U prosincu 2019. je u Hrvatskoj novoregistrirano 4022 novih osobnih automobila, a model s najviše novih registracija u prosincu je Fiat 500 s 304 komada, a na drugom mjestu je također jedan Fiat – Panda sa 178 komada
Nakon što smo dobili najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za mjesec prosinac, a pri tome mislimo na novoregistrirane nove automobile, donosimo vam detaljniju analizu prodajnih rezultata za cijelu 2019. godinu.
Zahvaljujući ponovno Promociji Plus, najmeritornijoj tvrtci po pitanju analize prodajnih rezultata automobilskog tržišta kod nas, doznali smo da nam je prosinac donio gotovo duplo bolje rezultate u odnosu na prošlogodišnji isti mjesec - prosinac. Novoregistrirano je ukupno u mjesecu prosincu 4022 novih osobnih automobila, što je za čak 1610 komada više ako gledamo samo prosinac 2018. U Hrvatskoj je u svih 12 mjeseci registrirano 62.938 novih osobnih vozila, ali sada za razliku od dvanaest mjeseci prošle godine ove godine ukupno s prosincem to je 2897 registracija više, kada je zabilježeno 60.041 registracija novih osobnih vozila. Ukupni su rezultati u 2019. su odlični, tako da smo u kalendarskoj 2019., kako smo i očekivali, postigli i ukupno bolje rezultate nego cijele prošle godine. U postotcima to iznosi 4,83 posto, a treba odmah reći da je to 'zdravi' rast i ne bismo imali ništa protiv da se on ponovi i u 2020. godini. Iako, bojimo se da će nova pravila po pitanju emisije CO2 o kojima smo pisali u više navrata, prilično prodrmati tržište automobila u 2020. ne samo u Europskoj uniji, već i u Hrvatskoj.
Volkswagen, Škoda i Renault predvode listu najprodavanijih marki u 2019. godini
Vrh ljestvice prodaje novih vozila u 2019. godini pripao je Volkswagenu, koji sa 8481 automobilom drži 13,48 posto tržišta (no to je ipak 451 vozilo manje u odnosu na cijelu prethodnu 2018. godinu i manji udio na tržištu u 2018. od 14,88 posto). I ta marka se jedina može pohvaliti da je u prošloj 2019. godini prodala više od 8000 komada automobila, dok niti jedna druga nije prešla 5805 komada pojedinačno. Na drugom je mjestu je Škoda s 5873 vozila ili 9,33 posto tržišta (no oni su u 2018. godini bili 'lošiji' s 5293 vozila ili čak 580 vozila manje, a imali su i manji tržišni udio od 8,82 posto). Na trećem mjestu je Renault s 5807 vozila ili 9,23 posto tržišta (prošle godine 5805 vozila i 9,67 posto tržišta). Opel je godinu 2019. završio na četvrtom mjestu, jer su prodali 5291 vozilo i drže 8,41 posto tržišta, a Dacia na petom mjestu s 3685 vozila ili 5,85 posto tržišta. Već smo i proteklih mjeseci napominjali da na mjesečne rezultate pojedinih marki utječu brojni faktori, poput raspoloživosti određenog modela, očekivanja dolaska na tržište novih modela, flotne prodaje (nabava vozila raznih tvrtki za svoje potrebe, odluka Vlade RH i lokalne uprave o obnavljanju vlastitog voznog parka,...), liberalizacije tržišta taxi prijevoza, reeksport u treće zemlje, ili kad je riječ o osobnoj kupnji građana (koja uvelike ovisi o dostupnosti kredita za građane, rasta osobnog standarda, najava dobre turističke sezone ili samoj procjeni građana o vlastitim financijskim izgledima do kraja godine, ekološkoj osvještenosti pojedinca, poticajima države, ...). Jedan od bitnih faktora je i kretanje cijene naftnih derivata kod nas i u svijetu, a vjerojatno na rezultate u nekom jako malenom dijelu utječu i faktori poput zabrane prometovanja vozilima starijih Euro normi o emisiji ispušnih plinova u nekim zapadnoeuropskim gradovima, ili slično.
Škoda Octavia je opet na 1. mjestu, a Renault Clio i VW Golf na 2. i 3. mjestu najprodavanijih modela
Prema podacima o registracijama novih automobila u prošloj 2019. Škoda Octavia sa 3320 komada je najprodavaniji model u Hrvatskoj (u 2018. je isto tako bio najprodavaniji model s 2982 komada), a na drugom mjestu je, kao i u 2018. godini, Renault Clio s 2347 komada, na trećem mjestu je, kao i 2018., Volkswagen Golf s prodanih 2304 komada. Suzuki Vitara je godinu 2019. završila na četvrtom mjestu sa 1762 komada. Peto mjesto je zauzeo model Dacia Duster sa 1586 komada, odnosno 15 komada više od šestoplasiranog Renaulta Captura sa 1571 komadom. Nećemo ulaziti u razloge dobrih ili loših prodajnih rezultata pojedinih modela, ali sasvim je izvjesno da se i u studenom Škoda Octavia pokazala ponovno kao jak adut češkog proizvođača kod hrvatskih kupaca. Prema modelima pojedinih marki u prvih 20 najprodavanijih modela u cijeloj 2019. iz segmenta SUV-a ili crossovera, 9 je različitih modela. To znači da je udio 'terenaca' (11.172 komada), u 28.832 automobila prvih 20 najprodavanijih modela, sada je 38,7 posto, što je i dalje više od europskog prosjeka od 34,3 u cijeloj 2018. godini. Naravno, treba voditi računa i o činjenici da smo u 62.938 prodanih automobila u 2019. uzeli u obzir po rezultatima prodanih 'terenaca' samo prvih 20 pojedinačno najprodavanijih modela, a tu su još i oni 'ostali', koji su pojedinačno imali manji broj prodanih primjeraka, ali svakako su među njima i neka SUV ili crossover vozila.
