Službeni F1 sigurnosni automobil ima 4,0-litreni biturbo V8 motor Mercedes-AMG M177, čija je snaga narasla za 25 KS na 535 KS za ubrzanje od 0 do 96,5 km/h u samo 3,5 sekundi, uz najveću brzinu oko 300 km/h
Aston Martin se ove godine nakon više od 60 godina vraća u prvenstvo Formule 1 na velika vrata, i to u dvostrukoj ulozi. Pored nove F1 momčadi Aston Martin Cognizant Formula One Team, do ove sezone momčadi Racing Point F1 Team, britanski će proizvođač luksuznih sportskih automobila imati i drugu rolu – službenog sigurnosnog F1 vozila (safety car) i medicinskog sigurnosnog automobila (medical car).
Prije samo koji dan smo pisali kako će pored dva već uobičajena Mercedes-AMG modela GT R i C 63 S T, na gridu Formule 1 ove godine biti i dva Aston Martinova top-modela Vantage i DBX. Naravno, ova dva proizvođača će se sa svojim sigurnosnim automobilima izmjenjivati u sezoni 2021 i neće se preklapati na istim utrkama.
Ipak, Nijemac Bernd Mayländer dugogodišnji FIA-in vozač službenog sigurnosnog automobila svjetskog prvenstva Formule 1 još od 2000. godine, će sa svojim suvozačem Britancem Richardom Darkerom voziti safety car obje marke. Isto tako će biti i sa službenim vozačem medicinskog F1 automobila Južnoafrikancem Alanom van der Merweom i službenim liječnikom dr. Ianom Robertsom , koji će naizmjence sjediti u karavanskoj verziji Mercedes-AMG C 63 S T i SUV modelu Aston Martin DBX. Zanimljivo je da će već na prvoj ovogodišnjoj utrci nove sezone Formule 1 u Bahreinu od 26. do 28. ožujka biti upravo zeleni Aston Martin sigurnosni automobili.
Aston Martin Vantage – službeni F1 safety car
Kako je temperatura guma F1 bolida izuzetno važna, a u slučaju sporije vožnje iza safety car-a ona neminovno pada ispod optimalne, stoga su brza vremena kruga ključna za službeni F1 sigurnosni automobil. Ova odgovornost dovela je do toga da je izvršni direktor Aston Martina Lagonde Tobias Moers, inače donedavni izvršni direktor Mercedes-AMG-a, zadužio inženjerski tim da poboljša već ionako sportski Vantage, usredotočivši se na poboljšane performanse na stazi i vremena krugova.
Kao rezultat toga, snaga 4,0-litrenog biturbo V8 motora Vantagea (motor Mercedes-AMG M177) je narasla za 25 KS na 535 KS (394 kW), osiguravajući značajno ubrzanje od 0 do 96,5 km/h (0-60 mi/h) u samo 3,5 sekunde i najveću brzinu oko 300 km/h. Najveći okretni moment od 685 Nm ostaje isti, ali se sada zadržava dulje, a dodatni rad na mjenjaču znači da vozač ima bolji osjećaj izravnosti, preciznosti i upravljanja putem prebacivanja u viši i niži stupanj prijenosa. Prednja rešetka s novim prednjim razdjelnikom (splitter) stvara 155,6 kg potisne sile (downforce) pri 200 km/h; više od 60 kg od serijske verzije Vantagea pri istoj brzini. Izvršene su i izmjene ovjesa, upravljanja i prigušivača, s daljnjim detaljnim izmjenama podupirača kako bi se povećala krutost prednje konstrukcije. Sve to, zajedno sa sveobuhvatnim aero paketom i prelaskom na gume nižeg profila, službeni sigurnosni automobil Aston Martin Vantage F1 ima sve potrebno za vožnju stazom Formule 1.
Aston Martin je poznat širom svijeta po svojim uspjesima sa sportskim automobilima, kao i posljednjoj prošlogodišnjoj višerazrednoj pobjedi na legendarnoj endurance utrci '24 sata Le Mansa', koja je doprinijela da postanu prvaci FIA GT World Endurance u kategoriji konstruktora. Inženjerski razvoj izveden iz ovih uspjeha pomogao je sustavima koji se nalaze u F1 sigurnosnom automobilu Vantageu. Jedinstveni zahtjevi sigurnosnog automobila znače da vozilo mora biti sposobno kretati se od najveće brzine, natrag do praznog hoda u pitlejnu, bez kruga za hlađenje, pa je pouzdan i robustan sustav upravljanja toplinom ključni element njegovih performansi. Nakon što je već razvio sustav hlađenja koji se pokazao učinkovitim u ekstremnim uvjetima i temperaturama na višestruko pobjedničkom trkaćem automobilu Vantage GT4, Aston Martin je prenio ovu tehnologiju u sigurnosni automobil, zajedno s dodatnim otvorima za odzračivanje u poklopcu motora koji podržavaju daljnje hlađenje.
Kako koristi standardne cestovne gume Pirelli, sigurnosni automobil također je opremljen istim karbonsko-keramičkim kočnicama koje se nalaze u serijskoj verziji modela Vantage, s dodatnim kočionim kanalima skrivenim unutar prednje rešetke za pomoć u hlađenju.
Sigurnosni automobil će biti obojan bojama F1 bolida njihove tvorničke momčadi, 2021 Aston Martin Racing Green trkaće zelene, koja je posebno razvijena da proslavi povratak marke na utrke Formule 1 nakon više od 60 godina. Lime Essence žuta traka naglašava prednji razdjelnik; boja sinonim za uspješni trkački pedigre Aston Martina, a nedavno korištena na ultra uspješnom Vantageu koji se natjecao na FIA Svjetskom prvenstvu u izdržljivosti (WEC). Inače se F1 sigurnosni automobil razlikuje svojom istaknutim FIA-inim oznakama sigurnosnog automobila, radio antenama postavljenim na boku, stražnjoj LED registarskoj pločici i po mjeri postavljim LED svjetlima na krovu, koja je razvio Aston Martin.
