Prema definiciji, superautomobil (supercar) je egzotičan, luksuzan, sportski automobil ili grand tourer visokih performansi. A što je onda hiperautomobil (hypercar)?
Izraz superautomobil koristi se u marketinške svrhe za neobične i (neobično) skupe automobile. Zapravo su to automobili ograničenog broja proizvedenih primjeraka nekog 'elitnog' proizvođača, automobili standardne izvedbe koji su modificirani po snazi motora i performansi te modeli manjih proizvođača koji privlače automobilske entuzijaste. Rekli bismo na prvu, te automobile izrađuju tvrtke kao što su Ferrari, Lamborghini, Pagani, Bugatti, Mercedes-Benz, Aston Martin, McLaren i Koenigsegg.
A što su onda hiperautomobili? To su ona čuda automobilske proizvodnje, obično maloserijske izvedbe (ako uopće i možemo reći – serijske!), a definirajući faktor koji ovu kategoriju odvaja ili razlikuje od ostalih automobila njihova je – snaga! I da, u njima se možete voziti po običnoj cesti!
Prije dvije godine u Ženevi su tako bili predstavljeni sljedeći hiperautomobili: Artega Scalo Superelletra (Nikad čuli? To je električni automobil njemačkog proizvođača, snage 760,6 kW ili 1020 KS), Koenigsegg Regera (1500 KS ili 1118 kW zahvaljujući benzinskom biturbo motoru V8 obujma pet litara s tri elektromotora. Najveća brzina mu je navodno 399 km/h i stoji oko 1,67 milijuna eura.), Techrules Ren (kineska kompanija koja je u ovaj turbohibridni hiperautomobil 'nagurala' čak 1287 KS uz najveći okretni moment od 'laganih' 2340 Nm), Vanda Electric Dendrobium (singapurska kompanija koja je angažirala na ovom projektu legendarnu F1 tvrtku i njihov Williams Advanced Engineering, a snaga ovog hiperautomobila je, nagađa se, 1500 KS), Zenvo TS1 GT (danska kompanija u ovaj model je stavila 5,8-litreni twin-supercharged motor V8 od 1163 KS).
U ovu kategoriju bismo mogli staviti i električni automobil Rimac Concept One snage 1241 KS, koji se proizvodio od 2013. do kraja 2014. Izvor njegove snage leži u četiri električna motora, po jedan na svakom kotaču. Nakon njega je uslijedio model Rimac Concept S iz 2016., pa najnoviji uradak tvrtke iz Svete Nedjelje, model Rimac C Two.
No kakva je situacija s ovim nevjerojatnim automobilima na početku 2019.?
Tek što je započela prodaja hiperautomobila McLaren Senna iz njihove serije automobila Ultimate, po cijeni od otprilike 860.000 eura, stigla je vijest da je u planu proizvodnje novi Aston Martin Project 003, koji bi trebao biti nasljednik njihovog hiperautomobila Valkyrie, čija proizvodnja još nije ni započela, no uskoro kreće. Njegove specifikacije su sulude; benzinski 6,5-litreni Cosworthov motor V12 s atmosferskim usisom zraka, snage 1146 KS, sa 7-stupanjskim mjenjačem Ricardo s dvostrukom spojkom.
Zanimljiva je i činjenica da je naš Rimac radio na bateriji ovog hiperautomobila, odnosno na njegovom hibridnom sustavu baterije KERS koji koristi kinetičku energiju dobivenu prilikom kočenja. Valkyrie će se proizvesti u ograničenoj seriji od 150 komada, po cijeni od preko 2,8 milijuna eura (koji euro više ili manje!).
Kao i na Valkyriei, na novom Projectu 003 radi legendarni Adrian Newey iz Red Bull Racing F1 Teama. Da samo podsjetimo one koji možda ne prate pomnije Formulu 1: Britanac Adrian Newey je najbolji konstruktor F1 bolida svih vremena s 10 konstruktorskih naslova svjetskog prvaka s tri različite F1 momčadi. Project 003 je road friendly model hiperautomobila koji će se proizvoditi u seriji od 500 primjeraka, a proizvodnja započinje 2021. Zanimljivo je i to da će u ovom modelu biti 'čak' i mjesta za prtljagu, kojeg nema u Valkyriei. I još je zanimljivije to što je prilikom otkrivanja prvih teaser skica sa samo nekoliko detalja Projecta 003 glavna vijest prvi put u povijesti sportskih automobila ta da će ovaj automobil imati mjesta za prtljagu!
