Ovih dana u sklopu Zagrebačkog energetskog tjedna bilo je riječi o sigurnosti prometa, tehničkoj ispravnosti motocikala, a nagrađeni su i mladi filmaši
Kad je riječ o sigurnosti prometa, nikada ništa neće biti dovoljno učinjeno ako mi sudionici sami ne uložimo maksimalan trud, to je dobro poznata stvar. Uz tu premisu sasvim su dobrodošli i stručni skupovi na tu temu, a jedan od njih održan je ovoga tjedna u suorganizaciji Hrvatskog autokluba (HAK) i Grada Zagreba.
Tijekom skupa bilo je riječi o sigurnosti prometa, tehničkoj ispravnosti motocikala, a podijeljene su nagrade mladim filmašima unutar projekta ‘10 zlatnih pravila u prometu’. Predstavljeni su i rezultati istraživanja o mladim i starim vozačima koje HAK provodi u sklopu UN-ovog Globalnog tjedna cestovne sigurnosti. Nakon skupa bila je planirana i praktična edukacija motociklista u području sigurnosti. Sudionici su među ostalima bili dr.sc. Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika Hrvatskog autokluba, Stjepan Peršin, predsjednik Hrvatskog motociklističkog saveza, i Damir Lončarić, voditelj Odjela za opskrbu i sustave gospodarenja energijom, Miron Huljak iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije, Tomislav Friganović iz Centra za vozila Hrvatske, Igor Klarić, predstavnik BMW moto kluba, Alan Vojvodić iz Hrvatskog autokluba, Tatjana Rajković iz Ureda za kreativnu analizu Kvaka te Krešimir Viduka iz Hrvatskog autokluba.
Što se tiče stanja sigurnosti u cestovnom prometu, s posebnim naglaskom na motocikliste i mopediste, svoje je izlaganje imao Miron Huljak te je rekao kako je broj stradalih motociklista svake godine podjednako visok, a najveći dio stradalih su iskusni vozači, osobe starije od 30 godina, dok zabrinjava podatak o velikom udjelu među stradalima osoba starijih od 50 godina.
Predstavnici HAK-a su prezentirali i nekoliko projekata koje provode, poput istraživanja o tome što iskusni vozači misle o dvije dobno oprečne skupine vozača – mladima i starima, a tu je i projekt ‘10 zlatnih pravila u prometu’.
Po pitanju tehničke ispravnosti motocikala i mopeda, predstavljeni su i rezultati nedavno održane akcije Dani tehničke ispravnosti motocikala 2019., a na besplatni preventivni pregled stiglo je 58 motocikla i 51 moped te su pronađene 42 greške. Rečeno je i kako su podaci o stradavanju motociklista u prometu posebno zabrinjavajući ima li se u vidu značajno manji broj prijeđenih kilometara u odnosu na ostale vozače.
Kad je riječ o mlađoj i starijoj populaciji vozača, općenito je mišljenje svih ispitanika da su mladi vozači rizičnija skupina u prometu od starih, a najveća je diferencijacija neprilagođena brzina. Kao najčešći uzroci prometnih nesreća kod mladih vozača do 25 godina spominju se precjenjivanje vozačkih sposobnosti (77%) i vožnja neprilagođenom brzinom (62%). Svaki drugi ispitanik smatra da je jedan od uzroka prometnih nesreća kod mladih prebrza vožnja i korištenje mobitela u vožnji. Četvrtina misli da se mladi vozači žele dokazati društvu koje voze u automobilu, voze pod utjecajem alkohola ili drugih opijata te agresivno. Stariji vozači pak ulaze u tu dobnu skupinu sa 70 godina, a ispitanici su bili decidirani. Osam od deset ispitanika kao uzrok prometnih nesreća kod starih vozača spominju usporene reakcije i lošiji vid/vidno polje. Dodatno, češće se imputira uzimanje lijekova (43%), lošiji sluh (31%), precjenjivanje vozačkih sposobnosti (30%) te starost/neispravnost automobila (30%).