PREDSJEDNIČKI OPOZIV

Trump donio odluku nakon koje više ništa na internetu neće biti isto

04.04.2017 u 13:06

Bionic
Reading

Američki predsjednik Donald Trump potpisao je opoziv pravila privatnosti online koje bi pružateljima usluga pristupa internetu ograničile mogućnosti dijeljenja i prodaje korisničkih podataka u oglašivačke svrhe

Predsjednik Donald Trump potpisao je opoziv nakon što su američki Kongres i Senat izglasali ukidanje pravila koja je donijela regulatorna agencija Federal Communications Commision (FCC) za mandata predsjednika Baracka Obame.

Zastupnici Demokratske stranke u Kongresu od predsjednika Trumpa tražili neka stavi veto na opoziv, ali bilo je jasno kako se to neće dogoditi nakon što je glasnogovornik Bijele kuće Sean Spicer rekao kako će predsjednik Trump podržati zakon o povlačenju FCC-ovih pravila za regulaciju širokopojasnog pristupa. 

Spicer je kritizirao je i odluku FCC-a prema kojima su pružatelji usluga pristupa internetu (ISP) reklasificirani kao obični telekomi, što je značilo kako se na njih primjenjuju pravila o zaštiti privatnosti i neutralnosti neta. 

FCC-ova pravila o zaštiti privatnosti nalagala su pružateljima usluga pristupa internetu i mobilnom širokopojasnom internetu da od korisnika traže pristanak za korištenje, dijeljenje ili prodaju podataka o povijesti pretraživanja weba, korištenju aplikacija i drugih osobnih podataka. Mogla su stupiti na snagu već 4. prosinca ove godine.

Ako takva pravila nisu na snazi pružatelji usluga pristupa interntu mogu bez njegovog pristanka analizirati korisničku povijest surfanja webom kako bi mu isporučivali personalizirane oglase. 

To ne mora uključivati daljnju prodaju podataka o pretraživanju jer brojni pružatelji usluga pristupa internetu imaju vlastite oglašivačke mreže. No, oni koji nemaju takve mreže na raspolaganju mogu podatke prodavati oglašivačkim mrežama i agencijama. 

ISP-ovi su se obvezali korisnicima omogućiti uskraćivanje pristanka na korištenje njihovih podataka za personalizirano oglašavnje, ali su tražili da pristanak bude automatski, a da oni koji ne žele dijeliti svoje podatke imaju mogućnost isključivanja iz programa.

Zagovornici poštivanja prava na privatnost online tvrde kako bi kupci trebali moći odabrati hoće li njihovi podaci biti korišteni za personalizirano oglašavanje, upozoravajući kako veliki broj njih nije ni svjestan kako može uskratiti dozvolu za korištenje tih podataka. 

Prodaja personaliziranih podataka ne znači kako će biti moguće kupiti povijest surfanja weba pojedinaca (što je i tehnički i zakonski iznimno zahtjevno, ako ne i nemoguće), već kako od oglašivačkih tvrtki možete kupiti personalizirano oglašavanje za pojedince. 

Postoje mišljenja prema kojima će ovaj Trumpov potez u stvari pomoći podizanju razine privatnosti online i učiniti ju otpornijom na njuškanje vlasti.

Kako pristupamo internetu putem raznih davatelja usluga (kod kuće, na poslu, koristeći mobilni internet, u kafićima...), tako ISP-ovi imaju u pravilu samo dio podataka o nama. Neki veći, neki manje, naravno. 

S druge strane, sve raširenije korištenje protokola https:// znači kako ISP-ovi sve teže prate naše navike surfanja. A i uvijek možete podići osobnu virtualnu privatnu mrežu (VPN), pa sakriti sve što vam se svidi.

Moguće je kako će tehnološke tvrtke poput Applea nastojati popuniti prazninu u regulaciji vezanu uz privatnost online tako što će svojim korisnicima ponuditi dodatnu zaštitu.

Predsjednik FCC-a Ajit Pai pozdravio je odluku predsjednika Trumpa, rekavši kako je dosadašnja regulacija osmišljena kako bi pogodovala skupini favoritiziranih tvrtki, a ne potrošačima. 

Prema njegovom mišljenju, ISP-ove treba tretirati kao operatore web odredišta, kao što su Google i Facebook, a i zalaže se da nadzor nad ISP-ovima i tvrtkama koje nude sadržaj putem interneta prijeđe u nadležnost agencije Federal Trade Commision. 

Više: Ars Technica