Kriza lanca opskrbe rezultat je mjera poduzetih tijekom pandemije covida-19. Prekidi u opskrbi s povećanom potražnjom te manjkom radne snage i opreme pogoršali su problem, navodi se na web stranici Insidera. Uska grla u opskrbi dovela su do rekordne nestašice svakodnevnih proizvoda; uglavnom hrane, sirovina, elektronike i automobila. Istodobno, prazne police često su poticale ljude na paniku, što je dovelo do još veće nestašice robe
Stručnjaci objašnjavaju da je panična kupovina često znak da nešto nije u redu s globalnim lancem opskrbe. U ovom slučaju to nije trenutna situacija, jer ti problemi mjesecima muče industriju.
'Mjesecima podsjećamo potrošače da prilagode svoja očekivanja u vezi s blagdanskom kupovnom sezonom. Činjenica je da je opskrbni lanac rastegnut do ekstrema od početka do kraja', rekao je za Insider Jonathan Gold, potpredsjednik opskrbnog lanca u National Retail Federationu.
Stručnjaci upozoravaju da se globalni lanac opskrbe još nije oporavio od pandemije. U 2020. gašenje gospodarstva zbog mjera protiv koronavirusa izazvalo je njegovu devastaciju. Dužina mjera glavna je prepreka za povratak na razinu prije pandemije.
Neke mjere protiv širenja virusa uzrokovale su nedostatak radnika, a gužve u najvećim svjetskim lukama dovele su do privremenog zatvaranja lučkih terminala u Kini, prenosi Business Insider.
'Svjetsko gospodarstvo nije sinkronizirano jer su neki njegovi dijelovi prisiljeni zatvoriti se, a istodobno je gotovo nemoguće pomiriti sve aktere u industriji', rekao je bivši američki trgovinski pregovarač Harry Broadman.
Gold dodaje da je potražnja za robom naglo porasla u posljednje dvije godine. Neki dijelovi opskrbnog lanca, od vozača kamiona do skladišta, nisu bili pripremljeni za to. Povećanje lučkih kapaciteta, izgradnja skladišta, zapošljavanje radnika i slične aktivnosti oduzimaju puno vremena pa je nagli porast potražnje teško zadovoljiti, objašnjavaju stručnjaci.
Najveći problem je nedostatak radnika, navodi Insider. U srpnju je bilo rekordnih 490.000 slobodnih radnih mjesta u industriji skladištenja, prema američkom ministarstvu rada. Očekuje se da će i industriji kamiona nedostajati više od 80.000 vozača.
Manji broj radnika uzrokuje nedostatak prostora u skladištima, što znači i otežanu organizaciju otpreme do krajnjeg odredišta. Analitičar Mike Tran rekao je da trenutno vlada kaos u svim segmentima industrije.
Stručnjaci predviđaju da će se poremećaji nastaviti i 2023. godine, a kao jedino kratkoročno rješenje predlažu smanjenje potrošnje. No to baš i nije dobra ideja pred nadolazeće blagdane, kažu stručnjaci.