EFEKT DRUŠTVENIH MREŽA

'Dođoh, vidjeh, okinuh selfie': Što Instagram znači za umjetnost u svijetu i kod nas

19.08.2018 u 18:53

Bionic
Reading

Jedna od najpopularnijih društvenih mreža Instagram pokrenuta je 2010., a u lipnju ove godine dosegnula je milijardu aktivnih korisnika diljem svijeta. Istražili smo kakav je njezin utjecaj na umjetnost te koji su umjetnici najaktivniji i najpopularniji, kako vani, tako i na domaćem terenu

Nakon što je prošle godine premijerno predstavljena u San Franciscu, Color Factory ili Tvornica boje izazvala je poplavu selfieja na Instagramu. Ništa čudno s obzirom da je i osmišljena tako da svojim instalacijama osigura idealnu kulisu za fotografiranje. Njen osnivač Jordan Ferney je i priznao da su se vodili time da bude jako prilagođena društvenim mrežama.

Poplava 'fotogeničnih' muzeja

'Cilj nam je da svaka naša izložba nudi tri stvari; da bude konceptualna, jako fotogenična tako da može dobro proći na društvenim mrežama i da bude iskustvo koje ne možete doživjeti nigdje drugdje', pojasnio je.

Vrlo slična priča je i Museum of Ice Cream, odnosno Muzej sladoleda, koji se prošle godine, prema broju objavljenih postova o njemu, ugurao među deset najpopularnijih na Instagramu. Prvo mjesto zauzeo je pariški Louvre (trenutno 2,351.435 postova i 1,8 milijuna pratitelja), a slijedili su njujorški Metropolitan (trenutno 2,5 milijuna pratitelja) i Muzej moderne umjetnosti (trenutno 3,7 milijuna pratitelja).

Muzej sladoleda premijeru je također imao u New Yorku, na Manhattanu 2016., i kao i Color Factory, u pitanju je pop-up interaktivna izložba koja u prostorijama jarkih boja s jednorozima i divovskim trešnjama nudi bezbroj prilika za fotografiranje. Trenutno na Instagramu pod #museumoficecream ima preko 168.000 postova, a prati ga 401.000 korisnika.

  • +6
Poziranje uz umjetnička djela neizostavni je dio posjete muzeju Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Najpopularnija soba za fotkanje

Ipak, najveća Insta-senzacija već neko vrijeme je japanska umjetnica Yayoi Kusama, čije instalacije od ogledala i točkastih skulptura oduševljavaju gdje god ih izlaže. Osobito je popularna 'Infinity Mirrored Room' sastavljena od zrcalnih zidova, bazena vode i beskrajne strukture višebojnih LED svjetiljki koje svaki posjetitelj doživljava individualno oko jednu minutu. Ponovno, sjajna prilika za selfie koju je iskoristila i Katy Perry dok je izložba bila u muzeju Broad u Los Angelesu. Njena objava potaknula je Adele da u 'Sobi beskonačnosti' snimi film za pjesmu 'When We Were Young'.

Brojni drugi postovi, prije svega selfieji u Infinity Mirrored Room mogu se vidjeti pod #infinitymirroredroom. O samoj Kusami pod #yayoikusama na Instagramu ima preko 672.000 objavljenih postova.

U kontekstu 'dođoh, vidjeh, okinuh selfie', kako NPR sumira utjecaj Instagrama na konzumaciju i doživljaj umjetnosti, ogromnu popularnost 2013. imala je i Rain Room ili Soba kiše, premijerno otvorena u MoMA-i. U pitanju je, opet, iskustvena instalacija, a na sličnom tragu 'instagramičnosti' redovito se navodi i opus majstora svjetla, Amerikanca Jamesa Turrella.

I islandsko-danski umjetnik Olafur Eliasson prilično je popularan na Instagramu. Artsy je, primjerice, u lipnju 2018. objavio analizu prošlogodišnjeg Art Basela, istražujući koja su od izloženih djela bila najviše objavljivana na ovoj društvenoj mreži i ispostavilo se da je to Eliassonova instalacija 'Your collective decision', koja se mijenja ovisno o promjeni perspektive promatrača.

Redovito su, kako navodi Artsy, 'instagramični' radovi bili 'veliki i odvažni i na neki su način uključivali publiku', a među najpopularnijih deset na Art Baselu od žena se našla jedino Jenny Holzer.

