ANALIZA TRŽIŠTA

Nova vozila u Hrvatskoj: Zbog usporenih isporuka u odnosu na 2021. prodano 7,4 posto manje automobila

07.03.2022 u 14:24

Bionic
Reading

U veljači je u Hrvatskoj novoregistrirano 2910 novih osobnih automobila, što je 61 komad manje nego u proteklom mjesecu siječnju. Škoda kao marka je i dalje prva, a model s najviše novih registracija u veljači je Škoda Octavia sa 181 primjerkom

Nakon što smo dobili najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za mjesec veljaču 2022., donosimo vam detaljniju analizu prodajnih rezultata. Zahvaljujući ponovno Promociji Plus imamo detaljne podatke o prodaji, točnije registracijama novih automobila u Hrvatskoj za drugi mjesec ove godine. Generalno, veljača nam je donijela nešto lošije rezultate od prošlogodišnjeg istog mjeseca, i to za čak 529 registracija novih automobila.

Novoregistrirano je ukupno u veljači 2910 novih osobnih automobila, što je 61 komad manje nego u proteklom mjesecu. Uzmemo li u obzir samo mjesec veljaču, to je pad od ne baš tako malenih 15,4 posto u odnosu na prošlogodišnju veljaču. Ove prodajne brojke i dalje odražavaju trenutnu situaciju s isporukom novih automobila zbog globalne svjetske situacije s nedostatkom elektroničkih čipova. Naime, isporuka novih automobila sada se zbog ovog problema, ali i materijala općenito, protegnula i na više od godinu dana. No dobra je vijest da postoje naznake da bi se situacija s čipovima mogla stabilizirati prema nekim predviđanjima u trećem kvartalu ove godine. Ipak, situacija s ratom u Ukrajini mogla bi dovesti do zabrinutosti kupaca novih automobila, ali s druge strane i velike količine automobila prethodno namijenjenih Rusiji mogli bi se preraspodijeliti na mnoge zemlje, pogotovo ako se zna da su rokovi isportuke novih automobila kupcima dugi i preko godinu dana zbog gore navedenih problema s čipovima.

Škoda, Volkswagen i Kia na vrhu liste najprodavanijih marki

Vrh ljestvice prodaje novih vozila nakon mjeseca veljače i dalje pripada Škodi, koja sa ukupno 733 automobila drži 12,46 posto tržišta. Da podsjetimo, ukupno je Škoda 2021. držala 10,09 posto tržišta. Na drugom je mjestu je i dalje Volkswagen sa 588 vozila ili 10,0 posto tržišta. Usporedimo li samo prva dva mjeseca 2021. onda vidimo da je dosad neprikosnoveno vodeća marka na hrvatskom tržištu isporučila ove godine u istom mjesecu čak 599 vozila manje. Naravno, ovdje se ne radi o nekom dramatičnom padu interesa domaćih kupaca za ovu marku, već je riječ najvjerojatnije o produženom roku isporuke novih automobila kupcima zbog nedostatka potrebnih komponenti. Na trećem mjestu je i dalje Kia sa 541vozilom ili 7,67 posto tržišta. Prve tri marke drže ukupno 30,13 posto udjela na tržištu novoregistriranih novih automobila u 2022-toj.

Škoda Octavia na prvom mjestu najprodavanijih modela, Dacia Duster drugi, a Jeep Compass treći

Prema podacima o registracijama novih automobila 2021., Škoda Octavia je bila na drugom mjestu s prodanih 1855 primjerka. Sada je nakon veljače i dalje na prvom mjestu sa 366 komada (6,22 posto od ukupnog broja automobila). Drugi na listi najprodavanijih je Dacia Duster sa 196 komada (3,33 posto tržišta). Treći na listi je sada Jeep Compass sa 191 komadom ili 3,25 posto tržišta (u dvanaest mjeseci 2021. nije bio među prvih 20 najprodavanijih modela), VW T-Roc je na četvrtom mjestu sa 148 komada (2021. je ukupno bio na 6. mjestu najprodavanijih modela), dok je peti na ljestvici najprodavanijih modela i Renault Clio sa 143 prodanih komada.

Gledamo li samo veljaču 2022., onda vidimo da je Škoda Octavia bila najprodavaniji model sa 181 komadom. Na drugom mjestu prema prodaji samo u mjesecu veljači je Jeep Compass sa 97 komada, a na trećem mjestu slijedi Hyundai Kona sa 84 komada. Četvrti je Renault Clio sa 83 komada, a peto mjesto je zauzeo Dacia Duster sa 82 komada isporučenih samo u veljači.