Samo nekoliko dana kasnije stigla je potvrda da Mercedes-AMG One kreće u proizvodnju 2020. Ovaj model koristi motor iz trenutne Formule 1; benzinski 1,6-litreni turbo V6 snage više od 670 KS, koji će pogoniti stražnje kotače i dva električna motora što će omogućiti i pogon na prednja dva kotača od po 161 KS ili ukupno oko 1000 KS. Ipak, pretpostavlja se da će tu biti oko 1100 KS sveukupne snage. Planira se proizvesti 275 primjeraka po cijeni od 2,4 milijuna eura. Ne treba zaboraviti da će budući vlasnici ovog i ostalih hiperautomobila zasigurno imati i neke dodatne zahtjeve po pitanju uređenja ili ukupne snage, pa cijena onda skače u nebo, pod uvjetom da je samo nebo - granica.
Samo tjedan dana kasnije i Ferrari je najavio svoje twinse u vidu barchetta modela SP1 i SP2 Monza, koji su predstavljeni na prošlogodišnjem autosalonu u Parizu, po cijeni od 1,84 milijuna eura. Proizvest će se ukupno 499 primjeraka i sasvim sigurno će biti odmah rasprodani. Bizarna je činjenica da će ih njihovi budući vlasnici odmah po isporuci 'garažirati' i čuvati kao najvredniji umjetnički eksponat. Žalosno je i to da će njihovi 12-cilindrični motori vjerojatno mirovati na mjestu. Poput nekadašnjih konzerviranih vojnih DEUTZ-ova iz vojske nekadašnje države.
I tek kada je objavljeno da je McLaren Senna izašao na tržište stiže vijest da će se proizvoditi i model Senna GTR, za one koji smatraju da im je serijska Senna malko preslaba, pa onda i Mclaren Speedtail, nasljednik predivnog modela McLaren F1 s tri sjedala. Speedtail će imati 986 KS i biti će proizveden u seriji od 106 primjeraka po cijeni od preko dva milijuna eura po komadu. I da, svi su već prodani unaprijed!
Naravno, i Aston Martin je najavio da će raditi na poboljšanoj verziji Aston Martin Valkyrie AMR Pro, čija je namjena samo kako bi se na stazi postigla vremena kao s Formulom 1. Kvaka u ovom slučaju leži u činjenici da bi tada i njihovi vlasnici morali biti talenti Formule 1, a ne samo obični šoferi.
Ne tako davno hiperautomobili su bili rijetka pojava, a sve se to promijenilo kada su postali kolekcionarski predmeti za ultrabogate osobe, a ne automobili za vožnju bogatih entuzijasta. McLaren je postao profitabilan kada je rasprodan model P1. Bilanca Aston Martina je došla u zonu crnih brojki (pozitivna bilanca) kad je počeo stizati novac od prodanih budućih primjeraka Valkyrie. To su definitivno proizvodi visoke dobiti.
Svi ovi automobili bit će fantastični, bez obzira na njihovu apsurdnu neupotrebljivost na cesti. Ali kada je dobit prioritet, kad se automobili uglavnom kupuju da ih se ne vozi, kad su njihove performanse daleko iznad razine sposobnosti njihovih vlasnika (čast iznimkama!), onda i malo te čarolije nestane. Prije mnogo godina hiperautomobili su bile cestovne verzije automobila izrađenih za utrke (Jaguar D-Type, Ferrari 250 GTO, Ford GT40) ili modeli dizajnirani za podizanje stručnog znanja o cestovnim automobilima (Porsche 959, McLaren F1). To više nije tako, iako su AMG One i Valkyrie sigurno tehnički ambiciozni i čak savršeni. Čak se spominje i mogućnost utrka s Valkyrama, što je najbolji način da se neki brzi automobil pretvori u onaj još vredniji - legendarni.
Pogledajmo samo dva primjera; Ferrari 250 GTO i McLaren F1 u početku su se očajno prodavali, nitko ih zapravo nije ni htio. A pogledajte situaciju danas; primjerak prvog stoji oko 57,5 milijuna eura, a drugog oko 14 milijuna eura. I da, oni su ispočetka kupljeni da bi njihovi vlasnici uživali u vožnji, a ne da bi im za koju godinu oni bili izvanredan povrat investicije, i više od toga.
Ove hiperautomobile najvjerojatnije ćete viđati samo na nekoliko lokacija, prije svega u Dubaiju i Monte Carlu, gdje ni ostali smrtnici i nisu samo obični smrtnici.
Eh da, može i skuplje, ali pričekajmo kako će izgledati najnoviji Bugatti Divo, koji će se proizvesti u 'seriji' od samog jednog komada. I stajat će tričavih 16 milijuna eura, a navodni vlasnik će biti sam Ferdinand Piech, unuk legendarnog stvoritelja Porschea - Ferdinanda Porschea.