Izvanredni povjerenik za Agrokor Ante Ramljak u ponedjeljak je predstavio plan održivosti Agrokora. Ključni naglasci stavljeni su na maloprodaju (Konzum, Tisak i Mercator) koje čeka veliko restrukturiranje, prehrana bi trebala nastaviti rasti i zarađivati, dok će poljoprivreda početi zarađivati od proteklih kapitalnih investicija. Osniva se i Agrokor Portfolio Holding (APH) koji će upravljati nekretninama i 80 povezanih tvrtki koje se planiraju prodati
Zaključci su to opširne prezentacije, koju su novinarima uz Ramljaka i Alastaira Beveridgea, glavnog savjetnika za restrukturiranje pokazali Teo Vujčić, savjetnik izvanrednog povjerenika za maloprodaju; Zvonimir Mršić, savjetnik izvanrednog povjerenika za poslovnu grupu hrana; Vlado Čondić-Galiničić, savjetnik izvanrednog povjerenika za poslovnu grupu poljoprivrede te Irena Weber, savjetnica izvanrednog povjerenika za non-core poslovanje i imovinski portfelj.
Beveridge je u uvodu rekao kako je u prvim etapa bilo jako teško sklopiti plan jer su imali nepotpune i netočne informacije koje je razotkrila revizija. 'Fokus nam je na profitabilnosti, a ne na većim prihodima', rekao je stručnjak za restrukturiranje iz Alix Parnera.
Agrokor, koji ostvaruje oko šest milijardi eura prihoda i operativnu dobit od 230 milijuna eura očekuju 'bolni rezovi'. Najveći su izazovi pred grupom 'Maloprodaja' u kojoj su najveći gubitaš Konzum, Mercator, Tisak i Velpro. Poboljšanje operativne dobiti je u središtu pozornosti plana, koji ima postati platforma za postizanje konačne nagodbe s vjerovnicima. U vrijeme kad se plan pisao, proces prijave tražbina još uvijek nije bio dovršen, naglašava se.
Cilja se da će maloprodaja poslovati s operativnom maržom (EBITDA) od 5,5 posto, dok sada posluju s maržom od 2,2 posto. Očekuje se, isto tako, da će Agrokor iz osnovnih djelatnosti do 2021., generirati 1,4 milijarde eura slobodnog novčano tijeka (gotovine na računima).
<<Ovdje pogledajte 50 fotografija koje govore sve o krizi u Agrokoru>>
Što se maloprodaje tiče, napominje se da tri četvrtine ukupnih prihoda dolazi s tržišta Hrvatske i Slovenije, a u borbi s konkurencijom kritično je smanjiti troškove kako bi već spomenuta marža porasla. 'Početna smanjenja indirektnih troškova i broja zaposlenih u Hrvatskoj i BiH bila su relativno jasna i jednostavna, potvrdivši zapravo da ista u prošlosti nisu bili prioritet', stoji u planu te podcrtava:
'Konkurencija, osobito u Hrvatskoj (Lidl), Sloveniji (Aldi, Lidl) i BiH (Bingo) uključuje 'jake diskontere' – dokazi s drugih tržišta upućuju da najbolji pristup nije direktno konkuriranje, ali unatoč tome u Maloprodaji postoji potreba za značajnim smanjenjem troškova tradicionalnog maloprodajnog poslovanja'.
Kakva je točno strategija: svesti Konzum na primjerenu tržišnu veličinu i striktno provesti optimizaciju poslovanja na dvije trećine trgovina srednje veličine što zapravo znači da te trgovine treba lišiti nepotrebnih troškova uz veći fokus na ciljeve i asortiman. Na primjerenu veličini bit će sveden i Velpro, a Tisak će se prestati baviti stvarima poput distribucije i transporta. No to ne znači da će se ukinuti paketna distribucija od kioska do kioska koja je profitabilna, već se ukidaju poslovi poput djeljenja letaka. Kada se to sve učini, očekuje se da će od 2018. do 2021. maloprodaja stvoriti oko 800 milijuna eura gotovine.
'Konkurencija je vrlo jaka i nije im se jednostavno sučeliti. To ne znači da ćemo mi umanjiti naše potencijale. Pokušat ćemo iz Konzuma izvući što veći profit, uz smanjivanje kompleksnosti poslovanja', rekao je Vujčić. Ramljak je dodao da žele privući kupce iz više srednje klase potrošača. 'Ne idemo u pravcu diskontera. Sve istraživanja pokazuju da su naši najbolji kupci umirovljenici što demantira sve tvrdnje da smo najskuplji', rekao je Ramljak.
