S udjelom od samo 2,5 posto u cjelokupnoj proizvodnji Volkswagen grupe, Porsche ostvaruje trećinu profita te njemačke automobilske industrije, a u posljednjih petnaestak godina proizvođač luksuznih sportskih automobila upeterostručio je proizvodnju zahvaljujući preokretu u poslovnoj politici
U skladu s reputacijom brzog sportskog automobila odličnih performansi, kompanija koja proizvodi legendarne automobile marke Porsche pogonski je motor cijele Volkswagen grupe, jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila. Financijski izvještaji pokazuju da, s relativno skromnom proizvodnjom u odnosu na ostatak grupe, Porsche ostvaruje vrlo impresivne prihode i zaradu, a ti su rezultati posljedica vrlo uspješnog preokreta u kompaniji u posljednjih petnaestak godina.
Cijela VW grupa lani je isporučila nešto više od 10,8 milijuna vozila, a godišnja proizvodnja Porschea kreće se u razini od 250 tisuća automobila, odnosno predstavlja manje od 2,5 posto ukupne proizvodnje legendarne njemačke automobilske industrije. Usprkos tome, Porsche je lani donio deset posto prihoda cijele grupe (blizu 24 milijarde eura), a zaslužan je bio i za čak 30 posto profita. Ta je zarada tek nešto manja od zarade koju je donio Audi, druga luksuzna automobilska marka unutar VW grupe, sa sedam puta većom proizvodnjom.
Britanski tjednik The Economist objašnjava da se marže u automobilskoj industriji općenito najčešće kreću u nižim jednoznamenkastim brojevima. Porscheove marže pak dosežu gotovo 20 posto, odnosno jedan prodani automobil proizvođaču u prosjeku donosi 16.250 eura zarade. Na Audiju se prosječno zarađuje oko 3200 eura po komadu, a zarada za jedan prodani VW tek je nešto manja od tisuću eura.
Uspjeh Porschea dobrim je dijelom posljedica zaokreta u poslovnoj politici te kompanije. Još početkom prošlog desetljeća Porsche je godišnje proizvodio pedesetak tisuća automobila. U međuvremenu, ta je brojka upeterostručena. Za takav rast zaslužna je odluka o proširenju tipova vozila koje nudi kupcima. Uz klasične sportske automobile, Porsche je 2002. u prodaju stavio i sportski terenac marke Cayenne koji sa svojom manjom verzijom Macan, lansiranom 2014., sada čini gotovo dvije trećine prodaje. Naravno, i serija klasičnih sportskih automobila u međuvremenu je nadopunjena novim modelima, ali i unapređenjem starih i pouzdanih prodajnih hitova.
Organizacijska struktura same kompanije malo je zamršena jer se Porsche AG (proizvođač automobila) nalazi u vlasništvu Volkswagena koji se pak nalazi u većinskom vlasništvu holdinga Porsche SE. Sam holding je pod kontrolom austrijsko-njemačke obiteljske dinastije Porsche, nasljednika osnivača kompanije Ferdinanda Porschea. Uz ulaganja u proizvodnju automobila, holding drži udjele u nekoliko manjih kompanija koje se bave analizom prometa i prometne infrastrukture te tvrtkama koje se bave 3D tiskom.
Prije nešto više od deset godina, u svojem nastojanju da preuzme većinsku kontrolu nad Volkswagenom, holding Porsche SE našao se u dugovima koji su premašivali deset milijardi eura. U kombinaciji s državnim investicijskim fondom Katara, Qatar Investment Authority, dogovoreno je privremeno financiranje, da bi fond nekoliko godina kasnije vratio dio vlasništva u holdingu obitelji Porsche.
Ponešto zakukuljena organizacijska struktura navela je neke manje dioničare i analitičare da predlože da se Porsche izdvoji iz Volkswagena te da se dionice izlistaju na burzi kao zasebna kompanija. Ideja potječe iz slične, vrlo uspješne transakcije kojom je prije četiri godine konkurentski Ferrari izdvojen iz organizacijske strukture Fiat Chrsylsera. Uzimajući tu transakciju kao primjer, neki procjenjuju da bi Porsche kao samostalna kompanija mogao dosegnuti vrijednost i od 150 milijardi eura. Trenutna tržišna kapitalizacija cijele VW grupe kreće se oko 81 milijarde.
Ideja se svidjela čak i nekima u upravi VW-a, iz koje su došle izjave da će procijeniti kakva je mogućnost za takav potez. U obzir treba uzeti činjenicu da Porscheov Cayenne dijeli osnovu s VW-ovim modelom Touareg i Audijevim modelom Q7. Također, izlazak manjih luksuznih proizvođača automobila na burzu nije automatski predodređen za uspjeh, kao što je to bilo u slučaju Ferrarija. Britanski Aston Martin krajem prošle godine izlistao je svoje dionice na burzi, a njihova je vrijednost u međuvremenu potonula za čak 70 posto.
Još jedna potencijalna prepreka za izdvajanje Porschea u samostalnu kompaniju leži u korporativnoj strukturi VW-a. Njemačka savezna pokrajina Donja Saska (njem. Niedersachsen) drži petinu glasačkih prava u VW-u, no ima i mogućnost blokade strateških odluka. Uz to, velikim promjenama mogli bi se usprotiviti poslovično jaki njemački sindikati koji imaju svoje predstavnike u vrhu kompanije. Za sve njih se može očekivati da neće blagonaklono gledati na izdvajanje kompanije koja nosi tolike profite.
U međuvremenu, Porsche u skladu s novim vremenima kompanija priprema prodaju novog modela na električni pogon, a evolucija u automobilskoj industriji dovela je do toga da Porsche lani investira i u hrvatsku tvrtku Rimac automobili, inicirajući time užu suradnju između dvije kompanije. Novi električni model Porsche Taycan proizvodit će se u istim pogonima u kojima nastaje i legendarni model 911. Uspije li se tim novim modelom nametnuti kupcima, Porsche može računati na to da će i u budućnosti punim gasom grabiti naprijed. Na benzinski ili električni pogon, čini se da je svejedno.