VELIKI JUBILEJ

Audi slavi 125 godina Horcha: Izložba koja predstavlja glamur luksuzne njemačke marke

14.06.2024 u 11:28

Bionic
Reading

Jedna od najglamuroznijih marki u njemačkoj automobilskoj povijesti, Horch, bila je tržišni lider u luksuznoj klasi tijekom 1930-ih. Osnivač August Horch se prvobitno školovao za kovača, postavši pionir automobilskog inženjerstva

Prije 125 godina osnivač Audija August Horch osnovao je A. Horch & Cie., svoju prvu tvrtku. Audi Tradition slavi prestižnu obljetnicu novom posebnom izložbom. Otvorena od 10. lipnja do 31. prosinca u Audi Forumu Neckarsulm u Njemačkoj, izlaže vrhunske izloške uokvirene renomiranim opernim kućama – otuda i naslov: 'Grand Opera – 125 godina Horcha'.

Jedna od najglamuroznijih marki u njemačkoj automobilskoj povijesti, Horch, bila je tržišni lider u luksuznoj klasi tijekom 1930-ih. Nije bilo izvjesno da će osnivač, August Horch iz Winningena an der Mosela, Njemačka, koji se prvobitno školovao za kovača, postati pionir automobilskog inženjerstva.

Pa ipak, nakon što je 1890. diplomirao inženjer na Tehničkoj školi Mittweida u Saskoj, znatiželjni i tehnički vješt Horch brzo je razvio svoju viziju savršenog automobila. U svojoj autobiografiji 'Ich baute Autos' (hrv. Gradio sam automobile), Horch se osvrće unatrag: 'Što god je trebalo, bio sam odlučan graditi samo velike automobile visoke kvalitete s prvoklasnim materijalima.'

August Horch je započeo svoju karijeru pod vodstvom Carla Benza u Mannheimu, gdje je na kraju postao voditelj proizvodnje za motorna vozila tijekom svog trogodišnjeg mandata. Međutim, Horch je smatrao da mu nedostaje sloboda koja mu je bila potrebna za razvoj svojih ideja, pa je prije 125 godina sam krenuo u posao. Zajedno s trgovcem suknom Salli Herz, Horch je 14. studenog 1899. godine u Ehrenfeldu, Köln, osnovao svoju prvu tvrtku, A. Horch & Cie.

Pionir August Horch: Začetnik mnogih tehničkih inovacija

Upravo u prvoj radionici A. Horch & Cie., postavljenoj u bivšoj štali za konje, mladi su poduzetnici počeli raditi na motorima. Samo godinu dana nakon pokretanja tvrtke, August Horch je predstavio svoj prvi automobil u prosincu 1900., Horch br. 1 s dva cilindra i 4 do 5 KS.

Kako automobil nije uspio komercijalno uspjeti, Horch je preselio sjedište tvrtke u potrazi za investitorima, prvo u Reichenbach, Vogtland, a zatim u Zwickau 1904. godine. Tamo je Horch transformirao svoju tvrtku u dioničko društvo. Ubrzo su uslijedili prvi uspjesi: prodan je dovoljan broj automobila, a Horch se razgranao u motorsport, pri čemu marka Horch brzo postaje poznata. Međutim, 1909. Horch i nadzorni odbor nisu se složili oko strateškog smjera tvrtke, pa je Horch bio prisiljen otići. No, odbio je odustati te je iste godine osnovao novu tvrtku u blizini sjedišta svoje stare tvrtke. Pravno, tvrtka više nije smjela koristiti njegovo prezime - i tako je rođen 'Audi', što je latinski prijevod Horch (hrv. slušati).

August Horch je tijekom svog života bio izvanredan inženjer koji je svojim pionirskim duhom neprestano donosio inovacije. Jedna od njegovih prvih patentnih prijava početkom 20. stoljeća bila je rastavljiva veza za magnetsko paljenje, koja je ubrzavala pokretanje motora. Horch uvodi kardanski pogon, koristi laku leguru za lijevanje kućišta radilice i za kućišta mjenjača i diferencijala, koristi krom-nikal čelik za visoko opterećene zupčanike i konačno je prvi koji kontrolira ulaz goriva u motor kroz gornje ventile.

