U Zagrebu su počeli 43. Dani satire Fadila Hadžića
Festival 43. Dani satire Fadila Hadžića kojim se zagrebačko Satiričko kazalište Kerempuh prisjeća svojega osnivača, velikog hrvatskog komediografa Fadila Hadžića, svečano je otvorilo u subotu gostovanje Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Splitu s predstavom ‘Kroćenje goropadnice’, kao prvo u nizu 13 ponajboljih recentnih satiričnih ostvarenja iz Hrvatske i regije u izboru selektorice Željke Turčinović.
Predstava proglašena jednom od najintrigantnijih recentnih adaptacija na domaćim pozornicama, splitsko ‘Kroćenje goropadnice’ suvremeno je čitanje drame Williama Shakespearea u čijem su središtu muško-ženski odnosi i pitanje granica slobode.
Uoči izvedbe, festivalskoj publici na početku 43. Dana satire Fadila Hadžića dobrodošlicu je poželio ravnatelj domaćina Satiričkog kazališta Kerempuh, Roman Šušković-Stipanović. Istaknuo je da će festival do 18. lipnja prikazati ukupno 13 predstava, izbor ponajboljih satiričnih ostvarenja u proteklih godinu dana iz Hrvatske, Srbije, Slovenije, te Bosne i Hercegovine.
Njih je, među više od 40 prijavljenih odabrala ovogodišnja izbornica Željka Turčinović, rekao je Šušković-Stipanović. ‘Pozivam vas sve da budete dobri domaćini našim gostima i punite gledalište Dana satire’, poručio je.
Moćna i hrabra predstava o istini u odnosima među ljudima
Predstava ‘Kroćenje goropadnice’ suvremena je adaptacija Shakespearove drame napisane početkom 1590-tih, koja komad izvorno zamišljen kao komediju, 430 godina kasnije, postavlja kao bespoštednu, fizički isrpljujuću horor-studiju muško-ženskih odnosa s fokusom na propitivanje granica slobode i 'porobljavanja' drugih.
Priča o muškarcu koji ženu prvo kupuje, da bi je potom 'ukrotio' i sveo na objekt, u režiji Ivana Plazibata postala je priča o slobodi kao neukroćenom predjelu divljine, ulice, grada, u svijetu razapetom međusobno suprotstavljenim silnicama zatupljujućeg neokonzervativizma i raskalašenog kapitalizma.
U središtu su komada dvije sestre, tvrdoglava i goropadna Katarina i pragmatična slatkica Bianca. Ljubav, oko koje se natječu njihovi prosci, samo je izlika za dobro proračunate novčane transakcije njihova oca Baptiste.
To je provodna niz Shakespearetova predloška, koji su redatelj Ivan Plazibat i dramaturginja Mila Pavićević preuzeli kao okosnicu svoje predstave, sadržajno se oslanjajući na original, ali uz slobodnu doradu. Tekst je jezično pretočen u kontekst suvremenog Splita.
Fizički zahtjevnu predstavu, punu sirove, tjelesne energije – ples je tu korišten kao asocijacija na tjelesnost, žudnju, objektivizaciju tijela – suvereno nosi energični snažan glumački ansambl, predvođen Katarinom Romac i Anom Marijom Veselčić u ulogama Katarine i Biance, a prate ih jednako glumački ekspresivno snažni Goran Marković, Filip Radoš, Nenad Sardelić, Marjan Nejašmić Banić, Pere Eranović, Stipe Radoja, Nikša Arčanin, Luka Čerjan i Vicko Bilandžić.
Utjelovljena u borbi dviju sestara za slobodu kad se za to njihovo pravo otimaju sedmorica muškaraca, metafora je humanističke borbe za pravo svih ljudi na slobodno odlučivanje, izražavanje, život. To je jedna bespoštedna, nejednaka borba, pretvorena u Plazibatovu ‘Kroćenju goropadnice’ u divlju, nesputanu, na trenutke sirovu i šokantnu predstavu koja stvara nelagodu i potiče na razmišljanje.
Inventivne i provokativne predstava koje zabavljaju i potiču na razmišljanje
‘Kroćenje goropadnice’ prva je u nizu ukupno 13 predstava ovogodišnjih Dana satire Fadila Hadžića, kojima je zajednički nazivnik kritički odnos prema društvenoj stvarnosti, u žanrovski raznolikim komadima, od lagane komedije, preko satirične groteske i burleske do kabareta i komedije klasičnijeg tipa.
Slijedi, u nedjelju 2. lipnja, predstava ‘Sve o ženama’ u produkciji Gavran teatra i režiji Mladene Gavran. Predstava mostarskog HNK-a ‘Sviraj to ponovno, Sam’ redatelja Marija Kovača gostovat će u Kerempuhu u utorak 4. lipnja.
Iz Beograda na Dane satire stižu čak tri predstave. Jugoslovensko dramsko pozorište iz Beograda predstavit će 5. lipnja u Zagrebu najnoviji projekt hrvatskog redatelja Bobe Jelčića ‘Kako je poludeo gospodin R’. Dan kasnije, u četvrtak 6. lipnja, Beogradsko dramsko pozorište gostuje s ‘Ničijim sinom’, završnim dijelom ‘Posmrtne trilogije’ Mate Matišića u režiji Marka Misirače. Narodno pozorište Beograd dolazi 11. lipnja s produkcijom amblematskog teksta Dušana Kovačevića iz 1983. ‘Balkanski špijun’, u režiji Tatjane Mandić Rigonat.
Iz Sarajeva na 43. Dane satire stiže ‘Murlin Murlo’, diplomska predstava studenata Akademije scenskih umjetnosti i Dragon teatra Zadar u režiji Alena Muratovića (8. lipnja). Od inozemnih predstava, na festivalu još gostuje Slovensko narodno gledališče iz Nove Gorice s komadom ‘Realisti’ redateljice Tijane Zijanić, u subotu 15. lipnja.
Domaćin festivala, Satiričko kazalište Kerempuh predstavit će se s dvije svoje popularne predstave, ‘Elling’ Simona Benta u režiji Hrvoja Korbara u petak 7. lipnja, te s uprizorenjem dramatizacije romana ‘Blue Moon’ Damira Karakaša u režiji Borisa Liješevića u četvrtak 13. lipnja.
Zagrebački Teatar &TD u programu je 12. lipnja, s ‘Kataloncem’, autorskim projektom mladog pisca i redatelja Ivana Penovića. Teatar Rugantino gostuje s predstavom ‘Sirena i Viktorija’ u režiji Filipa Grinvalda (14. lipnja), a kao posljednja predstava ovogodišnjeg festivala u Kerempuhu će 16. lipnja igrati komedija ‘Brodolomke’, koprodukcija Kazališta Moruzgva i Ludens teatra koju je postavio Krešimir Dolenčić.
43. Dane satire zatvorit će 18. lipnja svečana dodjela nagrada, a o tome tko će dobiti nagrade za najbolju predstavu u cjelini, najbolju režiju, najbolji tekst, najbolju glavnu te sporednu žensku i mušku ulogu, za najbolju ulogu po mišljenju publike, te nagradu mladoj glumici ili glumcu ove će godine odlučivati ocjenjivački sud koji čine glumac Dražen Čuček, dramaturg Dubravko Mihanović i novinarka i kazališna kritičarka Bojana Radović.
U sklopu dodjele bit će prikazan jednosatni film posvećen životu i djelu legendarnog glumca hrvatske komediografije Mladena Crnobrnje Gumbeka, te će biti otkrivena njemu posvećena zvijezda na Stazi slavnih ispred Kerempuha.