Čuvena 'instagramska' kupnja

Holzer na Instagramu nema osobni profil, ali mnogi drugi njeni kolege platformu odavno koriste kako bi prezentirali svoj rad ili pak ponudili isječke iz privatnog života. Među aktivnijim i zanimljivijim profilima su onaj Banksyja, koji ima 1,9 milijuna pratitelja, Jeffa Koonsa, Ai Weiweija, Sheparda Faireyja, Martina Parra i Cindy Sherman.

I ostali ključni igrači umjetničkog tržišta prepoznali su značaj Instagrama pa profile ima čitav niz aukcijskih kuća, galerista, kustosa i kolekcionara. Karen Robinovitz, Maria Baibakova, Yusaku Maezawa, Simon de Pury i Stefan Simchowitz neki su od ključnih kolekcionara, a od kustosa tu su, primjerice, Klaus Biesenbach iz njujorške MoMA-e, koji ima 259.000 pratitelja, potom Eva Respini iz bostonskog Instituta za suvremenu umjetnost, Nancy Spector iz Guggenheima te Brett Gorvy, nekadašnji voditelj odjela za suvremenu umjetnost u najpoznatijoj aukcijskoj kući Christie's.

A post shared by @brettgorvy on

Gorvy, koji je u međuvremenu pokrenuo vlastitu tvrtku Lévy Gorvy, u studenome 2016. na svom je privatnom profilu objavio da Christie's prodaje Basquiatovu sliku boksača Sugar Ray Robinsona iz 1982. Upravo se ukrcavao na avion za Hong Kongu, a kad je nekoliko sati kasnije sletio, imao je tri ponude - od kolekcionara iz SAD-a, Londona i Azije. Na koncu je Basquiata kupio Amerikanac za 24 milijuna dolara što se pamti kao jedna od najjačih 'instagramskih' kupnji. Prema New York Timesu, za takve su zainteresirani prije svega oni ispod 35 godina, koji umjesto tradicionalnih kanala, Instagram doživljavaju kao sigurno mjesto za otkrivanje i praćenje umjetnosti.

Strelovit rast u Hrvatskoj

U Hrvatskoj Instagram koristi 970.000 građana, kako je u svibnju objavila tvrtka za digitalni marketing Arbona. Prije samo tri godine taj broj je bio 190.000, što pokazuje kojom brzinom kod nas raste interes za ovu društvenu mrežu. Val je, dakako, zahvatio i domaće umjetnike, muzeje i galerije koje mahom imaju profile, samo što ih često vode s vrlo malo, ako imalo entuzijazma.

Zagrebačka privatna galerija Lauba, koja izlaže suvremenu umjetnost, trenutno ima najviše pratitelja - njih 5567, a slijede također zagrebački Muzej prekinutih veza (4320), Muzej suvremene umjetnosti (4140) i Muzej iluzija (2403).

Među njih se uvrstio i Muzej Apoksiomena (1416) u Malom Lošinju, koji platformu koristi za širenje priče o slavnoj skulpturi, njenoj burnoj povijesti, pronalasku, arheologiji, ali i o arhitekturi i dizajnu samog izložbenog prostora. I ostali navedeni muzeji profile uređuju s dosta brige i postove objavljuju redovito.

Lonac najpopularniji domaći umjetnik

Od umjetnika najpopularniji je Lonac koji se i u vani proslavio svojim hiperreralističnim muralima. Na profilu @lonacpot ima 39.900 pratitelja, a osim samih radova, često objavljuje i fotografije koje prate proces njihovog nastanka. Slijede ga dvoje street artista, OKO s 9113 pratitelja i Lunar, s njih 5054. Slikar Igor Taritaš ima 3881 pratitelja, umjetnica Nora Turato 3734, a Dora Budor 3452. Popularni su i ilustratori Tea Jurišić s 2734 pratitelja, Hana Tintor s 2669 i Miron Milić s 2112 pratitelja.

Među fotografkinjama i fotografima ističu se Dragana Jurišić s 9703 pratitelja, Marcella Zanki (4516), Senja Vild (4383), Tomislav Moze (4304) i Mare Milin (4045), a profile, primjerice, imaju i arhitekt Bruno Juričić, kustos s čijim se radom Hrvatska ove godine predstavlja na Venecijanskom bijenalu arhitekture (1142 pratitelja), arhitekti Idis Turato (1414) i Damir Ljutić (1229) te predsjednica Hrvatskog dizajnerskog društva Maša Milovac (1092 pratitelja). Popularan je i grafički dizajner Davor Bruketa, jedan od vlasnika agencije Bruketa&Žinić, koji objavljuje vrlo često i raznoliko, uključujući i intimne obiteljske fotografije. Ima 6051 pratitelja.