'novi dečki u kvartu'.
'Imamo nekoliko dobrih primjera novih tvrtki uz već tradicionalne nositelje izvoznog sektora. To je otporna i održiva grana hrvatskog gospodarstva. Izvoz je glavni pokretač gospodarske aktivnosti. Izazovi su pitanja gdje izvozimo, recimo na tržišta koja rastu sporije i na brzorastuća tržišta. Svjedočimo tome da na brzorastućim tržištima imamo veliki potencijal i kapacitete, dok na spororastućim tržištima EU-a u prvi plan dolazi konkurentnost domaćih izvoznika koju treba popraviti', tvrdi ministar.
Kaže kako njegovo ministarstvo tu može pomoći kroz troškovnu stranu - manje poreze i ostala opterećenja - kako bi se dao doprinos rastu konkurentnosti.
'Ove godine izvoz roba i usluga raste oko četiri posto, što nas svrstava u zemlje s viškom u platnoj bilanci. Današnji izvoz ima puno veću korelaciju s uvozom nego s industrijskom proizvodnjom, a to je izazov na koji moramo odgovoriti', rekao je.
Bahun iz Končar - Električnih vozila, tvrtke s 300 zaposlenih i godišnjim prihodom od 320 milijuna kuna, a koja se primarno bavi električnim tramvajima, lokomotivama i vlakovima, rekao je kako kreditne agencije nude usluge po sličnim kriterijima i kako njima treba nešto više.
'Ako idem u kredit, traže se bankarske garancije. Kupac koji to može osigurati ni ne treba kredit HBOR-a, a tu su naše šanse vrlo slabe. Naši kupci su državna i gradska poduzeća, a uz neke druge kolaterale možda bi se moglo ići u poslove. U procjeni rizika trebalo bi i podesiti kriterije za procjenu kupaca kako bismo bili u istoj kompoziciji kao i naša konkurencija', rekao je Bahun.
Končar je, primjerice, koristio policu HBOR-ova osiguranja od političko-kreditnih rizika za posao obnove 22 lokomotive u BiH, jer u toj zemlji za taj posao nisu uspjeli pribaviti bankarske garancije.