Ako opet uzmemo samo mjesec prosinac 2019. tu je pojedinačno najprodavaniji model Fiat 500 sa 304 komada, Fiat Panda je u prosincu zauzela drugo mjesto sa 178 komada, a Ford Fiesta je na trećem mjestu sa 150 komada. No, u prvih 20 najprodavanijih modela u prosincu 2019. su na listi neki modeli kojih u ukupnom rezultatu nema među 20 za cijelu 2019., poput: Fiata Pande, Fiata 500L, Ford Fieste, Ford Ecosporta, Mazde3, Mazde2, VW T-Crossa, Hyundai Tucsona i BMW-a 5. S druge strane, s liste najprodavanijih modela u cijeloj 2019. na listi 20 najprodavanijih u prosincu, zanimljivo je nema: Opel Astre, Opel Corse, Opel Crosslanda X, Citroëna C3, Toyote Yaris, VW Pola, VW T-Roca, Nissan Qashqaija i Hyundai i20.
Prodaja marki prema tipu goriva u 2019.
Prema tipu motora, u gornjoj tablici možemo vidjeti preferencije hrvatskih kupaca što se tiče vrste pogonskog goriva u protekloj 2019. godini. Ukupno je u cijeloj godini prodano 39 različitih marki automobila. Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku od marki na našem tržištu, u ukupnim rezultatima u proteklih dvanaest mjeseci dominiraju i dalje Otto automobili ili kolokvijalno govoreći, automobili na benzin s 38.467 komada ili 61,1 posto. Automobili s dizelskim motorom su na drugom mjestu s 22.116 komada ili 35,1 posto. Na trećem mjestu su i dalje hibridni automobili s 1641 komadom ili 2,6 posto. Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) s 521 komadom ili 0,8 posto (ovdje je riječ o automobilima s bezinskim motorom, koji imaju i tvorničke postavke da mogu koristiti i UNP kao gorivo). Naravno, već smo i ranije rekli, jedan značajan broj automobila na benzin nakon prve registracije (a, u ovoj analizi je riječ prije svega o novoregistriranim automobilima) dodatno ugradi instalaciju za UNP, no to nije vidljivo u ovoj tablici.
Potpuno električnih automobila je i dalje mizerno malo, samo 0,3 posto od svih prodanih automobila u Hrvatskoj. U protekloj je 2019. godini tako novoregistrirano 193 komada čisto električnih automobila. Marka Tesla koja proizvodi isključivo električne automobile u dvanaest mjeseci je prodala ukupno 29 svojih modela. U kategoriji električnih automobila kod nas se u 2019. nalazi samo 10 marki, koje su našle put do svojih kupaca koji su željeli kupiti upravo - potpuno električne automobile. I da, najprodavanija marka u segmentu potpuno električnih automobila je Hyundai sa 50, Smart je drugi s 39, a Nissan je treći s 32 komada električnih vozila, na četvrto mjesto se smjestila gore spomenuta Tesla s 29 komada. Kod automobila na UNP je najprodavanija marka s 483 komada Dacia i još samo Opel s 32 komada te Mitsubishi s 2, kao i Kia, Suzuki, Hyundai, Fiat s po 1 komadom. Kod automobila s hibridnim pogonom novoregistriran je u 2019. godini 1641 automobil, odnosno 2,6 posto svih prodanih automobila. I dalje na uvjerljivom prvom mjestu japanska Toyota s 1286 automobila, zahvaljujući cijeloj paleti hibridnih modela. U to spadaju modeli : Yaris Hybrid, Corolla Hybrid (Hatchback, Sedan i Touring Sports), Camry Hybrid, C-HR Hybrid, RAV4 Hybrid te Prius Hybrid, Prius + Hybrid i Prius Plug-In Hybrid. Tu je Lexus sa svojim modelom ES 300h F Sport.
Prodaja prema županijama u 2019. godini
I na kraju, prodajni rezultati prema županijama izgledaju ovako; u Gradu Zagrebu i zagrebačkoj županiji novoregistrirano je najviše automobila, čak 24.237 komada ili 38,51 posto od ukupne količine prodanih osobnih automobila u 2019. Na drugom mjestu je Splitsko-dalmatinska županija s 4631 komada ili 7,36 posto tržišta. Istarska županija je treća sa 4557 registracija novih automobila ili 7,24 posto. Posljednja prema ovoj listi je Ličko-senjska županija sa samo 249 komada ili 0,4 posto od ukupne brojke od 62.938 novoregistriranih osobnih automobila od siječnja do kraja prosinca 2019. I da, ako ste se pitali gdje su sve one registracije s oznakom DA (Daruvar), koje srećemo posvuda po Hrvatskoj, oni su u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji i završili su godinu na 6. mjestu s 3413 registriranih novih automobila ili 5,42 posto.