vremeplov

Alfa Romeo Alfetta GT i Giulietta slave 50., odnosno 70. rodjendan: Dva nova logotipa 'Made at the Centro Stile'

29.01.2024 u 09:37

Bionic
Reading

Muzej Alfa Romea u Areseu proslavit će dvije godišnjice posvećenim događajima, gdje će obožavatelji sudjelovati u paradama, razgovorima u 'backstageu' i još mnogo toga. Kulminacija proslave će biti na stazi Mugello

Alfa Romeo počinje 2024. godinu obilježavanjem dvije vrlo važne obljetnice. Ove godine je 70. automobila Giulietta Sprint koja je predstavljena 1954. godine, kao i 50. automobila Alfetta GT iz 1974. godine; dva vrlo popularna i komercijalno uspješna modela koji – svaki na svoj način – pričaju priču o dva nezaboravna razdoblja, izvanredna vremena u talijanskoj automobilskoj povijesti.

Kako bi obilježili ovu prigodu, Alfa Romeo Centro Stile proizveo je dva nova logotipa, namjerno predstavljena početkom godine. Njihov cilj je podržati događaje klubova i marke tijekom 2024. godine, čineći ih simbolima počasti koju će ljubitelji Alfa Romea odati dvama automobilima koji su zauzeli svoje pravo mjesto u kolektivnoj svijesti, kao ikone funkcionalne ljepote i plemenitog talijanskog sportskog duha.

Široka paleta klupskih događanja i sve komunikacije marke stoga će nositi službene ambleme 'made at the Alfa Romeo Centro Stile'.

Odlikuju se minimalističkim i elegantnim linijama, dva logotipa ponavljaju značajke dva automobila, ukrašena za tu priliku njihovim potpisom, istim fontom kao na karoseriji. Datumi slavlja upotpunjuju počast.

Alfa Romeo Centro Stile nudi oba amblema u nizu boja, kako bi bili iznimno funkcionalni za različite primjene.

Proslave u muzeju Alfa Romea

Muzej Alfa Romea u Areseu već je zakazao dva događaja za proslavu ovih velikih obljetnica. Kontekst je Backstage, serija predavanja započeta 2018. godine kako bi se istražila povijest Alfa Romea koristeći neobjavljene materijale iz Dokumentacijskog centra (Documentation Center) i svjedočanstva povjesničara, dizajnera, testnih vozača i mehaničara koji su igrali aktivnu ulogu i imali su veliko znanje o automobilima ili projektu.

U nedjelju, 5. svibnja, u središtu pozornosti bit će Alfetta GT, a Giulietta na red dolazi 2. lipnja. Predavanja će se održati u muzejskoj dvorani Giulia, a prethodi im mimohod na koji su pozvani vlasnici tog specifičnog modela Alfa Romea.

Potpuni raspored Backstage razgovora bit će uskoro objavljen na museoalfaromeo.com. Treći Tribe Days bit će svakako vrhunac obilježavanja. Jedinstveni događaj namijenjen svim entuzijastima na četiri kotača: ljubiteljima Alfa Romea i ostalima, klubovima, kolekcionarima, entuzijastima, samo znatiželjnicima, a sve ujedinjuje njihova strast prema marki.

Povijest dva automobila

Giulietta Sprint (1954.)

Automobil koji je obilježio transformaciju marke Alfa Romeo u veliku automobilsku industriju nedvojbeno je bila Giulietta, 'talijanska djevojka'. Godine 1952. proizvodnja Alfa Romea bila je usredotočena isključivo na model 1900, tako da je ideja o modernijem automobilu s ograničenijom zapreminom napredovala.

Nakon odbacivanja početnih planova za mali automobil od 350 cm³ i za još jedan model s prednjim pogonom od 750 cm³ (iako će se šifra 750 također koristiti u kasnijim projektima), do kolovoza 1952. godine bilo je jasno kako će konstrukcija automobila biti konvencionalna, s motorom sprijeda i pogonom na stražnje kotače.

U roku od godinu dana, prvi prototip izašao je na cestu, kompaktni coupé koji je kreirao odjel karoserije na čelu s Ivom Coluccijem, opremljen četverocilindričnim motorom od lake legure s dvije bregaste osovine od 1100 cm³. Njegov obujam je tada povećan na 1300 cm³ (1290 cm³). S jednogrlim rasplinjačem razvijao je 65 KS, uz najveću brzinu od 165 km/h, no na kraju svoje karijere, s najnovijom evolucijom 1958. godine i dvostrukim rasplinjačem, snaga mu je porasla na 79 KS, jureći do 170 km/h. Mjenjač i kućište diferencijala također su izrađeni od aluminija. Bubanj kočnice temeljene su na modelu 1900.