Kako su četiri prstena postala zaštitni znak Audija Izvor: Promo fotografije / Autor: Audi AG

Teški gospodarski uvjeti ranih 1930-ih su ponovno ujedinili Audi i Horch. Na inicijativu Državne banke Saske, četiri proizvođača vozila Audi, DKW, Horch i Wanderer udružila su se 1932. u Auto Union AG, drugu po veličini motorna vozila grupa u Njemačkoj u to vrijeme. Logo tvrtke nove grupe prikazivao je četiri isprepletena prstena, koji predstavljaju neodvojivo jedinstvo četiri osnivačke tvrtke. Imena marki Audi, DKW, Horch i Wanderer su zadržana. Svakoj od četiri marke grupe dodijeljen je određeni tržišni segment: dok je DKW bio aktivan u segmentu motocikala i malih automobila, a Wanderer je proizvodio i prodavao automobile srednje veličine, Audi je plasirao automobile u luksuznom segmentu srednje veličine, a Horch je predstavljao luksuz automobila na vrhu tržišta.

U 1930-ima, marka Horch je uspjela zadržati vodeću poziciju u luksuznom segmentu. Tada su svi koji su nešto značili vozili Horch, od pisca Thomasa Manna i boksačke legende Maxa Schmelinga do glumca Harryja Piela, da spomenemo samo neke istaknute vozače. Izbijanjem Drugog svjetskog rata tvrtka je bila prisiljena započeti proizvodnju oružja, a marka Horch nakon rata je prestala postojati. Ali ime Horch nije potpuno nestalo: od 2022. Audi A8 L Horch zauzima posebno mjesto u ponudi Audi modela. To je vrhunska verzija luksuznog modela Audi A8 za kinesko tržište – i proizvedena u Neckarsulmu. Stoga je prikladno da Audi Tradition dovodi u Neckarsulm svoju proslavu 125. godišnjice bogate i jedinstvene povijesti marke Horch.

  • +19
Audi slavi 125 godina Horcha Izvor: Promo fotografije / Autor: Audi AG

Luksuzni automobili u prestižnom okruženju – Grand Opera

Izložba 'Grand Opera – 125 godina Horcha' od 10. lipnja do 31. prosinca u Audi Forumu Neckarsulm javnosti nudi jedinstvenu zbirku automobila: uz prvi Horch, repliku originalne šasije, posjetitelji mogu vidjeti prvi automobil s osam cilindara serijske proizvodnje koji se prodaje u Njemačkoj, Horch 8 Type 303.

Marka Horch također je ušla u povijest s prvim njemačkim automobilom s dvanaest cilindara u velikoj seriji, Horch 670 izgrađen 1931. Ovaj će automobil također biti dio posebne izložbe, zajedno s automobilom koji se dugo smatrao izgubljenim prije nego što je ponovno otkriven u Teksasu. Proizveden od strane Auto Union GmbH u Ingolstadtu u poslijeratnoj eri, posljednji Horch, kako je automobil poznat, stigao je do Sjedinjenih Država prije nego što ga je Audi Tradition ponovno otkrio 2008.

Stefan Felber, kustos izložbe povodom obljetnice Horcha, je komentirao: 'Kao prikladnu pozadinu za ove elegantne i jedinstvene automobile, izložba ih postavlja na najveće svjetske pozornice. Svi Horchovi izlošci mogu se vidjeti uokvireni interijerima poznatih opernih kuća, a fotografirao ih je međunarodno priznati i nagrađivani fotograf Rafael Neff. Ova suradnja rezultira prekrasnom simbiozom automobilskih i arhitektonskih umjetnina – Grand Opera!'