Dugo očekivana sjednica Vlade u Puli, na kojoj je trebalo biti predstavljeno rješenje za spas propalog brodogradilišta Uljanik, došla je i prošla. Hrvatska javnost upoznata je s lošim trendovima u brodogradnji, no konkretnih rješenja zasad nema. Računi su odblokirani, radnici će dobiti plaće za kolovoz, no što dalje?
Premijer Andrej Plenković na sjednici Vlade rekao je kako će učiniti sve što može da se spasi brodogradilište i da očekuje kako će se postojeći plan restrukturiranja doraditi, što će u konačnici uroditi održivim rješenjem. Podsjetio je i da je Hrvatska u brodogradilišta u proteklih 25 godina 'utukla' 31,7 milijardi kuna.
Je li nakon sjednice Vlade Uljanik bliže predstečaju ili stečaju, upitali smo poznatog ekonomista Damira Novotnija, koji za probleme u posrnulom brodogradilištu ima vrlo jasna i efikasna rješenja.
'Uljanik je sada političko pitanje i veliko je pitanje koliko novca mu treba nakon otkazivanja tri naručena broda. Ne bih licitirao brojkama, ali ključno je pitanje hoće ga se Vlada usuditi sanirati. Oni danas nisu bili spremni dati odgovor', komentira Novotny i skreće pozornost na puno važnije pitanje:
'To je dugoročna održivost tog brodogradilišta. Uvjeren sam da ono nije održivo - ako žele preživjeti, trebaju smanjiti volumen proizvodnje i to za upola manje. Vlada se sad mora odlučiti na restrukturiranje jer je idealan trenutak zbog situacije na tržištu rada. Socijalnog troška jedva da će i biti, a i ljudi koji bi izgubili posao vrlo brzo bi pronašli nove poslove, vjerojatno i bolje nego što ih sad imaju u brodogradilištu.'
Drugim riječima, trenutak za 'bolne rezove' u Uljaniku je idealan, a na Vladi je da smisli konkretan model po kojem će se kompanija sanirati.
'Inzistirati na čuvanju postojećeg stanja možda je politički mudro, ali samo kratkoročno. Zdrav razum nalaže da se smanji broj radnika. Ideje o odvajaju 3. maja od Uljanika također su posve promašene. Uljaniku sada treba likvidnost, ali dugoročno to se ne smije financirati kreditima jer će se ponovno naći u problemima. Treba presjeći, jer sada im je predstečajna nagodba vrlo vjerojatna', zaključio je Novotny.
Ministar gospodarstva Darko Horvat kazao je da ne možemo pobjeći od činjenice da je trošak izrade svih brodova izrađenih od samostalnosti u Hrvatskoj 115 milijarde kuna, a da smo od njih prihodovali 83 milijarde kuna.
'Svjesni smo činjenice da je ovakav model neodrživ i da su modeli restrukturiranja dali mali ili nikakav učinak, a činjenica je da želimo brodogradnju u Puli i u Rijeci i svjesni smo da moramo za hrvatsku brodogradnju, prvenstveno za Uljanik, ponuditi novi model restrukturiranja koji će biti dugoročno održiv i bitno drugačiji od drugih', poručio je u četvrtak Horvat.