Gume

Kako je Goodyear napravio gumu za Citroën 19_19 - konceptna guma za konceptni automobil

22.07.2019 u 14:43

Bionic
Reading

Iako se čini da Citroën 19_19 služi samo za pokazivanje javnosti, ovo je potpuno funkcionalan automobil koji uz to ima potpuno funkcionalne gume

O proslavi stogodišnjice francuske marke Citroën pisali smo u više navrata i razlozi su bili potpuno opravdani, ali automobil koji je podigao dosta prašine u javnosti svakako je model 19_19 Concept. Ako ste i pomislili da neko konceptno vozilo služi samo u promidžbene svrhe, vjerojatno biste se prevarili jer je upravo potpuno funkcionalan model 19_19 na testiranju u redakciji uglednog britanskog Autocara. No ono što nas zanima su njegove posebne gume, koje je izradio posebno za ovaj model američki proizvođač Goodyear.

Konceptne gume, već i prema slikama, na 19_19 izgledaju ogromne, a oznaka 255/30R30 tako i govori. Njihov vanjski promjer je 913 mm, a širina gazne plohe 255 mm. Ono što je interesantno je i način na koji je došlo do njihove konstrukcije u Goodyearu.

'Prošle godine Citroën je zatražio poseban partnerski rad', objašnjava Sébastien, dizajner u istraživačkom centru Goodyeara u Luksemburgu. Dovoljno poseban? Frédéric Duvernier, voditelj konceptnih automobila francuskog proizvođača, u suradnji s projektantskim odjelom Prolab tražio je izradu guma koje bi bile montirane na 30-inčne felge i koje bi morale biti integrirane u budući dizajn konceptnog automobila 19_19.

Citroën 19_19 Concept Izvor: Promo fotografije / Autor: Citroën

Je li to bilo pomalo luda zamisao Citroëna? 'Ne, ne više nego što smo to mi', kaže Fontaine. 'No istina je da je prvi kriterij došao iz ovog izvanrednog promjera: 913 mm! Od samog početka našeg partnerstva Citroënov dizajn dao nam je temu koncepta s ovom kapsulom na kotačima. Njihova je želja bila zapravo integrirati gume i felge u cjelokupan dizajn konceptnog automobila. Ovim projektom prelazimo granice samoa proučavanja guma.'

Samuel Pericles, dizajner Prolaba iz grupe PSA, također priznaje da je na strani Citroëna 'ideja o ovoj bočnici gume koja se proteže preko ruba bila u zraku. Čak i ako nismo proizvođači guma, ova tema je odabrana vrlo rano za dizajniranje nove generacije kotača. Tako smo radili s Goodyearom na ovom 'konceptnom kotaču', a dizajniran je u 3D čak i prije finaliziranja školjke gume.'

  • +12
Citroën 19_19 Concept Izvor: Promo fotografije / Autor: Citroën Communication

Do tada je Goodyear među svojim rješenjima imao 20-inčne visoke i uske gume, ali ovaj put, kako objašnjava Nizar Toumni, njihov razvojni inženjer, 'prelazili smo na novu razinu: od 255-30-30! No naše partnerstvo omogućilo nam je da dizajniramo gumu s automobilom. Možemo čak reći da je automobil dizajniran oko gume! Istina je da kada vidite samo gumu, to je impresivno, ali na automobilu ništa vas ne šokira jer je sve dizajnirano oko tog kotača.'

Guma poput ove nije napravljena da bi srušila rekorde. Njezin razvoj omogućuje značajan napredak u tom području i integraciji u vozilo, ističe Fontaine: 'Visoka i uska, deformira se manje i u toj ekstremnoj dimenziji stvara manje topline i nudi bolju otpornost na trenje. Također pridonosi udobnosti, koja je tako draga Citroënu. Otisak je duži nego na standardnoj gumi i više oprašta nesavršenosti ceste.'

Međutim, s niskim strukom kao što je ova, mora li udobnost patiti? 'Uopće ne, naprotiv, jer bočnica nije tako mala s obzirom na ukupne dimenzije kotača! Još jedna prednost na strani udobnosti je smanjenje buke. Ova dimenzija omogućuje pozicioniranje mnogo većeg broja gumenih blokova nego na konvencionalnoj gumi, od oko 60 do više od 150 blokova!'

Budući da je felga ogromna, Pericles iz Prolaba PSA dizajnirao je posebnu glavčinu kotača. 'To je fiksni dio koji služi kao digitalno sučelje između povezanih gume i automobila. Ovaj vrlo tehnički element u svom dizajnu će priopćiti stanje površine (glatko, neravno, suho, mokro…) automobilu, a on će odmah izmijeniti karakteristike ovjesa. Ovaj blok je fiksiran, tako da je logotip uvijek vidljiv čak i tijekom vožnje. 'Kao kod Rolls-Roycea, što je lijepa referenca!'

Guma ima još jednu veliku inovaciju, kako nam kaže Fontaine. 'Promatrali smo i radili s prirodnim spužvama. Iznimno su tvrde kada su suhe te mekane i upijajuće kada su mokre. Implantirali smo ovu teksturu inspiriranu organskom mimikrijom na dnu svakog utora gume. Na kiši on apsorbira više od bilo koje druge gume pod istim uvjetima, dok na suhom, kada se stvrdne, ukrutit će sve blokove gume i potaknuti bolje upravljanje.' Ova pjena ne samo da upija vodu, ona također apsorbira buku i poboljšava akustičnu udobnost! Ovaj koncept pokazuje jedinstvo koje dosad nije viđeno u dizajnu prototipova između proizvođača automobila i proizvođača guma.