Posljednji dani prosinca tradicionalno su rezervirani za pregled godine na izmaku, analizu potražnje online potrošača i osvrt na ključne trendove koji nas očekuju u nadolazećoj godini. Kakva je bila godina s obzirom na online potražnju? Koji su sezonski trendovi opstali, koji su ojačali? Koliko su vanjski faktori utjecali na ponašanje kupaca i u kolikoj su mjeri oblikovali potražnju?
Provjerili smo podatke portala Jeftinije.hr, dio Heureka grupe, na kojem su izdvojili zanimljive i (ne)očekivane podatke koji su obilježili domaće e-commerce tržište u 2022. godini.
Najtraženije kategorije proizvoda u 2022.
Analizirajući najpopularnije kategorije godine na Jeftinije.hr primjetna je zanimljiva činjenica – najveće iznenađenje godine i pojedinačno najpopularnija kategorija proizvoda u 2022. su električni bicikli, za kojima je potražnja porasla za 146 posto, u odnosu na prošlu godinu. Rast potražnje za električnim biciklima primijećen je još početkom ožujka ove godine, u trenutcima prvih drastičnih poskupljenja goriva, i održao se iznimno visokim sve do zadnjih dana godine.
Drugo mjesto na ljestvici najpopularnijih kategorija godine zauzele su - sjedeće garniture, s rastom potražnje od visokih 130 %. Još jedno iznenađenje na ljestvici najpopularnijih kategorija odnosi se na kategoriju parfema za kojima je potražnja ove godine porasla za gotovo 80 posto u odnosu na godinu ranije. Četvrto mjesto među najpopularnijim kategorijama pripalo je jednom od najtraženijih segmenata bijele tehnike – štednjacima (+39 posto), a na petom mjestu našla se kategorija blok kuhinja (+38 posto).
Koje su proizvode online kupci najviše tražili , a koje su preskočili u 2022.?
I na listi najpopularnijih proizvoda u 2022. naišli smo na nekoliko iznenađenja. Na prvom mjestu našla se vrtna kućica Fides brenda Weka, čija su se čak tri različita modela našla na listi ovogodišnjih najpopularnijih proizvoda. Tu su i dvije blok kuhinje – komplet Como i set Grey te sjedeća garnitura Relax S.
Na listi najpopularnijih je i nekoliko izrazito sezonskih proizvoda poput SUP daske i božićnog drvca, zatim Nike dječje tenisice Force, kao i Končar perilica rublja.
Uz pet već spomenutih najpopularnijih kategorija u 2022., primijetili smo još nekoliko kategorija koje su se, po rastu potražnje, pokazale velikim iznenađenjem. Ove godine su to bili električni romobili s rastom od 30 posto, perilice rublja (+28 posto), muške tenisice (+25 posto), hladnjaci sa zamrzivačem (+21 posto) te garderobni ormari (+14 posto).
S druge strane, najveći negativni trend u 2022. zabilježen je u kategoriji dječjih tenisica, u kojoj je potražnja bila 27 posto niža nego godinu ranije te u kategoriji bežičnih bušilica (-22 posto). Na istoj listi našli su se i robotski usisavači (-18 posto), televizori (-16 posto), laptopi (-13 posto) i tableti (-7 posto) koje su prethodnih godina bile na listi najpopularnijih. Također, u odnosu na 2021. smanjila se potražnja za ljetnim i zimskim automobilskim gumama te bazenima.
U Sloveniji dominirala potražnja za motornim pilama, u Srbiji za klima uređajima
Komparativna usporedba potražnje u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji otkrila je sličnosti u ponašanju online potrošača. Uz već spomenute kategorije koje su osvojile online kupce u Hrvatskoj tijekom 2022. godine, naši su slovenski susjedi u godini na izmaku najviše pretraživali motorne pile, slušalice za mobitele, električne bicikle, zimske gume i klima uređaje.
Ni srpski online potrošači nisu previše odstupali u online potražnji tijekom ove godine. Najpopularnija je bila kategorija klima uređaja, perilica rublja, hladnjaka sa zamrzivačem, dvosjeda/trosjeda te kategorija zimskih guma.
Što nas očekuje e-commercu u 2023.?
Godina na izmaku bila je prepuna turbulencija koje su imale trenutni utjecaj na ponašanje online potrošača. Još od prvih mjeseci ove godine, i početka rata u Ukrajini u cijeloj je CEE regiji bilo primjetno povećanje potražnje za istim proizvodima (agregati, vreće za spavanje, solarni punjači).
Proljetno, drastično povećanje cijene goriva potaklo je potrošače da krenu u potragu za alternativnim prijevozom poput električnih bicikala i el. romobila dok je nestabilna situacija s energentima usmjerila ljetnu i jesensku online potražnju prema dodatnim izvorima grijanja i proizvodima poput klima uređaja i peći na kruta goriva. Čak je i analiza ovogodišnjih Black Friday kupnji ukazala na racionalizaciju potrošnje s obzirom da su neki od najtraženijih proizvoda bili proizvodi iz segmenta malih kućanskih aparata i bijele tehnike.
I u novoj se godini očekuje nastavak trenda racionalizacije. Potrošači će izbjegavati impulzivne kupnje i više vremena posvetiti informiranoj i razboritoj kupnji i istraživanjima uoči kupnje. A izazovi, ali i nove prilike za online trgovce bit će u implementaciji trendova poput održivosti, novih načina dostave, iskorištavanja prednosti lokalnih tržišta i višekanalnih pristupa prodaji.