Početkom 1954. godine mehaničari su bili na početku u skicama, no preživjele su samo skice i nekoliko osnovnih prototipova karoserije. No, Finmeccanica je najavila isporuku određenog broja primjeraka odabranim vlasnicima dionica. Zastoj je riješio Rudolf Hruska, kojeg je Giuseppe Luraghi pozvao da reorganizira tvornicu s ciljem proizvodnje 50 automobila Giulietta dnevno: vanjski proizvođač karoserija sastavio je malu seriju coupé verzija koje su isporučene dioničarima dok su čekali na limuzinu. Nakon početnog nepovjerenja, IRI predvođen Alfa Romeom prihvatio je prijedlog: skice su predstavili Boneschi, Boano i Bertone. Potonji je, uz pomoć dizajnera Franca Scaglionea, osmislio kompaktan automobil dobrih proporcija, minimalističkih, profinjenih i sportskih linija: Giulietta Sprint.

Automobil je predstavljen na Salonu automobila u Torinu 21. travnja 1954. godine, ali dva tjedna ranije održana je pretpremijera u dvorištu u Portellu za 'insajdere' i vlasti: dva glumca su iskočila iz helikoptera odjevena u Shakespeareove Romeo i... Juliet.

Giulietta je ostavila trag u prodaji čim je predstavljena. Nekoliko dana kasnije, narudžbe su morale biti obustavljene; tvornica je rasprodala svu proizvodnju. Uspjeh automobila se sveo na performanse, stavljajući automobil na razinu koja prije nije viđena u njegovoj kategoriji i nadmašujući konkurente u mnogo višoj klasi.

To će postati prekretnica za Alfa Romeo, početak velike automobilske industrije. Proizvodnja Giuliette u raznim inačicama trajala je 11 godina: ukupno je napravljeno 177.513 primjeraka, od kojih je 24.084 bio Sprint.

  • +10
Alfa Romeo Alfetta GT i Giulietta slave 50., odnosno 70. rodjendan Izvor: Promo fotografije / Autor: Alfa Romeo

Alfetta GT (1974.)

Lansiranje Alfette uslijedilo je dvije godine kasnije s coupé verzijom, kojoj je dodijeljen nezavidan zadatak zamijeniti legendarni, najprodavaniji Bertone coupé, koji je dizajnirao Giorgetto Giugiaro 1963. godine kao sportsku verziju modela Giulia. Međutim, međuosovinski razmak Alfetta GT 1.8 bio je skraćen za 110 mm, a ovjes je bio sportskiji.

Karoseriju je još uvijek dizajnirao Giugiaro – koji je do tada osnovao vlastitu tvrtku, Italdesign – prema vrlo modernim standardima, već djelomično anticipiranim s prototipom od prije nekoliko godina, temeljenim na modelu 1750 GTV: hatchbackovi s fastback stražnjim krajem koji je završio s naznakom spojlera. Linije su bile uglate; prednji dio, s četiri udubljena prednja svjetla, bio je nizak.

Zapravo, Alfa Romeo Centro Stile već je jasno ostavio trag u dizajnu. Vozačevo sjedalo također je odražavalo sportski ton, svojim niskim, opuštenim položajem i jednim instrumentom - velikim brzinomjerom - ispred vozača. Mjerač kilometara i drugi instrumenti bili su u sredini instrumentne ploče.

Alfetta GT je, međutim, zamišljena više kao grand tourer nego kao ekstremni sportski automobil, s velikom pažnjom posvećenom praktičnosti: u unutrašnjosti je bilo dovoljno mjesta za četiri osobe, stražnji prozori su se mogli spustiti, a veliki prtljažnik je lako dostupan kroz vrata prtljažnika.

Već 1975. godine mehanika modela Alfetta GT je bila malo izmijenjena, sa 122 KS pri 5500 okr./min. na 118 KS pri 5300 okr./min. Godinu dana kasnije došlo je do debija početne verzije, s 1.6 motorom od 109 KS (proizvodio se samo do 1980.) i pojednostavljenim specifikacijama, te GTV (GTS na britanskom tržištu) s dvolitrenim motorom.

Proizvodnja je završila 1986. godine, nakon što je iz tvornice izašlo 136.275 primjeraka različitih verzija.

Tportal je i na WhatsAppu

Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'