KUPI SAD, PLATI KASNIJE

Zabrinjavajući trend: Mlađe generacije peglaju kartice na rate, ali takve kupovne navike vode ih u dužničko ropstvo

10.08.2021 u 10:55

Bionic
Reading

Pristup kupnji mlađih generacija koji se kolokvijalno naziva "kupi sad, plati kasnije" (BNPL - buy now, pay later), a koji je posebno izražen u SAD-u, mogao bi biti put u dužničko ropstvo.

I to ne samo za njih nego i za cijelo društvo, upozoravaju analitičari. Tema o kojoj smo pisali jučer već nekoliko dana zaokuplja pozornost ekonomista koji se intenzivno bave ovim fenomenom.

Analitičari posebno upiru prstom u činjenicu da je u ovom modelu kupnje najopasnije to što pozajmljivači ne mogu provjeriti 'kreditni rejting' potrošača, a što onda otvara vrata nekontroliranom zaduživanju. Za sve je, dakako, 'kriv' online shopping koji je mnoge od nas dodatno oslobodio u kontekstu veće potrošnje, posebno u posljednjih godinu i pol dana otkako traje pandemija sa sporadičnim lockdownom.

U nedavnom izvješću, Fitch Ratings je nazvao izvješćivanje o dugu sektora prepunom sivih zona, piše CNBC. Mnogi takvi pružatelji usluga ne prijavljuju korištenje takvih usluga kreditnim uredima, upozorava Fitch.

'Posljedično, dug BNPL -a često nije vidljiv u kreditnoj datoteci, a zajmoprimci bi mogli pokušati dobiti kredit na više strana', napisali su analitičari Fitcha.

'Zajmodavci (uključujući ne-BNPL) bi mogli podcijeniti razinu duga dužnika prilikom preuzimanja novog duga.'

Tradicionalno se obroci u trgovinama nude desetljećima. Međutim, nekad se to obično odnosilo na predmete s velikom vrijednošću, poput namještaja, elektronike i kućanskih aparata koji koštaju tisuće dolara.

Najnoviji planovi 'kupi sada, plati kasnije' obuhvaćaju segment između kreditnih kartica i rata. Fokusirajući se na mlađe i korisnike koji su više vezani uz tehnologiju, oni su ponuđeni za online kupnju koja može iznositi od 10 do 20 USD, ali i tisuće dolara.

Korištenje takvih mogućnosti plaćanja povećalo se tijekom pandemije jer je internetska kupovina porasla, poentira Fitch.

Prema podacima Adobe Analyticsa, u SAD-u su ti kratkoročni krediti nalik na rate u prva dva mjeseca ove godine skočili 215% na godišnjoj razini. Potrošači koji koriste takve usluge dali su narudžbe koje su 18% veće u odnosu na isto razdoblje 2020., pokazali su podaci.

Obujam plaćanja e-trgovine u SAD-u putem BNPL-a prošle je godine porastao na 19 milijardi dolara, više nego dvostruko od 9,5 milijardi dolara potrošenih u 2019. godini, upozorava Fitch pozivajući se na procjene platne kompanije Worldpay.

Pružatelji usluga koji zasad dominiraju ovim segmentom trgovine uključuju Affirm, Quadpay i Klarna.

I poznatije financijske tvrtke uskočile su na vlak: PayPal, Mastercard, American Express, Citi i J.P. Morgan Chase nude slične kreditne proizvode, dok Apple navodno želi ponuditi i takvu uslugu.

Fitch je upozorio da bi dug po osnovi BNPL-a mogao snažno porasti, pa čak se i preliti na dugove po kreditnoj kartici.

'Korisnici BNPL -a mogu se naći u nemogućnosti priuštiti povremene otplate i mogu se obratiti kreditnim karticama ili drugim oblicima duga s visokim kamatama za otplatu dugova BNPL-a', stoji u priopćenju.

Prema podacima Federalnih rezervi, dug američkih kućanstava porastao je u drugom kvartalu za najveći iznos u posljednjih 14 godina. Iako je to uglavnom posljedica naglog porasta na tržištu stanova, stanje na kreditnim karticama također je skočilo za 17 milijardi dolara iz prvog tromjesečja - na ukupno 787 milijardi dolara.