Krovna svjetlosna grupa nalazi se na postolju od karbonskih vlakana, izdignuta iznad linije krova. Aerodinamični profil dizajniran je da pruži najmanji mogući otpor zraka, a istovremeno pruža optimizirani protok zraka prema prilično velikom stražnjem krilu. Svijetla narančasta svjetla na vanjskim rubovima svjetlosne trake svijetle kad se službeni sigurnosni automobil Formule 1 izađe na stazu. Središnje pozicionirano jantarno bljeskajuće svjetlo tada se pali kad je sigurnosni automobil na mjestu ispred vodećeg bolida na utrci - što znači da nitko ne smije pretjecati; dva centralno smještena zelena svjetla osvjetljavaju se kada je sigurno da preteknu sigurnosni automobil. Prednja i zadnja svjetla također trepere kako bi pomogla sigurnom postavljanju automobila. Na stražnjoj registarskoj pločici nalazi se natpis ‘Safety Car' osvijetljen LED diodama, što jasno omogućuje da ga primjete vozila iza u svim vremenskim uvjetima. Kamera okrenuta straga također je fiksirana na svjetlosnu traku koja unosi živu sliku u drugi retrovizor smješten unutar kabine, omogućujući suvozaču nadzor nad bilo kojom aktivnošću straga.
Nadalje, unutar kabine serijska su sjedala zamijenjena trkaćim sjedalima koja je odobrila FIA, a opremljena su sigurnosnim pojasevima u 6 točaka, jednakim onima koji se nalaze u automobilima F1 momčadi. Dva su zaslona postavljena na nadzornu ploču, pružajući vozaču i suvozaču televizijski prijenos uživo i razne prilagodljive prikaze informacija, uključujući mjerenje kruga uživo i pozicioniranje svih aktivnih trkaćih automobila na stazi. Središnja konzola je značajno izmijenjena. Okretni kotačić pomaknut je unatrag na mjesto gdje je bio smješten držač za čaše, a na njegovom mjestu nalazi se sustav upravljanja prekidačem koji se koristi za izvršavanje brojnih radnji, uključujući aktiviranje sirene, radio komunikacije i upravljanje LED lampicama na svjetlosnoj traci. 'Marshalling System' integriran je u instrumentnu ploču i nadzornu ploču, omogućujući i vozaču i suvozaču da vide koja se boja prikazuje na stazi, osvjetljenjem istog obojenog LED svjetla; zrcalni sustav također ima i regulaciju u svim F1 automobilima. TV kamere su također postavljene na vrh i unutar automobila kako bi pružale TV snimke uživo.
Aston Martin DBX - službeni medicinski automobil Formule 1
Poput sigurnosnog automobila, medicinski automobil SUV DBX razlikuje se po boji Aston Martin Racing Green iz 2021. godine s akcentima zelene limete - kao i istaknutim FIA-inim oznakama medicinskog automobila, LED stražnjom tablicom i krovnom LED svjetlosnom grupom postavljenom na krovne šine.
Pokretan 4-litrenim biturbo V8 motorom, koji se također nalazi u DB11 i Vantage, DBX pruža impresivnu snagu od 550 KS (405 kW) i 700 Nm okretnog momenta koji DBX pokreće od 0 do 100 km/h za samo 4,5 sekunde, postižući maksimalnu brzinu od 291 km/h. Sve to osigurava da FIA-in medicinski tim može učinkovito odgovoriti na hitne slučajeve. Sa zvukom koji je nedvojbeno Aston Martin, aktivni ispušni sustav znači da će DBX biti ne samo viđen, već će ga se moći i čuti.
Službeni medicinski automobil Formule 1 mora nositi značajnu količinu opreme, uključujući veliku medicinsku torbu, defibrilator, dva aparata za gašenje požara i pribor za opekline. DBX je više nego dobro opremljen s prtljažnikom volumena 632 litre.
Iako je unutarnja oprema u potpunosti reprezentativna za serijsko vozilo, uklonjeno je središnje stražnje sjedalo, a preostala četiri zamijenjena su sportskim sjedalima, svako opremljeno sigurnosnim pojasevima u 6 točaka. Oni pružaju mjesta za vozača, Alana van der Merwea i dr. Iana Robertsa - FIA-inog koordinatora medicinske službe Formule 1, kao i lokalnog liječnika, ostavljajući jedan rezervni, u slučaju da incident zahtijeva da trkaći vozač bude odvezen natrag u pitlejn. Slično kao i sigurnosni automobil, dva su zaslona postavljena na armaturnu ploču kako bi pružili snimke utrka uživo. Dodatni zaslon koristi se za čitanje živih biometrijskih podataka isporučenih putem tehnologije u rukavicama F1 vozača, koji u slučaju nesreće pruža kritične informacije o njihovom stanju. U medicinski automobil ugrađeni su i ‘Marshalling System’ te retrovizorom kao zaslonom kamere.
Razvoj ovih službenih sigurnosnih automobila Formule 1 i službenih medicinskih automobila Formule 1 izveo je inženjerski tim iz Aston Martina. Oba su vozila prošla značajna ispitivanja, koja su uključivala procjene izdržljivosti pri velikim brzinama i agresivnu kružnu vožnju u pogonu Aston Martina u Silverstoneu, zajedno prešavši gotovo 15.000 km. Vozila su testirana i u dinamo klimatskoj komori kako bi se osiguralo da će pokazati svoje performanse u svim trkaćim uvjetima.