NEUE KLASSE

[FOTO] BMW će koristiti inovativne okrugle baterije na novoj platformi od 2025.

09.09.2022 u 12:27

Bionic
Reading

Novorazvijena šesta generacija BMW-ovih litij-ionskih ćelija donijet će veliki napredak u tehnologiji koja će povećati gustoću energije za više od 20 posto, poboljšati brzinu punjenja do 30 posto i povećati domet do 30 posto

BMW Grupa je uvjerena da će snažne, inovativne, održivo proizvedene baterije biti ključne za uspjeh individualne elektromobilnosti u budućnosti. Bavarska tvrtka je spremna pokrenuti novu eru e-mobilnosti od 2025. s modelima svoje Neue Klasse, novoj platformi, po prvi put koristeći novorazvijene okrugle baterijske ćelije optimizirane za novu arhitekturu.

Inače, ako vas zanima otkuda dolazi naziv Neue Klasse, treba podsjetiti da je BMW Nova klasa (Neue Klasse) bio spasitelj marke BMW 1960-ih s novom linijom limuzina i coupéa proizvedenih između 1962. i 1977. Ovi su modeli osigurali solventnost BMW-a nakon financijske krize tvrtke 1950-ih. Dakle, BMW namjerava koristiti sličnu strategiju kako bi uveo tvrtku u sljedeće desetljeće.

Neue Klasse će karakterizirati tri ključna aspekta: potpuno redefinirana IT i softverska arhitektura, nova generacija električnih pogona i baterija visokih performansi i radikalno novi pristup održivosti tijekom cijelog životnog ciklusa vozila.

Već smo saznali da će Neue Klasse debitirati s dvojcem električni sedan/SUV i da bi platforma kasnije mogla biti prilagođena za pogon na vodik. Osim toga, već se razmatra sljedeća generacija SUV-a iX5 s gorivnim ćelijama.

Tehnološki napredak: novi format i poboljšana kemija ćelija

Baterija je odgovorna za osnovna svojstva električnih vozila kao što su domet, performanse vožnje i vrijeme punjenja. Za šestu generaciju tehnologije BMW eDrive koja se koristi u Neue Klasse, tvrtka je temeljno poboljšala format i kemiju ćelija. S novom BMW okruglom ćelijom posebno dizajniranom za električnu arhitekturu modela Neue Klasse, bit će moguće značajno povećati doseg modela najvišeg ranga do 30 posto (prema WLTP).

Nove BMW okrugle ćelije dolaze sa standardnim promjerom od 46 milimetara i dvije različite visine. U usporedbi s prizmatičnim ćelijama pete generacije baterijskih ćelija BMW-a, sadržaj nikla u BMW okruglim ćelijama šeste generacije veći je na katodnoj strani, dok je sadržaj kobalta smanjen. Na strani anode, sadržaj silicija će biti povećan. Kao rezultat toga, volumetrijska gustoća energije stanice poboljšat će se za više od 20 posto.

Sustav baterija igra ključnu ulogu u strukturi karoserije Neue Klasse. Ovisno o modelu, može se fleksibilno integrirati u prostor za ugradnju radi uštede prostora ('pack to open body'). Time se eliminira razina staničnog modula.

Baterija, pogon i tehnologija punjenja u Neue Klasse također će imati viši napon od 800 volti. Između ostalog, ovo će optimizirati način opskrbe energijom stanica za punjenje istosmjerne struje velike snage, koje mogu postići puno veći kapacitet punjenja sa strujom do 500 ampera – čime se smanjuje vrijeme potrebno za punjenje vozila od 10 do 80 posto do 30 posto.

Tvornice baterijskih ćelija u Kini, Europi i USMCA (SAD, Meksiko, Kanada)

Za isporuku baterijskih ćelija potrebnih za Neue Klasse, BMW Grupa je već dodijelila ugovore u dvoznamenkastim milijardama eura za izgradnju tvornica baterijskih ćelija za CATL i EVE Energy. Oba partnera izgradit će dvije gigatvornice u Kini i Europi. Svaka od tvornica baterijskih ćelija imat će ukupni godišnji kapacitet do 20 GWh. Planovi predviđaju izgradnju još dvije tvornice baterijskih ćelija u sjevernoameričkoj zoni slobodne trgovine,

Proizvodnja smanjene emisije CO2 korištenjem zelene energije i sekundarnog materijala

BMW Grupa posebno je usredotočena na održavanje što nižeg ugljičnog otiska i potrošnje resursa za proizvodnju, počevši od opskrbnog lanca. Proizvođači ćelija koristit će kobalt, litij i nikal koji uključuju postotak sekundarnog materijala, tj. sirovine koje nisu tek iskopane, već su u petlji, u proizvodnji baterijskih ćelija. U kombinaciji s obvezom korištenja samo zelene energije iz obnovljivih izvora energije za proizvodnju baterijskih ćelija, BMW Group će smanjiti ugljični otisak proizvodnje baterijskih ćelija do 60 posto, u usporedbi s trenutnom generacijom baterijskih ćelija.

