Studio Moderne galerije Josip Račić otvara 5. ožujka izložbu 'Zatvaranje kruga' Arsena Roje, umjetnika o kojemu se u Hrvatskoj malo zna iako je autor plakata za slavne filmove, među kojima su Altmanov 'M*A*S*H*' i Fellinijev 'Casanova'.
Izložba će objediniti Rojine rane radove nastale u Splitu i djela koja je stvarao posljednjih deset godina života u Los Angelesu, gdje je bio od 1971. Riječ je o 15 crteža iz mape koji do prošloljetne prezentacije u splitskoj Galeriji umjetnina nisu bili javno izlagani, te sedam slika iz donedavno nepoznatog umjetnikovog slikarskog opusa.
'Predstavit ćemo crteže nastale u Splitu 1965. i 1966. godine, uz slike iz zadnjeg perioda njegova života, djela koja nam pokazuju potpuno drugačije viđenje i refleksjie pop-arta u umjetnosti tada', najavio je Branko Franceschi, autor izložbe i novi ravnatelj Moderne Galerije.
Franceschi ističe kako u Splitu, ali i u Hrvatskoj te čak Jugoslaviji, nije bilo autora koji je radio na taj način i toliko u duhu pop-arta, no o tom 'nevjerojatnom umjetniku' ovdje se ne zna gotovo ništa.
Po njegovim riječima, sintagma zatvaranja kruga iz naslova funkcionira na dvije razine, onoj koja povezuje umjetnikova djela nastala u Splitu s radovima iz Los Angelesa, te kao posthumni povratak u sredinu čija su dobro poznata proturječja pridonijela ili odmogla oblikovanju nesvakidašnjeg talenta kojeg je taj za domovinu praktično nepostojeći umjetnik odlučio realizirati negdje daleko.
Roje je od malena pokazivao veliki slikarski talent, no napustio je srednju školu i poslije je izbačen s Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, na koju je ionako bio primljen uz ustupak jer nije imao maturu.
Problem je nastao već na prvoj godini kada je, podsjeća Franceschi, pred najvećim kiparskim autoritetima predvođenim Antunom Augustinčićem, otkrio glavu muškarca modeliranu u glini kojoj je među usne utaknuo zapaljenu cigaretu.
Time je kritizirao zastarjeli obrazovni program i poručio majstorima zanata da ga nemaju čemu naučiti, a što je rezultiralo promptnom odlukom o izbacivanju s obrazloženjem da loše djeluje na 'drugove i drugarice'.
Nakon toga se vraća u Split, gdje zahvaljujući svom talentu dobiva narudžbe za portretiranje poginulih narodnih heroja, ali je u katalogu izložbe Porečkog anala iz 1964. već predstavljen i kao umjetnik okrenut gestualnoj apstrakciji koji radi slike i skulpture većeg formata.
'Iako je u području grafičkog dizajna ostvario planetarni uspjeh plakatom za film 'M*A*S*H*' i kreirao jednu od najpoznatijih ikona dvadesetog stoljeća, bavljenje dizajnom smatrao je smrtnom osudom za slikara. No, himera muške šake s prstima uzdignutim u V, znak pobjede, na ženskim nogama u seksi potpeticama nagovijestit će njegov budući interes za tjelesno kao metaforu osobnog i šireg shvaćanja egzistencije', ustvrdio je Franceschi.
Paralelno s poslom dizajna filmskih plakata, sedamdesetih i osamdesetih je stekao reputaciju kao slikar u stilu fotografskog realizma, status kojim je uzdržavao obitelj, ali do kojeg unatoč tržišnog uspjeha nije pretjerano držao.
U izlaganju diljem SAD-a i distribuciji slika predstavljao ga je proslavljeni njujorški galerist Ivan Karp u svojoj galeriji OK Harris, koja je između ostalog najavila umjetnički preporod SoHoa.
Devedesetih godina se okrenuo slikarstvu kojim prikazuje tjeskobu postojanja, slikama ekspresivnih kompozicija deformiranih tjelesnih oblika na platnim velikog formata, snažne geste i kolorita, a prema svjedočenju njegove supruge sam je uništio većinu tog ciklusa.
Umjetnički opus Arsena Roje (Split, 1937. - Los Angeles, 2007.) prošlo ljeto je bio predstavljen u splitskoj Galeriji umjetnina, a njegova zagrebačka izložba će biti otvorena do 29. ožujka.