'Određeni broj dućana će se zatvoreti, a mi imamo problem s radnom snagom. Nama trebaju ljudi. Neki će radnici biti prebačeni na druge lokacije. Za one koji su izgubili radno mjesto smo radili na tome da je sve u skladu sa zakonom i da zbrinemo ljude. Konzum i traži određeni broj ljudi tako da će se taj balans izravnati. Neće biti masovnih otpuštanja iz grupe', rekao je Ramljak.
Poslovna grupa prehrana ima značajan potencijal za poboljšanje, osobito u optimizaciji proizvodnih procesa između proizvodnih subjekata u različitim zemljama. Uvođenjem navedenih mjera unapređenja poslovanja strategija planira do 2021. povećanje prihoda za 14 posto (sa 1,19 na 1,35 milijardi eura), uz povećanje operativne dobiti (EBITDA) za 24 posto (sa 146 na 181 milijun eura). Ujedno, EBITDA marža trebala bi porasti s 12 na 13 posto.
Ključni potezi odnose se na zadržavanje tržišnih pozicija i povećanje profitabilnosti. Za segment pića 2017. je rekordna godina, ali se osjeti povećani pritisak od strane konkurencije, osobito B-brandova i privatnih marki. Konstatira se da je pozicija obranjiva zahvaljujući vrijednosti branda i snažnoj distribucijskoj platformi, uz napomenu da će sljedeći val rasta zahtijevati znatne kapitalne investicije.
U segmentu smrznute hrane cilj je obraniti tržišni udio i iskoristiti potencijal za podizanje operativne efikasnosti budući da postoje značajne prilike za optimizaciju i specijalizaciju proizvodnje. U proizvodnji ulja potrebno je iskoristiti nove izvore prihoda i potencijal za podizanje oper'ativne efikasnost kroz pretvaranje glavne kategorije proizvoda (jestivo ulje) u burzovnu robu. Kod proizvodnje mesa potrebno je povećati iskorištenost kapaciteta. Očekuje se da će Prehrana generirati oko 470 milijuna eura slobodnog novčanog tijeka između 2018. i 2021. godine.
'Očekujemo povijesno najbolju godinu u prodaji sladoleda i pića. Za pet godina imamo ambiciju imati prihode veće od deset milijardi kuna u segmentu prehrane i operativnu maržu od 13 posto', istaknuo je Mrsić.
Poslovna grupa poljoprivreda obuhvaća tri kompanije (Belje, Vupik, PIK Vinkovci) i povezane djelatnosti u segmentu vinarstva (Agrolaguna, Mladina), trgovine poljoprivrednim proizvodima i proizvodnji biogoriva.
Konstatira se da poljoprivreda posjeduje stručno znanje koje nadilazi isključivo financijske parametre te da su prinosi daleko iznad hrvatskog prosjeka, zahvaljujući modernim tehnologijama. Za poljoprivrednu strategija predviđa konsolidaciju poslovnih aktivnosti i poboljšanje učinkovitosti proizvodnje.
S obzirom na to da bi se trgovina poljoprivrednim proizvodima trebala izdvojiti iz ovog segmenta, očekuje se pad prihoda do 2021. za 15 posto (s 505 na 431 milijuna eura). Istovremeno se očekuje rast operativne dobiti za čak 74 posto (s 31 na 54 milijuna eura), uz udvostručenje marže. Između 2018. i 2021. godine poljoprivreda bi trebala generirati 155 milijuna eura slobodnog novčanog tijeka
'Promet ćemo smanjiti za određeni dio, i to dio koji radi Agrokor trgovina dok će primarna proizvodnja rasti. Cilj je da rastemo na maržu od 12 posto i to je ostvarivo. Imamo jako dobre firme, one su održive. Hrvatska poljoprivreda, i Agrokorova imaju odličnu priliku da dostignu europske, već su tu, blizu', rekao je šef poljoprivrede Čondić.
Velika novost je i osnivanje Agrokor Portfolio Holdinga koji će gospodariti tvrtkama koje se ne bave osnovnim djelatnostima i nekretninama grupe. U taj holding ulazi 80 kompanija koje se bave ugostiteljstvom, hranom, energetima i putovanjima i imaju prihode od 203 milijuna eura u prošlog godini te raspolažu 201 nekretninom. 'Dobili smo odobrenje vjerovničkog vijeća za prodaju vile Castello za 8,1 milijuna eura', rekla je Weber.
Zaključno, sam Agrokor d.d. također će se smanjiti, a njegovi zaposlenici će se prebaciti na tvrtke iz osnovnih djelatnosti. 'Broj zaposlenih i povezani troškovi s vremenom će se smanjiti, a Agrokor d.d. će postati jedinica za izvještavanje i planiranje za daleko manju jezgru operativnih djelatnosti', stoji u planu.