Ponovna uporaba sirovina bit će jedan od čimbenika uspjeha za e-mobilnost u budućnosti. Kružne petlje smanjuju potrebu za novim sirovinama, smanjuju rizik od kršenja ekoloških i društvenih standarda u opskrbnom lancu i općenito rezultiraju znatno nižim emisijama CO2. Zato je dugoročni cilj BMW Grupe korištenje baterijskih ćelija koje se mogu u potpunosti reciklirati. U Kini tvrtka trenutno stvara zatvorenu petlju za ponovnu upotrebu sirovina nikla, litija i kobalta iz visokonaponskih baterija, postavljajući tako kamen temeljac revolucionarnog ciklusa materijala.

Kobalt i litij koji se koriste kao sirovine za novu generaciju BMW baterijskih ćelija dobivat će se iz certificiranih rudnika. To znači da tvrtka zadržava potpunu transparentnost nad metodama ekstrakcije i na taj način može osigurati odgovorno rudarenje. Nabavka obiju sirovina iz certificiranih rudnika odvija se ili izravno preko BMW Grupe ili preko proizvođača baterijskih ćelija.

BMW Grupa je godinama aktivno uključena u inicijative za razvoj standarda za odgovorno vađenje sirovina i promicanje usklađenosti s ekološkim i društvenim standardima za vađenje sirovina kroz certificiranje rudnika. Na taj se način poduzeće također čini manje tehnološki, geografski i geopolitički ovisnim o pojedinačnim resursima i dobavljačima.

Razvoj baterijskih ćelija budućnosti BMW-a u internim centrima kompetencije

BMW Grupa neprestano radi na daljnjem razvoju sustava za pohranu energije. Na primjer, njegova baterijska tehnologija šeste generacije također po prvi put nudi mogućnost korištenja katoda izrađenih od litij željeznog fosfata (LFP). To znači da se kritične sirovine kobalt i nikal mogu u potpunosti izbjeći u materijalu katode. Paralelno, BMW Grupa također gura naprijed s razvojem potpuno solid-state baterija (ASSB). Tvrtka ima za cilj imati visokonaponske baterije ove vrste spremne za serijsko uvođenje do kraja desetljeća. BMW Group će predstaviti pokazno vozilo s ovom tehnologijom mnogo prije 2025. godine.

BMW Grupa sustavno gradi stručnost u području tehnologije baterijskih ćelija od 2008. Od 2019. ovo znanje je koncentrirano u Centru za kompetencije baterijskih ćelija (BCCC) BMW Grupe u Münchenu. BCCC obuhvaća cijeli lanac vrijednosti – od istraživanja i razvoja do dizajna baterijskih ćelija do mogućnosti proizvodnje.

Kako bi se osiguralo da se inovacije u tehnologiji baterijskih ćelija brzo i učinkovito provode u praksi, BMW Grupa se oslanja na mrežu od oko 300 partnera, uz suradnju između etabliranih tvrtki, startupa i fakulteta, među ostalima.

Znanje stečeno na ovaj način bit će potvrđeno u novom Cell Manufacturing Competence Center (CMCC) u Parsdorfu, blizu Münchena, koji će krajem 2022. započeti s puštanjem u rad gotovo standardne proizvodnje uzoraka za buduću generaciju baterijskih ćelija BMW-a koja će se koristiti u Neue Klasse od 2025. nadalje.

Pilot linija u centru kompetencija omogućit će analizu i potpuno razumijevanje procesa proizvodnje stanica u uvjetima gotovo standardnim. To će omogućiti budućim dobavljačima da proizvode ćelije prema specifikacijama i prema vlastitoj stručnosti – čime se dodatno optimizira proizvodnja baterijskih ćelija s obzirom na kvalitetu, učinak i troškove.

Neue Klasse će dati veliki doprinos količini prodaje

S brzo rastućom linijom proizvoda i velikom potražnjom, BMW Grupa ima za cilj imati više od dva milijuna potpuno električnih vozila na cestama do kraja 2025. godine.

Potpuno električna Neue Klasse će dati značajan doprinos obujmu prodaje BMW Grupe od sredine desetljeća. Neue Klasse ima potencijal dodatno ubrzati tržišni prodor e-mobilnosti: to znači da bi 50 posto globalne prodaje BMW Grupe moglo dolaziti od potpuno električnih vozila prije 2030. godine.

Marka MINI imat će isključivo potpuno električni asortiman proizvoda do ranih 2030-ih, dok će Rolls-Royce također biti potpuno električna marka od 2030. Svi budući novi modeli iz BMW Motorrada u području urbane mobilnosti također će biti potpuno električni.