ODRŽIVI TURIZAM

Umjesto kažnjavanja turista, Kopenhagen je krenuo drugim putem i sad ih nagrađuje

21.07.2024 u 10:19

Bionic
Reading

Posljednjih godina globalni turizam obilježio je pojam održivosti, uz različite pokušaje najpopularnijih svjetskih gradova za suzbijanjem prekomjernog i štetnog vida turističkih djelatnosti. Ti se pokušaji obično svode na uvođenje novih taksi, pa i kažnjavanje. Glavni grad Danske krenuo je drugim putem: nagrađivat će sve one koji se tijekom boravka odluče za 'zelenije' i društveno odgovorne aktivnosti

Danska je i inače u svjetskom vrhu po održivosti, posebno zbog inovativnog pristupa obnovljivim izvorima energije, gospodarenju otpadom i prilagodbi klimatskim promjenama. Dovoljno se sjetiti CopenHilla, najčistije energane koja proizvodi energiju spaljivanjem otpada, na kojoj je uređeno čak i skijalište. Sada su osmislili najnoviji program za putnike nazvan CopenPay, a on nagrađuje sve posjetitelje koji se odluče na ekološki svjesnije odluke.

Kopenhagen je i ranije imao sličnih projekata, primjerice GreenKayak, koji omogućava besplatni najam kajaka ako za vrijeme veslanja skupljate smeće u tamošnjim kanalima. CopenPay pak predviđa nagrade za turiste koji putuju vlakom, hodaju ili bicikliraju gradom koji je iznimno prijateljski prema biciklistima, a njih ima četiri puta više nego automobila. Osim toga, sudjelovanje u akcijama čišćenja također donosi koristi.

Sve funkcionira na sljedeći način: putnici skupljaju bodove za aktivnosti poput volontiranja u čišćenju, sudjelovanja u održavanju urbanih farmi te korištenja gradskog prijevoza ili bicikala. Dovoljno je priložiti putnu kartu ili fotografiju dok pomažete u čišćenju i sličnom. Zauzvrat, dobit će poklone ili od gradskih ustanova ili od tvrtki. Tako se mogu dobiti besplatni obilasci muzeja, obroci u popularnim zalogajnicama, besplatno piće u ekološki orijentiranim barovima ili kava u kafićima. Recimo, Muzej Karen Blixen nudi besplatne karte svima koji pomognu održavati muzejski vrt.

Do sredine kolovoza u tijeku je pilot-program koji će pokazati uspješnost projekta. Bude li sve išlo onako kako je planirano, to možda bude dobar model i za druge gradove u potrazi za najboljim receptom za održivost putovanja.

'Pretvaranjem zelenih aktivnosti u kulturna iskustva turistima se pruža jedinstvena prilika da istraže Kopenhagen na način koji će biti koristan i za okoliš i za lokalnu zajednicu. To je potpuno u skladu s vrijednostima i ambicijama koje i inače zastupamo kako bismo promicali održiva rješenja', rekla je nakon promocije projekta gradonačelnica Sophie Hæstorp Andersen.

Dakle pokušavaju podijeliti svoj način života s gostima. Uostalom, svi vole besplatne poklone. A istodobno su Danci prije drugih shvatili nove trendove i među turistima, ne samo domaćinima. Prošle godine je, naime, objavljena studija koja je govorila da 81 posto potencijalnih putnika želi promijeniti svoje ponašanje i djelovati na više održiv način. No istodobno ih je samo 22 posto uspjelo ostvariti željene promjene. Za to je kriv i manjak pruženih prilika, pa bi CopenPay mogao biti odličan način za ostvarivanje njihovih želja.