Bell 212

Helikopter u kakvom je poginuo iranski predsjednik ima i hrvatska policija

20.05.2024 u 10:54

Bionic
Reading

Iranski predsjednik Ebrahim Raisi poginuo je u nedjelju u padu helikoptera u iranskoj pokrajini Istočni Azerbajdžan. Riječ je o helikopteru Bell 212, a tportal donosi kakva je to letjelica koja se koristi u mnogim državama širom svijeta, a također se njome služi hrvatska policija

Iako točan uzrok pada letjelice još nije poznat, zna se da je letjela kroz planinsko područje po snježnom nevremenu, a možda su upravo loši meteorološki uvjeti razlog pada. Bell 212 inače je pouzdan helikopter te u mnogim državama i privatnim kompanijama leti više od 50 godina. Počeo se proizvoditi 1968. pod oznakom CUH-1N za potrebe kanadske vojske. Uskoro je njegove prednosti uočio i SAD, pa se već 1970. počeo proizvoditi i za američku vojsku pod oznakom UH-1N te se ubrzo počeo upotrebljavati u ratu u Vijetnamu.

Tvrtka Bell Helicopter uvidjela je mogućnost primjene tog helikoptera i u civilne svrhe, pa ga je počela proizvoditi pod imenom Bell 212 u dvije inačice, teretnoj i putničkoj. U teretnoj inačici helikopter je mogao smjestiti teret u prostor od 6,23 kubična metra te nositi vanjski teret težine 2268 kilograma. U putničkoj inačici, kakva je bila ona u kojoj je poginuo iranski predsjednik, helikopter ima mjesta za 15 osoba, pilota i 14 putnika.

Bell 212 u sastavu hrvatskog MUP-a Izvor: Pixsell / Autor: Matija Habljak/PIXSELL

Letjelica spada u helikoptere srednje veličine, dugačka je 17,4, a visoka 3,8 metara te s promjerom rotora od 14,6 metara. Dvostruki motor Pratt & Whitney Canada PT6T-3 pogoni je najvećom brzinom od 220 km/h s doletom od 439 kilometara i najvećom visinom leta od 5300 metara. Osim Kanade i SAD-a, helikopter je u upotrebi, u vojnoj i civilnoj inačici, u mnogim državama svijeta, poput Japana, Kolumbije, Tajlanda, Velike Britanije, Španjolske, Italije i mnogih drugih. Većina država bivše Jugoslavije također ih ima ili ih je imala u svojoj upotrebi kao nasljedstvo helikoptera nabavljenih krajem 1970-ih ili početkom 1980-ih, pa ih tako imaju policija u Srbiji, Makedoniji, BiH i Hrvatskoj. Makedonci su svoj jedini Bell 212 iz 1978. generalno remontirali 2021. u Švedskoj, a Slovenci su umirovili svoj 2022.

O proizvođaču

Bell Agusta Aerospace Company bila je tvrtka koju su 1998. osnovali Bell Helicopter, izvorni proizvođač helikoptera Bell 212, i Agusta (sada AgustaWestland), a surađivali su na raznim proizvodima još od 1952. Zato se helikopter može naći i pod imenom Agusta-Bell 212. Zajedničko ulaganje raspušteno je 2011., kada je AgustaWestland preuzeo potpuno vlasništvo nad tim projektom, preimenujući ga u AgustaWestland Tilt-Rotor Company (AWTRC).

Hrvatski Bell 212, oznake 9A-HBM, proizveden je 1978. i od tada služi za policijske potrebe, kako u bivšoj Jugoslaviji, tako i u Hrvatskoj. Među ostalim, tim su se helikopterom tijekom Domovinskog rata na prvu liniju bojišnice prebacivali pripadnici specijalne postrojbe MUP-a, kao i potrebno streljivo, hrana i druga oprema. Od istog proizvođača u Hrvatskoj se još koristi manji trenažni helikopter Bell 206 Jet Ranger u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, kao i 'nabildana' borbena verzija tog helikoptera pod imenom Bell OH-58 Kiowa Warrior, kakve je Hrvatska nabavila proteklih godina te ih HRZ u svom sastavu ima 15, nakon što se jedan srušio u more u siječnju 2020. kod mjesta Zablaće u Zlarinskom kanalu, kada su poginula oba pilota.