Prodaja marki prema tipu goriva u veljači 2022.

U gornjoj tablici možemo vidjeti preferencije hrvatskih kupaca što se tiče vrste pogonskog goriva u 2022-toj. Ukupno je prošle godine prodano 40 različitih marki automobila, što je za jednu manje nego u 2020., a nakon dva prva mjeseca ove godine imamo 37 različitih marki.

Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku od marki na našem tržištu, u ukupnim rezultatima za veljaču 2022. dominiraju i dalje Otto automobili ili kolokvijalno govoreći, automobili na benzin sa 3011 komada ili 51,2 posto ukupnog tržišta prodanih novih automobila. Uzmemo li cijelu prošlu 2021. godinu benzinaca je bilo 53,2 posto svih novih prodanih automobila. Automobili s dizelskim motorom su i dalje na drugom mjestu sa 1265 komada ili 21,5 posto. Cijele 2021. godine je postotak dizelskih automobila u ukupnom broju svih automobila bio neznatno veći; 23,7 posto.

Na trećem mjestu su i dalje hibridni automobili sa 1239 komada ili 21,1 posto. Ovdje primjećujemo veći porast hibridnih automobila u odnosu na cijelu 2021., kada je taj udio 15,6 posto (u 2020. je taj udio bio samo 6,9 posto). Razloga za optimizam itekako ima, a top 3 najprodavanije marke su redom: Toyota (236) Suzuki (160), i Audi (132).

Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) sa 207 komada ili 3,5 posto. U ovoj kategoriji smo nešto lošiji jer je u cijeloj prošloj 2021. godini taj postotak iznosio 4,4 posto. 2020. godine, je prodano ukupno 717 komada ili 2,0 posto. Listu predvodi Dacia sa 169 komada, a tu je još samo Renault sa 38 komada (riječ je naravno o istom motoru iz Alijanse). Treba reći da su ove dvije sestrinske marke i jedine koji zasad prodaju dvogorivne motore u prvoj ugradnji, odnosno u tvornici proizvođača.

Potpuno električnih automobila u cijeloj protekloj godini je prodano 1373 primjeraka i oni su činili 3,0 posto hrvatskog tržišta prema tipu goriva. Ovdje možemo primjetiti dvostruko bolji rezultat u odnosu na cijelu 2020., kada je njihov udio bio 1,5 posto s 539 komada. U prva dva mjeseca 2022. je prodano, odnosno isporučeno i novoregistrirano ukupno 159 komada, što je 2,7 posto ukupnog tržišta.

Treba reći i da je vodeći proizvođač po prodaji potpuno električnih automobila na našem tržištu u 2021. bio Renault s 466 komada, slijedila je Tesla s 234 komada i Volkswagen sa 172 komada. Na četvrtom i petom mjestu su bili Škoda sa 117 komada i Hyundai s 99 komada. Sada, nakon veljače je vodeća marka u ovoj kategoriji Renault s 26 komada, Opel je drugi s 24, a Volkswagen treći s 21 komadom, dok su vrlo blizu tome još Audi sa 19, Škoda sa 17 te Dacia sa 16 komada. Ukupno je 16 proizvođača (od 37 marki u prva dva mjeseca 2022.) isporučilo potpuno električne automobile svojim kupcima ove godine, a najveći je dio onih automobila koji su bili naručeni još za vrijeme poticajnih mjera Fond za zaštitu okoliša prošle godine. I da, nove poticajne mjere se očekuju ponovnoi u svibnju ove godine, pa se stoga pripremite ukoliko ste zainteresirani za kupnju potpuno električnih ili plug-in hibridnih automobila.

Prodaja prema županijama

I na kraju, prodajni rezultati prema županijama za 2022. izgledaju ovako; u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je očekivano najviše automobila, 2602 komada ili 44,24 posto (u 2021. 42,96 posto) od ukupne količine prodanih osobnih automobila. Na drugom mjestu je Primorsko-goranska županija sa 460 komada novoregistriranih novih automobila ili 7,82 posto hrvatskog tržišta (u 2021. je to bilo 7,28 posto). Treće mjesto je zauzela Splitsko-dalmatinska županija sa 452 komada ili 7,69 posto (u cijeloj 2021. 7,57 posto). Prošle godine je na posljednjem mjestu bila Ličko-senjska županija, a tako je i nakon dobivenih rezultata prva dva mjeseca 2022., sa 22 prodana automobila ili 0,37 posto tržišta.