Trend masovnih otkaza, tijekom kojeg su gomile radnika napuštale posao ili mijenjale karijeru za vrijeme postpandemijske ere, daleko je od kraja, a lojalnost poslu možda je 'stvar prošlosti', pokazuju istraživanja velikih tvrtki i agencija za zapošljavanje
Prema nedavnom istraživanju koje je proveo Microsoft, 52 posto mladih ljudi, odnosno radnika iz generacije Z i milenijalaca, reklo je da će ove godine vjerojatno razmotriti promjenu poslodavca. Rast je to od tri posto u odnosu na prošlu godinu.
Microsoft označava generaciju Z kao one koji imaju od 18 do 26 godina, a milenijalce kao one u dobi od 27 do 41 godinu. Nasuprot tome, samo 35 posto generacije X (od 42 do 55 godina) i boomera (od 56 do 75 godina) kaže da razmišlja o promjeni posla.
Globalno istraživanje, provedeno među 31.102 stalno zaposlena ili samozaposlena radnika, nije jedini pokazatelj toga da se nastavlja val otkaza, piše CNBC.
Prema drugoj anketi koju je provela agencija za zapošljavanje Randstad UK, gotovo sedam od svakih 10 britanskih zaposlenika kaže da će sigurno promijeniti posao u sljedećih nekoliko mjeseci, a samo 16 posto njih opisuje se kao zabrinute zbog pokušaja pronalaska novog posla.
'Velika ostavka je ovdje, a odanost poslu stvar je prošlosti', rekla je Victoria Short, izvršna direktorica agencije Randstad UK. 'Pandemija je promijenila način na koji neki ljudi razmišljaju o životu, poslu i onome što žele od oboje', dodala je.
Tvrtke još uvijek ne čine pravu stvar
Pandemija je bila poticaj za val otkaza, a fenomen će nastaviti poprimati 'različite oblike' u vremenu koje dolazi, rekla je Gia Ganesh, potpredsjednica za ljudske resurse u Florence Healthcareu.
Nazivajući ovu pojavu velikim preslagivanjem, u LinkedInu smatraju da je to 'prijeloman trenutak' za kulturu tvrtke. Zaposlenici su spremni napustiti poslove koji ne zadovoljavaju njihove potrebe, ističu u globalnoj tvrtki za profesionalno umrežavanje.
Prema Microsoftovu istraživanju, prvih pet aspekata posla koje zaposlenici smatraju 'vrlo važnim' su pozitivna kultura, dobrobit za mentalno zdravlje, osjećaj svrhe ili smisla, fleksibilno radno vrijeme i više od dva tjedna plaćenog godišnjeg odmora.
'Taj će se fenomen nastaviti neko vrijeme jer zaposlenici i dalje žele biti pošteno plaćeni. Oni i dalje žele imati pravo radno okruženje i dobiti prave prilike za posao', objasnila je Ganesh.
'Kad društva počnu oblikovati svoju praksu prema tome kako se ponašaju prema ljudima i kako je strukturirano njihovo radno okruženje, veliko preslagivanje će završiti', rekla je. Međutim to je lakše reći nego učiniti jer neke tvrtke 'još uvijek ne poduzimaju sve što treba', rekla je Amy Zimmerman, direktorica za ljudske resurse Relay Paymentsa.
Dvije su stvari koje tvrtkama još uvijek nedostaju: fleksibilni radni aranžmani i uvid u individualne potrebe zaposlenika, rekla je.
'Svatko ima svoj popis stvari koje očekuje od tvrtke za koju radi i kada tvrtke ne ispunjavanju očekivanja, postoji puno prilika da ljudi pronađu tvrtku koja može ispuniti njihove potrebe.'
Doista, dok je gotovo 4,3 milijuna ljudi u SAD-u dalo otkaz u siječnju, bilo je i 11,3 milijuna otvorenih radnih mjesta, prema zadnjem izvješću američkog ministarstva rada.
Što zaposlenici žele?
Microsoftovo istraživanje pokazalo je da su nemogućnost napredovanja i dobivanja povišice zauzeli tek sedmo mjesto na popisu razloga zbog kojih su zaposlenici dali otkaz 2021. godine.
'Dinamika moći se mijenja, a pogodnosti poput besplatne hrane i ureda u kutu više nisu ono što ljudi najviše cijene', dodaje se.
1. Fleksibilnost
Prema anketi, ono što zaposlenici doista žele je fleksibilnost. Istraživanje je pokazalo da 52 posto radnika razmišlja o prijelazu na 'posao od kuće' ili hibridni posao s punim radnim vremenom 2022. godine.
Čini se da je fleksibilan rad veliki mamac za mlade radnike. Istraživanje je pokazalo da će 77 posto radnika iz generacije Z privući oglasi u kojima se spominje 'fleksibilnost'.
2. Dodatni izvori prihoda
Privlačnost fleksibilnih radnih aranžmana leži u dodatnim poslovima i kreativnim projektima koje zaposlenici mogu raditi izvan svog 'dnevnog posla', ističe Microsoft.
Istraživanje pokazuje da 70 posto generacije Z razmišlja o zarađivanju dodatnog prihoda izvan svog trenutnog poslovnog angažmana putem sporednog projekta ili posla u godini koja je pred nama.
3. Raznolikost
Zaposlenici iz generacije Z također cijene radno okruženje usmjereno na svrhu, raznolikost i uključenost mnogo više od starijih kolega, rekla je Ganesh. Različitost i uključenost postali su popularne riječi, ali njima to uistinu puno znači. Pripadnici generacije Z stvarno cijene kada su u mogućnosti pokazati svoju autentičnost.
Što poslodavci mogu učiniti?
'Velika ostavka' otvorila je priliku radnicima da pregovaraju o većim plaćama, a iz Randstada su rekli da bi poslodavci trebali početi s 'preispitivanjem razine plaća'.
Međutim brza rješenja poput veće plaće možda neće biti učinkovita onoliko koliko bi tvrtke željele. Budući da se tržište rada zagrijava i 'velika ostavka' još je uvijek u punom jeku, evo nekoliko načina na koje poslodavci mogu pokušati zadržati svoje osoblje.
Mogu uzeti u obzir 'kontraintuitivni pristup' zadržavanju i privlačenju radnika tako da zadovoljstvo kupaca postane njihov prioritet, napisale su Darci Darnell i Maureen Burns iz konzultantske tvrtke Bain & Co. u knjizi 'Winning on Purpose'.
'Dobri zaposlenici ne žele samo posao, oni žele osjećaj svrhe - a prema našem iskustvu, žele sposobnost da obogate živote koje dotiču', rekli su autori.
Uz bezbroj čimbenika koji su u igri u zadržavanju talenata, možda je najjednostavniji način da tvrtke pitaju zaposlenike što žele, rekla je Ganesh iz Florence Healthcarea.
'Vrlo je važno shvatiti što zaposlenike drži u tvrtki. Što im može ponuditi druga tvrtka i zbog čega će razmišljati da vas napuste?'
Zimmerman se složila, rekavši da bi tvrtke trebale provoditi 'intervjue za ostanak' svakih četiri do šest mjeseci kako bi se uvjerile da ostaju u toku s potrebama svojih zaposlenika i time kako se razvijaju.
'Investirajte u svoje ljude, pobrinite se da im date posao koji im odgovara, koji ih izaziva i omogućuje rast. Kad ljudi počnu stagnirati, počnu se dosađivati i tražiti priliku negdje drugdje.'